Hej!

Hur fungerar det om man tar tilluften via Fresh 80- eller 90-ventiler?
Kan man vinkla flödet mot taket eller är det risk för "kallras" med dessa?

Får ingen riktig bild av dessa på hemsidan...
 
Finns en (löjligt dyr, tycker jag) plastring att sätta på Fresh 80/90 för att rikta luften uppåt.
Finns tyvärr inga andra inställningsmöjligheter på dessa friksluftsventiler.
 
Ulmian skrev:
Hej!

Hur fungerar det om man tar tilluften via Fresh 80- eller 90-ventiler?
Kan man vinkla flödet mot taket eller är det risk för "kallras" med dessa?

Får ingen riktig bild av dessa på hemsidan...
Här är bild på luftriktaren för Fresh 80:
 
  • 1082_227.jpg
Risk med kallras finns det med alla ventiler om den inte finns ett element under som värmer upp den kalla friska luften som kommer in. Sen kvittar det hur mycket plastdetaljer an monterar på.

Eller rättare sagt så ska elementen värma upp luft som stiger uppåt och tar med sig den kalla friska luften och sprider den i rummet.
 
Det innebär således att man bör sätta ventilerna lågt istället för vid takhöjd.
Eller vad finns det annars för tilluftslösningar när det gäller självdrag.

Skall byta till energifönster och kommer då att få problem med tilluften...
En FTX-lösning lockar inte.

Det är lustigt egentligen.
Först har man gamla tvåglasfönster där det sipprar igenom värme och där man riktigt kan känna kalldrag.
Sedan byter man fönster och tvingas leda in kalluften genom ventiler.
 
puu skrev:
Risk med kallras finns det med alla ventiler om den inte finns ett element under som värmer upp den kalla friska luften som kommer in. Sen kvittar det hur mycket plastdetaljer an monterar på.

Eller rättare sagt så ska elementen värma upp luft som stiger uppåt och tar med sig den kalla friska luften och sprider den i rummet.
Har många ställe där det sitter både moderna friskluftsventiler (luft uppåt) plus golvvärme, samt gamla hus med gamla hederliga stora klaffventiler.
Måste säga att man märker inget direkt kallras under dessa don så länge man inte har för många ventiler i huset, förutsätter frånluftsvent då och inte självdrag.
 
Ulmian skrev:
Det innebär således att man bör sätta ventilerna lågt istället för vid takhöjd.
Eller vad finns det annars för tilluftslösningar när det gäller självdrag.

.
Nej högt ovanför fönstret är bäst. Värmen stiger upp till taket och tar med sig friskluften längs med taket.

Jag har både nya Fresh 90 ovanför taket och gamla springventiler under vissa fönster och vid Fresh ventilerna känner jag sällan kallras (bara om termostaten i elementena styper pga annan värmekälla) men det gör jag vid springventilerna.

Kan även säga att jag såg i min mammas nybyggda lägenhet så kom luften in bakom elementen. Något specialelement men stora filter och så vidare. Det är säkert tätt nedåt så att det inte blir kallt vid golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.