Planerar för laddningen tills min nya V60 kommer. Jag undrar varför man skall betala för en laddbox när en vanlig laddare med Schuko-uttag fungerar? Det enda som diskuteras är brandrisken med denna kontakt. Jag har en ny kabeldragning 5*6mm2 direkt från elcentralen till garaget så varför inte bara byta kontakten på en schuko-laddare mot ett 25A uttag/handske? Det lär finnas några med temperaturvakt i schuko-kontakten så dessa är kanske inte aktuella. Känns onödigt att betala 8000:- för en box när en extra Schukoladdaren bara kostar 1.699kr. Jag har ingen nytta av dom extra finesser som en laddbox eventuellt tillför, (energiräkning, lastbalans, timer o.dyl). Tacksam för synpunkter.
 
E
Om du känner dig trygg med at åsidosätta den säkerheten en laddbox tillför så ser jag inga konstigheter i att ladda bilen i ett vanligt uttag så länge uttaget är skyddat av en jordfelsbrytare av typ B.
 
Du köper en bil för en halv miljon och snålar in på ca 6000kr? Vanliga uttag är inte avsedda för höga strömmar under lång tid, jag hade personligen inte chansat på den. Småpengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Thedentist och 2 till
  • Laddar…
Jag har laddat min hybrid via schucko i över ett år nu utan problem, dock nydragen 2,5mm2 + blå CEE uttag + jfb. Jag laddar iofs bara 10A (max 16A) men det fyller mina behov. Jag såg inte heller någon mening i att installera en box för många tusen som jag inte får något mervärde för. Med en elbil hade jag dock inte tvekat vill jag tillägga. Argumentet ”framtidssäkert” köper jag inte heller utan när jag väl installerar en box om ett par år har jag redan framdragna kablar samt får en modernare box än de som säljs idag.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det jag skulle sätta högt, förutom en riktig kontakt, är att bilen är skild från internet. Häromdagen stannade taxibilar för att alkolåsen slutade fungera, och det var inte ett aprilskämt...:worried:
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag skulle sätta högt, förutom en riktig kontakt, är att bilen är skild från internet. Häromdagen stannade taxibilar för att alkolåsen slutade fungera, och det var inte ett aprilskämt...:worried:
Finns det inte möjlighet att bygga in trådlös laddning under bilens parkering, som börjar bli populärt med mobiler?

Eller det blir för små effekter gentemot magneyfäktet eller vad är problemet, kostnaden?
 
Har för mig att det finns till något bilmärke, kan vara Mercedes, eller så var det bara något de labbade med.
 
E El-Löken66 skrev:
Finns det inte möjlighet att bygga in trådlös laddning under bilens parkering, som börjar bli populärt med mobiler?

Eller det blir för små effekter gentemot magneyfäktet eller vad är problemet, kostnaden?
Normalt ganska höga förluster med trådlös laddning. För mobiler är det ca 40% som blir förlust. Se bara hur varm mobiler blir av trådlös laddning. Sedan är det avstånd på ca 1cm som den klarar...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
M Martin_ skrev:
Normalt ganska höga förluster med trådlös laddning. För mobiler är det ca 40% som blir förlust. Se bara hur varm mobiler blir av trådlös laddning. Sedan är det avstånd på ca 1cm som den klarar...
Då gäller det väl att se till att effektförlusterna ta tillvara, det behövs ju värmetillskott 8/12-delar av året. Det med 1 cm känns inte helt rätt, det är inte mobiltelefon du tänker på då?

Det har ju i alla fall experimenterats med el vägar där spolar lägga under asfalten, så en eventuell begränsning måste kunna mätas i decimeter tycker jag.

Känner inte till så mycket om konceptet, tänkte mest om det kunde tillhöra framtidens teknik?
 
