Köpte ett kedjehus för ett par år sedan. Baksidan är plan och har en låg mur mot grannens baksida bakom rabatten i trädgården. Den tomten är också plan men ca en meter högre belägen. Muren har börjat bukta mer och mer och läcker ut jord längst ned på sina ställen, så det är väl bara en tidsfråga innan den rasar åtminstone delvis.

Själva muren består bara av staplad sten, inget murbruk eller liknande. Ovanpå finns ett staket ett par decimeter in. Jag har antagit att muren är vår och staketet grannens, baserad på höjdskillnaden.

Det jag undrar är:

1. Hur vet jag säkert om mur resp. staket hör till mig eller grannen? Jag ska förstås prata med grannen också, men jag känner dem inte och vill veta vad lagen säger innan jag trallar över.

2. Vilken sorts yrkesgrupp kontaktar jag för att fixa muren? Jag har sökt lite online men inte riktigt hittat något som passar.

Total novis och tacksam för all hjälp. Glad påsk. :)
 
  • Buktande stenmur med läckande jord intill trästaket, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bukande stenmur med läckande jord vid basen i en trädgård, ingen murbruk synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det er tomt som är sänkt eller deras som är höjd?

Normalt är det den som förändrat marknivån som byggt muren och är skyldig att underhålla.
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är det er tomt som är sänkt eller deras som är höjd?

Normalt är det den som förändrat marknivån som byggt muren och är skyldig att underhålla.
Hm, hur vet jag det? Jag tror inte att någon marknivå har ändrats sedan husen byggdes (~1980).

Ser att jag förklarat väldigt dåligt dock. Hela raden med kedjehus har samma höjdnivå. Sedan är nästa rad kedjehus byggda en meter upp. Muren vetter alltså mot en granne som vi har trädgård mot men som inte ingår i samma kedjehuslänga som vårt hus.
 
Man kan säkert komma fram till vems mur det är men personligen så hade jag nog pratat med grannen och gjort det till ett gemensamt projekt där båda kanske är med ekonomiskt. Ena parten har ju säkert äganderätten men den "används" ju och betraktas av den andre......
Att den ser ut som den gör beror ju på att de bara staplat sten. Ska man göra sånt där riktigt så måste man ju grundlägga noga och sen kanske ha stödjande nät in i backen som håller i muren i marken.
 
H
S Stefan1972 skrev:
Man kan säkert komma fram till vems mur det är men personligen så hade jag nog pratat med grannen och gjort det till ett gemensamt projekt där båda kanske är med ekonomiskt. Ena parten har ju säkert äganderätten men den "används" ju och betraktas av den andre......
Att den ser ut som den gör beror ju på att de bara staplat sten. Ska man göra sånt där riktigt så måste man ju grundlägga noga och sen kanske ha stödjande nät in i backen som håller i muren i marken.
Dränering är bra också.
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man kan säkert komma fram till vems mur det är men personligen så hade jag nog pratat med grannen och gjort det till ett gemensamt projekt där båda kanske är med ekonomiskt. Ena parten har ju säkert äganderätten men den "används" ju och betraktas av den andre......
Att den ser ut som den gör beror ju på att de bara staplat sten. Ska man göra sånt där riktigt så måste man ju grundlägga noga och sen kanske ha stödjande nät in i backen som håller i muren i marken.
Jo precis, tanken är ju att snacka med grannen och se vad som kan göras men jag vill gärna veta det juridiska läget först. Och sen har jag tänkt ta in någon som kan göra jobbet ordentligt den här gången - jag vet bara inte vem jag bör kontakta. :)
 
J Joel H skrev:
Jo precis, tanken är ju att snacka med grannen och se vad som kan göras men jag vill gärna veta det juridiska läget först. Och sen har jag tänkt ta in någon som kan göra jobbet ordentligt den här gången - jag vet bara inte vem jag bör kontakta. :)
En vanlig markfirma som håller på ex grunder, vägar och markarbeten i stort fixar det.
 
  • Gilla
Joel H
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
En vanlig markfirma som håller på ex grunder, vägar och markarbeten i stort fixar det.
Great, tack!
 
Om du kollar på tomtgränskartan för din fastighet borde du kunna se om den rimligtvis står på din tomt eller på grannens.
 
  • Gilla
Joel H
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om du kollar på tomtgränskartan för din fastighet borde du kunna se om den rimligtvis står på din tomt eller på grannens.
Det vore guld men jag kan tyvärr inte hitta någon sådan information vare sig i våra fastighetspapper eller på Lantmäteriet... iaf inte på något sätt jag kan tyda. Men entreprenören kanske vet mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.