Hej
Önskar tips om tät häck som insynsskydd även vintertid, ca 1,80 m hög. Har kollat på
Idegran, hybrid idegran, Tuja, Liguster etc. Vilken rekommenderar du i zon 4-5. Verkar bli lika
dyrt när jag räknat på de olika växterna om 25m häck
Tack på förhand
 
Liguster kan du räkna bort som vintergrön hos dig. Avenbok är ett alternativ som inte är grönt men med bra insynsskydd. Idegran ger ett exklusivare intryck än thuja. Har du plats och tid är rhododendron ett trevligt val.
 
Prislappen ger jag mig inte in på.
Men ett vintergröna häckförslag som funkar i zon 5 är serbgran, Picea omorika. Klipp toppar och väggar till en enhetlig häck.
Roligare än tuja, som även är på gränsen vad gäller växtzon.
Hybrididegran 'Hillii' är också på gränsen, men inte lika krävande (på fukt). Fantastiskt vacker, men väldigt exklusiv, dvs dyr i stora storlekar.
Vintergrön liguster är inte härdig hos dig.
Några murgrönor är härdiga till zon 4, som Huldra, Grafik och Hymn, men de vill inte stå i sol. (skulle kunna klättra på en spaljé i exakt önska höjd annars, men tar ju ett tag att få hög och tät vägg. Finns som färdiga skärmväggar, men då kostar det.)

Plantera helst vintergröna häckar på vår/försommar så de hinner etablera sig innan vintern.
Bra även att skugga av när vårsolen kommer om marken är frusen första året/åren.

Varje trädgård har olika mikrozoner inom sitt zonområde. Om det är blåsigt med kall lerjord eller kompakterad jord blir det sämre. Är det lucker väldränerad frisk jord och skyddat läge blir det en zon lägre/bättre.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F
Ett ortodoxt förslag men funkar bambu i zon 4/5? Vi har en mindre rad med bambu, tror det är 4 buskar. Tät nåt förbannat, lätt att hålla efter och grön året om och vi bor iGöteborg.

Mos på det är väldigt snabbväxande så den är tät fort. Hade jag vetat att bambun skulle stå sig så otroligt bra så hade jag satt den som häck istället för den 25m Avenbok jag har nu.

Avenbok är fin när den har gröna blad och den har ett visst insynsskydd på vintern med men det är med en viss reservation, bladen är vissna men sitter till rätt stor del ändå kvar men det ser tråkigt ut och man ser ändå ganska rakt igenom den. Den är också relativt sen på våren med tycker jag.

Skall man ha avenbok och vill ha skapligt insynsskydd så skulle jag rekommendera två rader.
 
F fsn skrev:
Ett ortodoxt förslag men funkar bambu i zon 4/5? Vi har en mindre rad med bambu, tror det är 4 buskar. Tät nåt förbannat, lätt att hålla efter och grön året om och vi bor iGöteborg.

Mos på det är väldigt snabbväxande så den är tät fort. Hade jag vetat att bambun skulle stå sig så otroligt bra så hade jag satt den som häck istället för den 25m Avenbok jag har nu.

Avenbok är fin när den har gröna blad och den har ett visst insynsskydd på vintern med men det är med en viss reservation, bladen är vissna men sitter till rätt stor del ändå kvar men det ser tråkigt ut och man ser ändå ganska rakt igenom den. Den är också relativt sen på våren med tycker jag.

Skall man ha avenbok och vill ha skapligt insynsskydd så skulle jag rekommendera två rader.

Låter mkt intressant fsn, tack för tips. Vilken sorts bambu har du? Har du lust att lägga upp en bild på hur den ser ut nu efter vintern. Hur fort uppskattar du att den växt per år. Vill snabbt ha en höjd på minst 1,8 m
 
F
N Arba skrev:
Låter mkt intressant fsn, tack för tips. Vilken sorts bambu har du? Har du lust att lägga upp en bild på hur den ser ut nu efter vintern. Hur fort uppskattar du att den växt per år. Vill snabbt ha en höjd på minst 1,8 m
kan lägga upp en bild senare idag. Skulle gissa att man får en riktigt tät (alltså att buskarna växer ihop på ca 3 år, dom står glest, kanske 1 meter mellan dom. Sorten får nån hjälpa till med, där brister kunskaperna.
 
