Jag har ett dubbelgarage som ligger i en sluttning, väggarna är bygga av lecablock eller liknande och sedan putsade på insidan. Garaget är i dagsläget ouppvärmt och jag funderar nu på att lägga på ett lager isolering på insidan och sätta in en liten luftvärmepump för att kunna hålla dräglig temperatur därinne under vintermånaderna.

Är det nåt jag behöver tänka på när det gäller isoleringen eller är det bara att köra på?
 
om du verkligen behöver isolera väggarna?

När man bygger hus av "sten" så sätter man väl ingen isolering på innerväggarna?
Det måste räcka med att du isolerar taket, sätter nya dörrar och fönster (med bra U-värde) och sedan monterar värmepumpen?
 
Spiderman skrev:
När man bygger hus av "sten" så sätter man väl ingen isolering på innerväggarna?
Jo, visst gör man det. Man isolerar i princip alla hus av lättbetong, leca, tegel, betong och så vidare.
 
Mikael_L
Leca-väggarna isolerar iofs lite, men det är långt ifrån lika bra som att regla upp + vanlig isolering. Så om inte garaget ska vara en riktig energitjuv så ska det väl isoleras lite extra.
Problemet är väl om det är väggar under jord. Du skrev garage i sluttning, menar du då att det är delvis nedgrävt i marken?
I så fall åker du på samma problematik som alla med gamla källare som dom försöker isolera invändigt, att det förr eller senare blir mögelangrepp i konstruktionen.

Det finns olika lösningar som att försöka ordna med lite ventilation mellan stenväggen och den uppreglade och isolerade delen.
Eller att isolera på utsidan istället.
 
Mikael_L
Om tanken är att hålla ganska låg temperatur i garaget så kanske Spidermans förslag fungerar bra. Med en garagetemp på 10-15 grader så blir nog inte uppvärmningskostnaden så fasligt dyr... (Hur tjocka Leca-väggar är det vi talar om?)
 
jon_h skrev:
Jo, visst gör man det. Man isolerar i princip alla hus av lättbetong, leca, tegel, betong och så vidare.
Jaså det gör man... Ja, ja, man lär så länge man lever :) Nej, stenhus har jag tyvärr ingen erfarenhet eller kunskap av.

Då kan man ju undra varför stenhustillverkare marknadsför sina hus som "kan inte mögla" osv...

Jag har sett stenhus där man endast har bredspacklat (putsat?) väggarna för att sedan sätta glasfiberväv på dem. Men det kanske är skillnad på "sten och sten"?
 
Spiderman skrev:
Då kan man ju undra varför stenhustillverkare marknadsför sina hus som "kan inte mögla" osv...
Varför skulle de kunna mögla bara för att man isolerar dem? "Isolera" betyder inte nödvändigtvis att man reglar upp, sätter mineralull och gipsskivor. I de flesta fall använder man cellplast, och man sätter den ofta mellan två lager mur, eller på utsidan. Eller så använder man färdigisolerade murblock, som till exempel Isoleca, där det redan finns cellplast inbakad mellan två skikt leca.
 
DET ska du inte fråga mig om. Jag citerade bara vad jag läst i stenhustillverkares marknadsföring.
JAG har i vart fall lagt den betydelsen i texten typ: - ingen isolering = ingen mögelrisk.

Om den påstådda risken sedan härleder sig till reglar eller isolering har jag inte reflekterat över...
 
jon_h skrev:
Eller så använder man färdigisolerade murblock, som till exempel Isoleca, där det redan finns cellplast inbakad mellan två skikt leca.
DET har du rätt i! Sådana husbyggen har jag sett.

Nej, som sagt jag är ingen kunnare på byggnation och ev. isolering av stenhus. Jag överlåter den frågan till er andra att reda ut.
 
Det är huvudsakligen organiskt material som möglar. Det finns ingen mögelrisk om man isolerar sitt stenhus med cellplast.

Faktum kvarstår, man isolerar nästan alltid stenhus, av det enkla skälet att annars skulle väggarna behöva vara väldigt tjocka för att ge hyfsad värmeekonomi.
 
Det var ni som målade hus och garage i den snygga gråa kulören :)

Finns det inte reglar i icke organiskt material? T.ex. i plast eller rostfritt.
I sådana fall hade du ju kunnat kombinerat sådana med cellplastskivor. Då borde du ju slippa rädsla för mögel...
Träreglar kan ju knappast vara någon bra lösning då det mesta av garageväggarna faktiskt är "under jord".

Eller som jag sa tidigare... skippa isoleringen helt och hållet i väggarna. Jorden i sig isolerar ju.
 
Snailman
Det finns ju reglar i plåt, som är lämpliga för typ källare
 
Är det s.k. lättviktsreglar som bl.a. LB-hus kör med i vissa av sina hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.