Ja, det låter konstigt.
Normalt sett kan man få ut mer prestanda med etanol genom att utnyttja det högre oktantalet. Dvs, köra med högre kompression. Att enbart byta bränsle och justera förgasaren borde inte ge det resultatet. Ingen annan får det i alla fall. Det har visserligen handlat om fyrtaktare, men jag ser ingen uppenbar anledning att det skulle bli annorlunda på en tvåtaktare. Jag kör sågen på akrylat och traktorn på HVO. Gräsklipparen får bensin. Den skulle jag kunna köra på E85, men jag vill ha den lättstartad även på vintern, så det går bort.
 
A
Har nog 25 sågar och 10 kunder som visar skillnaden..
Och även på min YouTube kanal..
Där går de flesta sågarna på E85..
Så nog är det skillnad allt.. Jag som äger flertalet av dem vet och känner ju skillnaden.
Handlar inte alls om kompression i en 2taktare utan om tändningsläge och andning för motorn.
Ökar man på andningen så ökar effekten.
Modifierat utblås, portning ökat flöde i spolkanalerna då får du en helt annan såg.

Men bara genom att öka på justeringarna i förgasaren så får du en skillnad och nä de blir inte svårstartade, inte ens i minus 25..jag vet för jag högg i dessa grader med såg som legat ute i skogen och tankades med E85..
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det är inte din tråd.

Syntetoljor har ingen tydlig definition. Så det är ingen bra gräns.

Naturligtvis får du inget kondensvatten. Det löser sig ju i bränslet.
Nja detta stämmer inte riktigt.
För syntetiska 2taktsoljor har en standard och är blandningsbara på annat sätt än vanlig mineralolja.
 
Är E85 godkänt bränsle av Jonsered?

Tar de en motor som skurit på garanti om den gått på E85?
 
A
Jonsered som märke finns inte kvar.
De har lagt ner detta totalt.
Men ja Hva har då inte haft invändningar när jag visat dem sågarna och hur väl motorerna mått.

Nu är det ned plockning av märket i Sverige, de skapade redmax istället men även det är påväg bort då folk hellre köpte justerbara förgasarsågar än autotune sågar.
 
A
R Robert-san01 skrev:
Är E85 godkänt bränsle av Jonsered?

Tar de en motor som skurit på garanti om den gått på E85?
Även aspen var aldrig ett godkänt bränsle per automatik för Hva de krävde alltid bränsle analys.
Så i deras ögon är det ingen skillnad, enda bränsle de per automatik godkänner är det med sin egen logga på..
 
A
Däremot så har jag inte fått en autotune såg att gå bra på E85 blandningen..
Men jag håller på och testar vidare..
Det jag kommit fram till är att flödet blir för dåligt och att datorn inte hinner kompensera för blandningen..
Så där får man nog slipa upp spolkanalerna lite för att förbättra på flödet..
Det är utanpåliggande spolkanaler så det är inte så mycket jobb..
 
A
Hade en Hva 136a i verkstaden..
Den hade stått i många år efter att kunden slutat med ved..
Nu skulle han Såga ner ett äppelträd.. Men sågen starta inte..
Kom hit och det var fullt i koks i ljuddämparen, kunden körde på egenblandat...

Ur med det i med ny soppa.. Ville inte starta på Alkylat.. Så jag tog E85 och smorde upp. Membranen med rapsolja.
Nu går den så fint så..
Låter den stå och gå för att bränna ur allt gammalt äckel inuti..
Kunden nöjd och jag är nöjd..

Kan ju inte bli bättre en påskafton...
 
Varför så hög oljeinblandning som 3%? Det är ju ofta 2% för småmotorerna. Och spontant borde det behövas en lägre andel med spritbränsle eftersom förbrukningen är högre.
 
Med samma logik skulle snåla tvåtaktare behöva en högre oljeinblandning och törstiga en lägre.
Mer bränslet spolar också med sig olja ut.
 
A
Spriten är "torrare" än vanlig bensin och kräver därför lite mer olja..

Det är egentligen lite för dåligt med 2%olja i en 2 taktare också..
Man blandar närmare 2.5% från Alkylat tillverkare också.
Men det blir aldrig exakt så den generella % är på 2%..
 
A
A Avemo skrev:
Varför så hög oljeinblandning som 3%? Det är ju ofta 2% för småmotorerna. Och spontant borde det behövas en lägre andel med spritbränsle eftersom förbrukningen är högre.
Förbrukningen är dock endast 34-40% högre.
Så räknar man från 3% med lite felmarginal så kan du mycket väl vara på ca 2.5%..eller 3.3% det handlar om pumpen och noggrannheten.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Med samma logik skulle snåla tvåtaktare behöva en högre oljeinblandning och törstiga en lägre.
Mer bränslet spolar också med sig olja ut.
Det är ju tyvärr så på vissa modeller.
Som t, ex Hva 550 där bör man ha lite högre oljeblandning på den äldre modellen 550.
Samma sak var det i 355 Hva.

Men om nu det vore så att oljan åkte rätt ut så skulle röken vara ganska synlig... Det är den inte.. Så Näpp den förbränns när man tillsätter tillräckligt med andnings luft i förbränningskammaren
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Med samma logik skulle snåla tvåtaktare behöva en högre oljeinblandning och törstiga en lägre.
Mer bränslet spolar också med sig olja ut.
Snåla tvåtaktare är väl inte så vanliga. I alla fall inte på småmotorer.

Maskintok skrev:
Men om nu det vore så att oljan åkte rätt ut så skulle röken vara ganska synlig... Det är den inte.. Så Näpp den förbränns när man tillsätter tillräckligt med andnings luft i förbränningskammaren
Röken brukar vara ganska synlig på tvåtaktare. Och ungefär en fjärdedel av bränslet tar sig oförbränt igenom. Så det gäller nog mycket av oljan också.
 
A

Hmm jaså..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.