Hej!
Planerar att bygga ut huset med ca 40m². Inget uterum utan riktiga träväggar och tak med betongpannor. Väldigt otillgängligt så gjutning skulle medföra pumpbil. Huset har källare som är nydränerad och ny marksten som legat ett par år.

Vad vore enklast för mig att göra?

Planen är att lägga golvvärme men för det krävs väl ingen platta? Tänker t ex flytande golv på cellplast med spårad skiva på toppen....

Jag antar att stenen måste upp?
Under stenen ligger det paddat grus.

Funderar på om det finns någon form av balk man kan lägga som kantbalk eller om man kan ställa lecablock i en ränna av betong som man blandar själv?

Alla tips mottages tacksamt :)
 
Det låter som att en plintgrund skulle kunna vara aktuellt. I och med att källaren är nydränerad hade jag valt att placera första plinten utanför området som blev uppgrävt för att undvika ev. sättningar. Den första plintraden är även bra att få ner en bit i marken för att inte utbyggnaden ska trycka på källarväggen samt att man inte låser möjligheten att kunna gräva upp längs källarväggen i framtiden. Vill man minska grundläggningsdjupet kan man isolera under plintarna. Golvvärme kan man ha även utan platta. Eftersom bjälklaget blir bra isolerat så hade jag skippat cellplasten.
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det låter som att en plintgrund skulle kunna vara aktuellt. I och med att källaren är nydränerad hade jag valt att placera första plinten utanför området som blev uppgrävt för att undvika ev. sättningar. Den första plintraden är även bra att få ner en bit i marken för att inte utbyggnaden ska trycka på källarväggen samt att man inte låser möjligheten att kunna gräva upp längs källarväggen i framtiden. Vill man minska grundläggningsdjupet kan man isolera under plintarna. Golvvärme kan man ha även utan platta. Eftersom bjälklaget blir bra isolerat så hade jag skippat cellplasten.
Tack bosse

Plintgrund låter smidigt men ska den vara öppen eller stängd? Hur mycket "luft" ska det vara underkant bjälklaget till marken i en öppen plingrund?

Är det ingen risk med plintgrund så länge man låter bli att lagra skräp under grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.