S skogstomten skrev:
Handlar väl om bevisbörda. Ett intyg från certifierad plattsättare underlättar nog vid skadehanteringen med ett försäkringsbolag. MEN oavsett intyg eller inte vad säger försäkringsbolaget om utförandet INTE är enligt regelverket trots att det finns ett papper/intyg?

De säger antagligen, helt naturligt, att bolaget som utfört jobbet eller deras försäkring ska ta kostnaden eftersom det blev fel trots deras certifikat. Vad händer då om det bolaget inte finns längre? Hur mycket är då ett papper/certifikat värt för dig som kund i slutändan. Dvs om företaget ändå fuskat när de gjorde jobbet?

Kommer då försäkringsbolaget att ta smällen eftersom du kan visa upp kvittot/papperet?

Min personliga erfarenhet av ett antal försäkringsskador genom 30 år är att det oftast blir betydligt mindre i ersättning än man först tror/hoppas. I praktiken hade jag som husägare kunnat vara utan och definitivt tjänat på att skippa försäkringen. Så i min egen tankevärld ser jag numera försäkringen FRÄMST som en slags katastrof-försäkring om huset brinner ner eller får en väldigt stor skada som kostar >500 000kr att åtgärda. Allt annat ser jag som ren bonus om försäkringen skulle ge något nämnvärt vid en skada. Väljer därför alltid högsta självrisken och inte en massa extra kostsamma moment.
Jo så kan det säkert vara, men har helrenoverat huset. Helt nytt kök som ligger rakt under toaletten. I alla övriga rum är det nya golv, tak och väggar.
Jag vill ändå ha min försäkring om olyckan skulle vara framme..
Det som återstår är ju toaletterna. Den här på nedervåningen är bara en gäst-toalett, den gick fint att renovera själv. Tätskikt på golv är och 10cm upp på vägg. Samt spara kvitton och dokumentera.
Men toaletten på ovanvåningen där duschutrymmet finns var det stopp!
 
K k0rken skrev:
Jo så kan det säkert vara, men har helrenoverat huset. Helt nytt kök som ligger rakt under toaletten. I alla övriga rum är det nya golv, tak och väggar.
Jag vill ändå ha min försäkring om olyckan skulle vara framme..
Det som återstår är ju toaletterna. Den här på nedervåningen är bara en gäst-toalett, den gick fint att renovera själv. Tätskikt på golv är och 10cm upp på vägg. Samt spara kvitton och dokumentera.
Men toaletten på ovanvåningen där duschutrymmet finns var det stopp!
Jag rekommenderar alltid att man ska se till att få en kopia på företagets entreprenadsförsäkring. Det gör det hela lite lättare ifall anlitat företag går i kk.
I första hand ska du vända dig till anlitat företag om något blir fel inom 10 år. Har dom gått i kk vänder du dig till ditt försäkringsbolag. Dom kommer då att hjälpa dig med att åtgärda skadorna för att sedan regressa mot entreprenörens entreprenadsförsäkring även om företaget har gått i kk.
Se till att ha en bra beställning. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Se till att få inskrivet att alla arbeten ska utföras enligt för respektive bransch gällande branschregler och att intyg skall lämnas över när arbetet är klart.

Då kan du känna dig trygg och mer kan man faktiskt inte göra.

Jag tycker du tänker helt rätt när du även tänker på övriga delar i huset som faktiskt kan bli berörda vid en vattenskada i ett badrum. Många tänker bara på ersättning för just badrummet.
En bra försäkring är en billig investering ifall något oförutsett inträffar.
 
  • Gilla
k0rken
  • Laddar…
@
K k0rken skrev:
Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.
Är inte företaget registrerat på rätt sätt - och du anlitar dem - då riskerar du natt få betala arbetsgivaravgifter....
 
H HEM2121 skrev:
Intressant, vem drar tillbaka offerten? Bra byggare? I så fall är det bra då har de ju uteslutet den hantverkaren, har jag fattat dig rätt då?
Eftersom byggaren fanns kvar så misstänker jag att det var byggaren som gjorde det. Ett knep som gör att man slipper få dåliga omdömen eftersom man inte kan ge omdömen utan offert.
 
H
Staffan_V Staffan_V skrev:
Eftersom byggaren fanns kvar så misstänker jag att det var byggaren som gjorde det. Ett knep som gör att man slipper få dåliga omdömen eftersom man inte kan ge omdömen utan offert.
Ja, det kan ju vara knep av oseriösa hantverkare. Hellre "importera" hantverkare från annan ort om man inte hittar någon seriös på den egna orten, det är värt att betala för den extra restiden alla dagar i veckan. Har själv gjort det.
 
Har dom inte F-skatt så skall du absolut inte köpa tjänster av dom. Du kan bli betalningsskyldig för en massa lattjo saker.

//
 
H HEM2121 skrev:
Ja, det kan ju vara knep av oseriösa hantverkare. Hellre "importera" hantverkare från annan ort om man inte hittar någon seriös på den egna orten, det är värt att betala för den extra restiden alla dagar i veckan. Har själv gjort det.
Eftersom det var outsourcing i flera steg är det svårt att veta vad man får. Det var en svensk byggare som lejde ut jobbet till en polack som i sin tur lejde ut det till några ryssar som i sin tur tog in några vitryssar och ukrainare som var de som gjorde jobbet.
 
H
Staffan_V Staffan_V skrev:
Eftersom det var outsourcing i flera steg är det svårt att veta vad man får. Det var en svensk byggare som lejde ut jobbet till en polack som i sin tur lejde ut det till några ryssar som i sin tur tog in några vitryssar och ukrainare som var de som gjorde jobbet.
Ja, så an det vara. Jag menar "Import" av någon hantverkare som har gott anseende.
 
Vi renoverade badrum för ett tiotal år sen. Erfarenhetsmässigt skulle jag dra öronen åt mig om de kommer direkt samt fixar en faktura direkt.
Jag får dåliga vibbar. Vi tog en sån firma och jobbet blev inte bra. Idag finns de inte längre...





QUOTE="k0rken, post: 4119486, member: 371364"]Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.