Hej, imorse när jag skulle gå ut och klyva lite ved så hände det en märklig sak som jag försöker förstå.

Jag har haft den ett halvår ungefär och den har fungerat hyfsat felfritt. Men idag när jag hade klyvt lite så helt plötsligt utan att jag ens manövrars den så åkte hela kolven bak med en himla kraft och krökte allt i sin väg.

Nu känns manövringsspaken konstig och lite ”lealös” och det händer ingenting när jag startar den och använder spaken.

Jag hade ställt den på ca 40cm och låst den med den lilla låsskruven men den pressade sig som sagt hela vägen bak.

Finns det någon kunnig här som har någon aning om vad som kan ha orsakat detta?
 
  • Närbesbild på en vedklyvs mekanik, med fokus på hydraulcylindern och manövringsspaken, i ett vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad vedklyv med en tydlig vridning på manövreringsspaken och synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedklyv i snö med tydliga skador och en hund i kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsdekal på en vedklyv från Faxes Fabriks med modellnummer och tillverkningsår, täckt delvis av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Låter som du fått ett överslag i pumpen.
Oljan har spräckt en oringspackning och gått över i annan kanal.
Jag skulle demontera pumpen och kolla alla packningar.. Sedan rikta upp och om det som blivit skevt..

Det är ju garanti kvar och reklamation i 3år..så vänd dig till inköpsstället för hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.