Staffans2000
L Leafy skrev:
Tack .

Jag har nog en dörr nånstans i ett förråd nånstans med lite asbest i så lika bra att jag river alla byggnader inom 500m radie
Du skojar. Men många skulle tycka att du inte förstår allvaret.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du skojar. Men många skulle tycka att du inte förstår allvaret.

Staffan
Ja jag var ironisk såklart men jag har full förståelse för de som har asbestoro och inser att man ska ha respekt för det. Men mitt hus och garage har ingen asbest och förrådet byggde jag för 2 år sen

Det finns många saker på forumet som uppmålas till att det skulle vara livsfarligt eller såpass fel att man borde riva huset och sänka virket på atlantens botten under en blysarkofag. Jag själv har stunder med oro när man går o letar fel i huset och sniffar runt lister m.m men man får inse att man kommer märka om något är fel Som jag med vinden men nu har jag en referens
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M
L Leafy skrev:
Hej som bifogat fotade jag lite på vinden för att se status.
Kallvind, 1 plans hus byggt 2003, golvvärme, "vanlog ventilation" med frånluft i badrum och tvättstuga
I mina otränade ögon tycker jag det ser ut som att den är i gott skick?

Fuktrosen på boarden som avgränsar takventilation och isolering vill jag ju tro kommer från när isoleringen sprutades in? Borde ha synts på råsponten om jag haft kondensproblem?

Sett ut som det gör nedan under de 3.5 åren som vi bott här iaf vilket styrker mitt påstående att det är iaf inget pågående

[bild] [bild][bild]
mycket fin råspont o starka o felfria takstolar,men ingen isolerin där mellan takstolar då dödar du luftningen mot råsponten,Då kommer mögel som brev på posten,isolera bättre vid gol isåfall.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
mycket fin råspont o starka o felfria takstolar,men ingen isolerin där mellan takstolar då dödar du luftningen mot råsponten,Då kommer mögel som brev på posten,isolera bättre vid gol isåfall.
Tack för responsen!

Vart menar du att jag inte ska ha isolering? Det som ligger i facken mellan takstolarna? Det är ju öppet vid takfoten med en liten glipa mellan varje fack så luften tar sig in, Kan du peka ut på en av bilderna åt mig som amatör :)
Eller menar du isolera "taket" mellan takstolarna upp mot råsponten? Det hade jag inte en tanke på, jag tänkte låta det vara exakt som det är på bilderna då det då uppenbarligen verkar funka.
 
  • Gilla
Mr perfekt
  • Laddar…
M
L Leafy skrev:
Tack för responsen!

Vart menar du att jag inte ska ha isolering? Det som ligger i facken mellan takstolarna? Det är ju öppet vid takfoten med en liten glipa mellan varje fack så luften tar sig in, Kan du peka ut på en av bilderna åt mig som amatör :)
Eller menar du isolera "taket" mellan takstolarna upp mot råsponten? Det hade jag inte en tanke på, jag tänkte låta det vara exakt som det är på bilderna då det då uppenbarligen verkar funka.
ja i dem fackenn,
 
M Ronny takläggare1 skrev:
ja i dem fackenn,
Förlåt om jag verkar dum nu men för att få en förklaring för mig själv.

Jag ska behålla allt som det är just nu som syns på bilderna för att säkerställa att allt ska vara fint o bra i framtiden. Alltså bara isolering ovanför innertaket som det i regel alltid är på en kallvind

Jag ska inte isolera snedtaket upp mot råsponten för då kommer jag få problem?
 
M
L Leafy skrev:
Förlåt om jag verkar dum nu men för att få en förklaring för mig själv.

Jag ska behålla allt som det är just nu som syns på bilderna för att säkerställa att allt ska vara fint o bra i framtiden. Alltså bara isolering ovanför innertaket som det i regel alltid är på en kallvind

Jag ska inte isolera snedtaket upp mot råsponten för då kommer jag få problem?
 
M
L Leafy skrev:
Förlåt om jag verkar dum nu men för att få en förklaring för mig själv.

Jag ska behålla allt som det är just nu som syns på bilderna för att säkerställa att allt ska vara fint o bra i framtiden. Alltså bara isolering ovanför innertaket som det i regel alltid är på en kallvind

Jag ska inte isolera snedtaket upp mot råsponten för då kommer jag få problem?
exact så som du skrivit.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Haha jaadu det där röret, det är förberett för centraldammsugare i huset men sen tog nog lust eller pengar slut så röret finns och uttaget i huset finns men jag låter det nog vara kvar ifall jag får lust att sätta in det i framtiden
det är inte så lyckat att blåsa ut varm luft på vinden vintertid , så det var nog tur att det inte blev använt
 
T tergo skrev:
det är inte så lyckat att blåsa ut varm luft på vinden vintertid , så det var nog tur att det inte blev använt
Nä det är ju inte så optimalt o de kanske kom på det efterhand o lät den vara
 
M
L Leafy skrev:
Nä det är ju inte så optimalt o de kanske kom på det efterhand o lät den vara
Nej för tusan,aldrig varmluft där uppe,Heter kallvind av en anledning,Ibland är det bättre anlita företag,Billigt är inte alltid billigast om du förstår,Massa fel kan generera enormt med mögel.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Nej för tusan,aldrig varmluft där uppe,Heter kallvind av en anledning,Ibland är det bättre anlita företag,Billigt är inte alltid billigast om du förstår,Massa fel kan generera enormt med mögel.
Nej precis och som jag skrev innan så var det kanske bra att de aldrig började använda den centraldammsugaren, jag låger den vara med för det känns utdaterat att ens ha en sån så röret får heöt sonika bara vara kvar i väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.