Kludden33 Kludden33 skrev:
Du köper en bil för en halv miljon och snålar in på ca 6000kr? Vanliga uttag är inte avsedda för höga strömmar under lång tid, jag hade personligen inte chansat på den. Småpengar i sammanhanget.
Min fråga gällde om det går att byta kontakten till en riktig 3-fas kontakt i stället. Jag har behov av att ladda både hemma, på firman och vid sommarstugan och har 3-fas uttag på alla ställen.
3 laddboxar är inte att tänka på när man bara får avdrag för en. Annars blir det till att köpa en BESEN (3599kr) Portabel elbilsladdare med vanlig stickkontakt och 3-fas kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomazo skrev:
Min fråga gällde om det går att byta kontakten till en riktig 3-fas kontakt i stället. Jag har behov av att ladda både hemma, på firman och vid sommarstugan och har 3-fas uttag på alla ställen.
3 laddboxar är inte att tänka på när man bara får avdrag för en. Annars blir det till att köpa en BESEN (3599kr)[bild]
Fast det skrev du ju inte förrän nu
Jag skulle välja en riktig laddstation i hemmet där jag oftast laddar min bil. Se den andra som en ”nödladdare” att använda på jobbet eller sommarstugan.
 
T Thomazo skrev:
Min fråga gällde om det går att byta kontakten till en riktig 3-fas kontakt i stället. Jag har behov av att ladda både hemma, på firman och vid sommarstugan och har 3-fas uttag på alla ställen.
3 laddboxar är inte att tänka på när man bara får avdrag för en. Annars blir det till att köpa en BESEN (3599kr)[bild]
Det går alldeles utmärkt!
 
Jag är osäker på om intelligensen ligger i laddboxen - men det finns ju funktioner som styr laddningen till natten när elen är betydligt billigare. En kollega har det så, men jag vet inte exakt hur det funkar. Om det vill till en laddbox för att kunna göra det, så lär väl den investeringen betala sig på något år? Jag har inte räknat, så jag drar till med ett år.
 
P Pickadollen skrev:
Jag är osäker på om intelligensen ligger i laddboxen - men det finns ju funktioner som styr laddningen till natten när elen är betydligt billigare. En kollega har det så, men jag vet inte exakt hur det funkar. Om det vill till en laddbox för att kunna göra det, så lär väl den investeringen betala sig på något år? Jag har inte räknat, så jag drar till med ett år.
Jo, men de flesta laddhybrider (skulle jag tro, min har) har schemalagd laddning. Dvs jag lämnar den tom på kvällen och på morgonen är den laddad och uppvärmd den tiden jag ställer in. Då får man ju del av den fördelen. Jag tror inte valet av laddbox är rent ekonomiskt, snarare bekvämlighet/säljsnack/status/okunskap.
 
Din schuko-laddbox kommer du inte kunna sätta en trefas-handske på (och kunna nyttja tre faser. att bara byta kontakt och köra 1-fas via trefas-handske går givetvis)

Vet inte hur det är med Volvo, men Tesla's medföljande "reseladdare" har även CEE-uttag likt den du visar. (Fortfarande bara en fas och max 16A)

Körde tidigare Nissan Leaf i ett antal år och körde då med en "fast monterad" 10A schuko-laddare hemma. (Nytt uttag med fräsha 2.5mm ledningar och separat PSA) Det fungerar alldeles utmärkt. Den stora risken uppstår när du inte har en dedikerad laddare utan kopplar i och ur schukon på regelbunden basis. Det är inte bara en irriterande sak att göra, det ökar risken för att det blir glapp och varmgång. Kör man dessutom någon extra skarvsladd så sätter man den inbyggda säkerheten helt ur spel.

Nu har jag en laddbox, främst för att kunna köra trefas-laddning, med lägre effekt per fas, dvs jämnare belastning för huvudsäkringarna till vardags men möjlighet att köra 3x16A vid behov.

Har sett folk som kör lösningen med att de köper en laddbox och monterar på en trefas-handske, sedan kan de sätta upp den på landet under några veckor och flytta hem den utan några större problem.

Om du har tänkt att använda en laddare till alla tre ställen skulle jag verkligen rekommendera dig att skaffa en med trefashandske. Den är ju fortfarande inte odödlig och regelbunden i och urkoppling kan även där leda till smälta kontakter, men de är ju generellt sett något mer robust konstruerade så att det finns större chans för säkringen att lösa ut innan det blir för varmt i väggen. Men även det låter rätt opraktiskt och bökigt.

Du får bara "grönt teknikavdrag" för en laddare hemma, så sommarstugan blir fullpris om du väljer det. Men på firman bör det väl gå utmärkt att installera en box?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.