Hej jag håller på och renoverar kök och har kikat på lite kakel och hittat ett jag gillar. Jag är osäker hur man gör det bäst i mitt fall så provar fråga här.

Det är 2 väggar, en har överskåp större av delen och den andra väggen är vinklad 45grader med endast en fläkt upphängd. Jag tänkte köra halvförband men korsförband är inte uteslutet om det av någon anledning är att föredra i mitt fall.

Kaklet är 65x200mm och det är ~559mm under skåp, 585mm under fläkt. Fläkt vägg 1135mm, vägg under skåp 1875mm.
Problem 1. Börjar jag från 45graders väggen och kör löpande förbi svängen, alltså delar kaklet i hörnet och fortsätter med samma bit bortanför hörnet eller kaklar jag varsin vägg för sig? Fläkt väggen är ~1135mm så 200mm kakel blir delat lite dumt i halvförband med småbitar varannan rad. Hur gör jag det snyggast?

Problem 2. Under skåp blir det 8 rader och sedan 2-3cm glipa som endera ska fyllas igen med kakel eller list av nått slag. Jag tänkte att jag kaklar 9 rader och börjar från 45 graders väggen, då kommer jag få kapa lite under fläkten samt när jag kommer fram till överskåp får jag kapa rad 9. Är detta rätt tänkt? Annars om jag inte ska ha någon kapad rad blir det en glipa på 4-5cm under fläkten samt 2-3cm under överskåp. Fläktens framkant ligger på samma höjd som överskåp men kroppen på fläkt som ligger mot vägg är ett par cm högre upp.

Problem 3. Hur gör jag ovankant efter jag kommer ut från överskåp. Är det snyggast med fog eller list? Tänkte köra samma fog som resten men läst att vissa säger latexfog så tips är välkomna. Kaklet är mörkgrått och fog även det mörkgrå/svart inte bestämt mig än men har väldigt mörkgrå fog liggande sen ett tidigare kök så tänkte använda upp det. Är det lugnt att använda 3år gammal cementbaserad fog?

Säkert missat nått så fråga på. Tacksam för hjälp.

• Kök under renovering med ofullständigt kakelarbete på väggarna, vitvaror och köksö synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden, har ej kaklat ännu. Kom på att starta på mitten av kortväggen och gå åt varsitt håll för att sedan fortsätta löpande åt höger borde bli bäst. Det ända jag har svårt för är höjden, blir det konstigt att kapa första raden så man hamnar bra under överskåpen höjdmässigt? Det blir då en liten glipa under fläkten men det tror jag att jag kan leva med om jag spacklar och målar det fint, är bara ett par centimeter och i värsta fall sätter jag en liten borstad stål list under.

Man kapar inte första skiftet, ser bara konstigt ut.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Man kapar inte första skiftet, ser bara konstigt ut.
Tack, då kör jag hela kakelrader och kapar bara av lite under skåp och fläkten och hoppas det ser bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.