Hej,

Ska bygga thermopool och funderar kring tid för härdning av betongen i poolen. Har tagit in offert från två olika företag, det ena säger ca 3 veckor vilket jag hört från fler hålll. Det andra säger att de använder en annan betong och att det bara behöver står 5 dagar. Blir spontant lite fundersam och tänker att alla borde använda denna betong då....

Någon som har bra input?
 
För vanlig betong är det 3-4veckor som gäller. Vad använder det andra gänget för betong?
 
MathiasS MathiasS skrev:
För vanlig betong är det 3-4veckor som gäller. Vad använder det andra gänget för betong?
Oklart - står "Vattentät betong" i offerten.
 
Handlar ju uteslutande om temperatur så det går inte att säga en viss tid utan att känna till det. Gjuter du med en betong lämplig för den hållfasthet som krävs och det är 20 grader varmt ute eller strax där under så kan du räkna med 2-3 veckor.
Har du betong med högre hållfasthet än vad som krävs och 30 grader varmt ute kan det ta 2-3 dagar.

Har du å andra sidan 5 plusgrader kan det ta månader.
 
F falkn skrev:
Handlar ju uteslutande om temperatur så det går inte att säga en viss tid utan att känna till det. Gjuter du med en betong lämplig för den hållfasthet som krävs och det är 20 grader varmt ute eller strax där under så kan du räkna med 2-3 veckor.
Har du betong med högre hållfasthet än vad som krävs och 30 grader varmt ute kan det ta 2-3 dagar.

Har du å andra sidan 5 plusgrader kan det ta månader.
Tack för input! Kanske korkad fråga men hur vet man när betongen härdat klart? Dvs går det att säga med säkerhet så att de inte kör på för snabbt? Och finns det några nackdelar (förutom priset) att välja en betong med högre hållfasthet?
 
M MrPjes skrev:
Tack för input! Kanske korkad fråga men hur vet man när betongen härdat klart? Dvs går det att säga med säkerhet så att de inte kör på för snabbt? Och finns det några nackdelar (förutom priset) att välja en betong med högre hållfasthet?
Det enda sättet är att mäta temperaturen i betongen kontinuerligt och räkna om detta till hållfasthet (finns tabeller för det). De stora betongleverantörerna har även sensorer man kan gjuta in som sköter beräkningen automatiskt efter respektive recept. Jag använder själv alltid sådana i jobbet. Länkad sedan till en app i telefonen med BT. Jag gjuter dock ca 4000 m3 per år.

Egentligen inte. Enda nackdelen är att de innehåller mindre vatten så de är mer benägna att torka för snabbt och få sprickor om det inte sköts rätt med eftervattning/täckning. En Thermopool är ju dock att likna vid en väggform så där finns inga direkta nackdelar mer än priset.
 
  • Gilla
MrPjes och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Thomas Betong kom med betong till min thermopool. Det finns acceleratorer man kan blanda i betongen för att påskynda härdningen.

Mängden cement verkar också påverka. Vill minnas att jag fick betala 200:- extra för att få betongen att brinna snabbare och att de blandade i mer cement. Det var inga konstigheter utan svaret kom direkt när jag frågade om man kunde påskynda härdningen. De var mer bekymrade över prisökningen som var några hundralappar för en leverans närmare 20 000:- än att det skulle försvaga betongen. Vill minnas att den faktisk blev starkare.

Gjöt min pool i oktober. Göt plattan den 5:e och väggarna den 13:e.
 
  • Gilla
MrPjes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.