Nu har jag börjat måla fönster ! Vi köpte linoljefärgen från Kulturhantverkarna för de gav bästa informationen.
Först impregnering med linolja, sedan schellack på kvistar och i kittfalsar, sedan grundmålning och sedan två lager linoljefärg...

Kul är det och bra blir det men mycket jobb är det ! Månne jag blir klar till
nästa vår ..

Har ett problem dock: Köpte penslar i Kulturhantverkarnas butik samtidigt som
vi köpte färgen. Penslarna var bra första dagen, andra dagen en katastrol.
(terpentinbad + såpabad)

Finns det penslar som funkar mer än en gång ? Min mor som är mera erfaren än jag på området hävdar att det inte spelar någon roll om man köper billiga eller dyra penslar, de funkar bara första gången sedan blir de spretiga.
Vilken typ av pensel funkar för spröjs och på kitten mot glaset ? Kommer inte att
funka med dem som jag har nu kan jag säga.
 
De lite dyrare penslarna funkar absolut mer än en dag. Jag har en fönsterpensel som jag säkert använt vid tio separata tillfällen, den ser nästan ny ut.

Men om ni målar med linoljefärg tycker jag att ni ska skippa terpentin till penselrengöring, såpa räcker gott. Massera in såpan utan vatten först, och skölj sedan ur.
 
W
Runda hyffsat små har jag alltid använt till spröjs och kittfalsen. De billiga penslarna e för mjuka. Kör alltid med kvalitetspenslar och de håller länge. Men jag lägger dem alltid i en burk med linolja eller balsamterpentin med ev linolja i, jag gör alltså inte dem rena. Har aldrig haft problem med att de blir spretiga. Tror inte jag har slängt en pensel någon gång heller men fasad penseln har jag nästan slitit ner totalt så där blir det en ny. Kör efter devisen en pensel per färg så slipper jag tvätta dem.
 
Jovisst, en bra pensel håller mycket länge och behöver "köras in". Efter en 3-4 gånger tycker jag att den börjar bli bra. Jag rengör dock alltid mina efter varje målning.
 
En fråga till: Jag har hittills inte oljat/målat beslag och gångjärn, borde jag göra det ... ?
 
Det borde du. Grunda med en rostskyddsgrund (blymönja fungerar strålande, men det får man knappast tag i längre), även på baksidan om de är losstagna, och måla sedan med slutstrykningsfärgen.

Edit:Skrivfel
 
Jag har köpt mina fönsterpenslar hos Gysinge och jag mycket nöjd med dessa anstrykare.
Då jag målar fönster eller annat och vet att jag ska göra nästa strykning inom några dagar ställer jag penslarna i vatten. Då jag ska måla torkar jag bara av dem med en trasa. Inget spret.
Om penslarna ska stå en längre tid så tvättar jag av det värsta med linoljesåpa och ställer dem i rå linolja. Det blir inget skinn på rå olja till skillnad på kokt linolja som får ett läbbigt skinn efter ett tag.
Vad gäller beslage så bör du måla dem också. Oljan i färgen skyddar desssa.

Lycka till!
 
Jag kör alltid med Gnesta 35mm snedkapade fönsterpenseln eller ALCRO Mäster PRO (blå) rund. Funkar kanon och spretar absolut inte.

Magnus
 
TACK! Harrieth för tipset om linolja. Vi förvarar våra penslar i kokt och precis som du skriver blir det skinn. Hur jobbigt som helst att få väck det innan man kan börja måla...ska genast byta olja till alla mina penslar!
 
Spock_beard: "Mina kittfalsar skrynklade sig också trots linoljekitt samt linoljefärg.
Men det var slarv från min sida, jag hade inte fixerat rutorna tillräckligt hårt.
Kittade och målade dem liggande med rutan "i mitten".
Sen när fönstrena hängs upp stående så "sjunker" rutan till den träffar trä¨t i bottenstycket."



- Skall man alltså ha fönstren stående när man målar med glasen i ?


- Hur länge måste linoljekitt torka ? Nu har jag väntat 2 veckor, räcker det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.