Hej

Vi har ett torp från 20-talet där ett av husen är oisolerat. Vi funderar på att isolera med Hunton 70 mm träfiberisolering.
https://www.isoleringsbutiken.se/isolering/trafiberisolering/hunton-nativo-trafiber-70mm

Väggen består av ytterpanel av trä, 10 cm träregelstomme och masonit på insidan.

Vi funderar på en lösning bestående av ytterpanel, träfiberisolering, ångbroms, innerpanel. Funkar detta eller behövs det en luftspalt mellan ytterpanel o träfiberisoleringen? Inga konstigheter annars att fylla hela utrymmet med isoleringen?

Något annat att tänka på?
 
Jag skulle definitivt inte sätta ytterpanel direkt mot isolering, varken cellulosa eller mineralfiber.

Luftspalt ger också liiiite mer stillastående luft som isolerar något.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle definitivt inte sätta ytterpanel direkt mot isolering, varken cellulosa eller mineralfiber.

Luftspalt ger också liiiite mer stillastående luft som isolerar något.
Stillastående luft i luftspalten? Syftet med luftspalt är att ventilera bort fukt. Detta händer ju inte med stillastående luft?
 
P pota skrev:
Hej

Vi har ett torp från 20-talet där ett av husen är oisolerat. Vi funderar på att isolera med Hunton 70 mm träfiberisolering.
[länk]

Väggen består av ytterpanel av trä, 10 cm träregelstomme och masonit på insidan.

Vi funderar på en lösning bestående av ytterpanel, träfiberisolering, ångbroms, innerpanel. Funkar detta eller behövs det en luftspalt mellan ytterpanel o träfiberisoleringen? Inga konstigheter annars att fylla hela utrymmet med isoleringen?

Något annat att tänka på?
Med så lite som 70mm är det absolut inga problem, inte om du kör det dubbla heller. Nyckel är vad du målar huset med. Luftspalt innanför ytterpanelen behövs för att folk skall plasta in sina hus genom att måla med plast färg eller om man har riktigt tjock isolering. Nålar du med Slam eller oljefärg så är det helt korrekt förfarande.
 
Håller med tidigare inlägg om att det inte borde vara ett problem. För rätt många år sedan renoverade jag ett förfallet fritidshus som var rejält nedgånget. Hälften av ytterväggarna var isolerade med sågspån och resten med mineralull. Taket hade läkt och fönsterbleck saknades. Båda väggarna med mineralull var kassa. Reglar, panel och syll var helt ruttna. I de andra väggarna var det bara att skotta ut sågspånet. Intr minsta tillstymmelse till röta.

Huset byggdes upp med cellulosa i väggarna, precis som huset jag bor i nu.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Håller med tidigare inlägg om att det inte borde vara ett problem. För rätt många år sedan renoverade jag ett förfallet fritidshus som var rejält nedgånget. Hälften av ytterväggarna var isolerade med sågspån och resten med mineralull. Taket hade läkt och fönsterbleck saknades. Båda väggarna med mineralull var kassa. Reglar, panel och syll var helt ruttna. I de andra väggarna var det bara att skotta ut sågspånet. Intr minsta tillstymmelse till röta.

Huset byggdes upp med cellulosa i väggarna, precis som huset jag bor i nu.
Glömde säga att det inte fanns någon luftspalt bakom panelen.
 
J JKim skrev:
Stillastående luft i luftspalten? Syftet med luftspalt är att ventilera bort fukt. Detta händer ju inte med stillastående luft?
Luftspalten låter ju luften röra sig, men den är mindre rörlig är luften utanför fasaden.

Lite samma som luften i en ylletröja innanför vindjackan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.