Hej,
I vårt hus(nyligen köpt) byggt -46 har jag funderingar om min källare, de är så att tidigare ägare har endast haft den kall jämt men vi har satt in element i varje rum för att få bättre klimat därnere,
Men nu äre så att jag vill ha tvättstuga därnere och ett litet hobbyrum(film rum/bar) men kan jag ha möbler/trä mot väggar och golv utan att dränera(det är inte gjort tidigare) men inga tecken på fukt fast det var en fruktansvärd höst som var så blöt,
tänkt dränera om inom några år men inte just nu...

kom gärna med ideér om det går och hur jag ska lösa det
 
Om du har värmen på i källaren så kan du ha möbler av trä, bara du förhindrar att de suger upp fukt från golvet. Det kan t.ex. göras med möbeltassar av plast, de brukar bygga några millimeter så att fuktsugning förhindras.

Vad det gäller väggar så är det idiotsäkert att ha putsade väggar med diffusionsöppen färg. På golvet kan du lägga klinker (utan fuktspärr), om du vill ha golvvärme under kräver det omfattande jobb under med dränering och isolering.
 
diffusionsöppen färg: vad är det för färg då? Hörde med en färghandlare att de bara skulle vara vattenlöslig färg så skulle de funka stämmer det?
 
Det är inte säkert att vattenlöslig färg är diffusionsöppen. Diffusionsöppen innebär att vattenånga ska kunna passera igenom den. Ett exempel på sådan färg är silicatfärg. Slamfärger är också diffusionsöppna (och dessutom vattenlösliga)
 
peter_02 skrev:
diffusionsöppen färg: vad är det för färg då? Hörde med en färghandlare att de bara skulle vara vattenlöslig färg så skulle de funka stämmer det?
gå till en annan färghandlare
gaia
 
Vi hade samma problem i källaren då vi köpte vårt hus. Fast hos oss så blev det även vattenbölar på golvet...:( Vi köpte en avfuktare "Woods" och den gav en enorm skillnad i "klimatet". Så den fick gå ganska frekvent tills vi dränerade. Men då du inte verkar ha så stora problem så tror jag inte avfuktaren skulle ge bra klimat och inte behöva gå så mycket.

/Bastuvagnen

P.s. Vår avfuktaren är också byggd så den har ett läge där även en inbyggd fläkt startar. Denna funktion är gjord för att exempelvis torka tvätt mm. Och kan även användas om man har en källare utan fukt, men vill att tvätten skall torka lite fortare..;-)
 
peter_02 skrev:
Hej,
Men nu äre så att jag vill ha tvättstuga därnere och ett litet hobbyrum(film rum/bar) men kan jag ha möbler/trä mot väggar och golv utan att dränera(det är inte gjort tidigare) men inga tecken på fukt fast det var en fruktansvärd höst som var så blöt,
tänkt dränera om inom några år men inte just nu...

kom gärna med ideér om det går och hur jag ska lösa det
det verkar inte som om du har några fuktproblem som kräver dränering. Ställ inte möbler tätt på ytterväggar - lämna en spalt där luften kan passera. Bra ventilation och värme fixar bra miljö.
Det är bekvämt att ha en avfuktare i tvättstugan om du tänker hänga tvätten på tork fritt i rummet :). Annars kan man ha en fuktstyrd fläkt som håller luftfuktighet på rätt nivå .... ca 50% RF för bostadsytor. Luftfuktighet över 70% är farlig för trämöbler.
gaia
 
Ok. tacksam för svar! =) finns nå mycke man vill göra de är bara pengar som saknas =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.