Det finns ju färdiga byggsatser att köpa men min fråga är egentligen om dessa är prisvärda nog som paket eller om man själv kan köpa motsvarande delar i vanlig bygghandel och komma undan lite billigare.

Grannen har denna för 9.900:- från Marinvaror och hans båt är väl en halvmeter större än vår och tyngre motor men verkar lätt att kopiera konstruktionen på om man bara hittar lämpliga beslag och hjul:
https://marinvaror.se/butik/batslip/batslip-800-kg

Nån som har några tips?
 
Tack för ett första svar Raskus.
Har du själv använt dessa och hur ser de i så fall ut efter ett år utomhus?

De ser läskigt lika ut som de som Clas Ohlson sålt tidigare, men tagit bort pga undermålig kvalitet. Gummirullarna tålde inte svenska temperaturskillnader utan smulades sönder efter 1-2 år och det galvade stålet började rosta här och där.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Nein, ingen egen erfarenhet
 
Det är ju rätt enkelt att plocka ihop motsvarande material på Biltema och byggmax och se vad du hamnar i pris, om grannen har en kan du dessutom mäta exakt vilka hjul som används.

innan du börjar kopiera dock har du förutsättningar för denna typ av slip? Som konstruktionen är krävs i princip en perfekt jämn grusstrand upp. Likaså bör din båt palla denna typ av slip utan stöd under kölen och bara rullar på sidorna. Tyngre aluminiumbåtar men tunnare plåt kommer nog inte digga denna.
 
F
Har byggt en slip med Biltemas kölrullar på syrafasta axlar från lokal stålfirma. Sidostöd är två grova längsgående pemslangar skruvad på regel. Har 3 sektioner på totalt 14 meter. Funkar perfekt. Nu 5år. Innan dess hade jag färdiga stöd likt dem ovan från Biltema. De rostade sönder på 1 år. Östersjön.
 
Tack för bra feedback Myrstack och Frågan.

Det är en Yamarin 5m plastbåt på 390 kg med en motor på dryga 100 kg och grannen har samma fast en modell större och det funkar bra på hans med Marinvaror's konstruktion så då borde det funka minst lika bra som min. Upptagningsplatsen är visserligen ingen perfekt jämn grusstrand utan snarare ojämn sten men det funkar för grannen - och jag kommer i så fall ha min bara några meter från hans så i princip samma förutsättningar.

Jag undviker nog Biltema's då jag också tror den har en väldigt kort livslängd precis som din hade Frågan.
 
Båten tror jag inte är något större problem då, snarare om du har otur och dina strandförhållanden gör så att din underram (145x45) inte får bra stöd när båten kommer upp över och börjar belasta.

Att undvika galvat från biltema som ska rätt konstant ligga i vatten tror jag ska göras. Det du kan kolla på där dock är hjul med nylonlager (dvs ej något med metall) som både pallar lite belasting och är rimligt mjuka mot skrovet samt rostfria bultar/brickor för att fästa dessa. Detta skulle ge dig något att jämföra priset med. Sedan antar jag att gör som orginalet med en löstagbara del som inte ligger i över vintern då det blir helt andra krafter att tala om
 
  • Gilla
Qultek och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att hoppa över biltema och satsa på lite bättre kvalitet direkt. Köpte senast från tk-trailer och det är stor skillnad på rullar och hjul från dem och biltema. Lennart där var väldigt hjälpsam och plockade ihop precis det jag behövde.

Det kostar mer nu, men i det långa loppet blir det inte dyrare utan snarare tvärtom. Dessutom slipper man reta sig på grejor som går sönder (y).
 
  • Gilla
Andreas Sjöblom
  • Laddar…
Håller på att avsluta min hempulade båtslip. Kört på delar från Jula. Vinsch, vinschhållare, båtstöd med ca 110cm avstånd. Totalt 10 m uppdelat i två sektioner.
Båten är en gammal styrpulpet från 80-talet på 300kg med motor mm skulle jag gissa. I slutändan blev det nästan lika dyrt som den färdig lösningen från Marinvaror (5500kr) och inte heller friktionsfritt rull. Ska pröva att ställa om vinkeln på rullarna lite och ev byta ut sidorullarna mot Julas större gummihjul för bättre rull.
Hade jag fått göra om det hade det blivit att köpa byggsatsen från Marinvaror. Dock vet jag ju inte hur bra den hade funkat heller.
 
  • Hemmagjord båtslip med vinsch och stöd vid vattenkant, båt på slipen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ecco123 och 5 till
  • Laddar…
För mig blev det till slut Marinvaror's stora byggsats och det känns nog som den kommer att hålla bra mycket längre än Jula-alternativet pga att det inte finns några tunna metalldelar någonstans. Hela lösningen känns genomtänkt för att hålla.

Båten har legat på denna i vinter och är nu i sjön utan problem.

Som alltid med en fast ramp är det lite beroende av vattenståndet och det var nu lite lägre än när vi drog upp den så fick använda mig av 2 stockar utanför rampen för att inte riskera att båten åkte ner i botten när den vägde ner från rampen.
 
  • Gilla
Näsets
  • Laddar…
Det där var dyra lösningar.

Min ramp är två runda barkade granstammar 8,5 meter långa och gissningsvis 17 eller 20cm i diameter i grovändan. Under dem är 80cm långa 2x4 tums plankstumpar spikade på tvären. Under plankorna har jag en fytatums bräda långsefter i var sida för att rampen skall glida på gruset när man drar upp den till vintern.
Fungerar bra till priset av något kilo spik och litet virke ur egen skog.
Så såg gamla rampen ut som jag hade i ungefär 10 år och så byggde jag den nya i fjol våras.

Fast båten glider litet trögt så sambon kan inte riktigt sjösätta den ensam. Därför skall jag skära remsor av några stumpar av slaskledningsrör och spika fast på de tvärgående plankorna så kölen glider lättare.
 
  • Gilla
Näsets och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där var dyra lösningar.

Min ramp är två runda barkade granstammar 8,5 meter långa och gissningsvis 17 eller 20cm i diameter i grovändan. Under dem är 80cm långa 2x4 tums plankstumpar spikade på tvären. Under plankorna har jag en fytatums bräda långsefter i var sida för att rampen skall glida på gruset när man drar upp den till vintern.
Fungerar bra till priset av något kilo spik och litet virke ur egen skog.
Så såg gamla rampen ut som jag hade i ungefär 10 år och så byggde jag den nya i fjol våras.

Fast båten glider litet trögt så sambon kan inte riktigt sjösätta den ensam. Därför skall jag skära remsor av några stumpar av slaskledningsrör och spika fast på de tvärgående plankorna så kölen glider lättare.
Ok Åsa-Nisse, då vet vi det
 
  • Haha
  • Arg
john.h och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Ok Åsa-Nisse, då vet vi det
Ingen kritik i det.
Man får gärna välja dyra lösningar och har man råd är det väl unnat.

Jag vill bara påpeka att det finns väl fungerande billigare alternativ för oss som inte vill eller inte kan lägga ut en massa pengar.
 
  • Gilla
Står.i
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ingen kritik i det.
Man får gärna välja dyra lösningar och har man råd är det väl unnat.

Jag vill bara påpeka att det finns väl fungerande billigare alternativ för oss som inte vill eller inte kan lägga ut en massa pengar.
Du får gärna visa bild på din konstruktion och farkost. Har en liknande lösning vid släktgården och det funkar bra till de lättare plastekorna men sämre till en styrpulpet med utombordare.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.