  • Gilla
naemi1
  • Laddar…
Det blir en chansning med bambu i zon 4 men om man är noga med mylla runt fötterna och rejäl bevattning tidig vår kanske det kan vara lönt. Man fixar inte trädgård på tre år! Även stora plantor av bambu kräver ett par år till. De ska planteras med minst 2 m/mellanrum. Räkna med att bredden in i trädgården kräver minst 3 m. Häcken bör inte stå nära hus och grund dvs minst 3-4 m för att inte orsaka problem på sikt. Om klimatet tillåter är den lättskött och inget ogräs trivs under buskarna. Det är en fördel om man har gräsmatta längs häcken så att det är lätt att få bort tappade blad som skatt återföras till marken under busken som näring. Bambu skräpar mycket.
 
F
yonna yonna skrev:
Det blir en chansning med bambu i zon 4 men om man är noga med mylla runt fötterna och rejäl bevattning tidig vår kanske det kan vara lönt. Man fixar inte trädgård på tre år! Även stora plantor av bambu kräver ett par år till. De ska planteras med minst 2 m/mellanrum. Räkna med att bredden in i trädgården kräver minst 3 m. Häcken bör inte stå nära hus och grund dvs minst 3-4 m för att inte orsaka problem på sikt. Om klimatet tillåter är den lättskött och inget ogräs trivs under buskarna. Det är en fördel om man har gräsmatta längs häcken så att det är lätt att få bort tappade blad som skatt återföras till marken under busken som näring. Bambu skräpar mycket.
enligt de som säljer bambuhäck så rekommenderar de 50cm mellan plantorna. Jag har nog det dubbla men 2m mellan låter på tok för mycket, då förstår jag att den inte blir tät på mindre än 5-6 år. Tycker inte heller att den skräpar störigt mer än annat, däremot så bryts bladen ner snabbt i naturen så man behöver knappt ta hand om det. Då är ju tex Oxel mycket värre.
 
KristinaRT
Jag älskar bambu och har en del olika sorter varav den högsta är 3-4 m hög. Men bor i zon 0-1 och bambu är inte snabbväxande ens hos mig och absolut inte i zon4.
Om bambu brukar man säga ”first they sleep, then they creep and then they leap”. Dvs första åren händer inget (plantan rotar och etablerar sig), efter några år börjar man kunna se lite tillväxt och när den är väl etablerad kan den spridas mycket.

Med mindre än att du köper mycket storväxta exemplar och planterar tätt kommer du tyvärr inte ha en tät häck på mindre än 10 år. Jag är inte heller säker på att bambu blir speciell hög i din zon, de sorter som är härdiga norrut är tyvärr inte de som blir jättehöga. Och en planta på gränsen till sin utbredning uppnår sällan maxhöjd.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag älskar bambu och har en del olika sorter varav den högsta är 3-4 m hög. Men bor i zon 0-1 och bambu är inte snabbväxande ens hos mig och absolut inte i zon4.
Om bambu brukar man säga ”first they sleep, then they creep and then they leap”. Dvs första åren händer inget (plantan rotar och etablerar sig), efter några år börjar man kunna se lite tillväxt och när den är väl etablerad kan den spridas mycket.

Med mindre än att du köper mycket storväxta exemplar och planterar tätt kommer du tyvärr inte ha en tät häck på mindre än 10 år. Jag är inte heller säker på att bambu blir speciell hög i din zon, de sorter som är härdiga norrut är tyvärr inte de som blir jättehöga. Och en planta på gränsen till sin utbredning uppnår sällan maxhöjd.
Låter ju väldigt konstigt att de jag satte förtätades nåt otroligt typ tredje året eller nåt sånt men redan andra året så var dom otroligt lummiga och det var som sagt en meter mellan dessa, vi bor i zon 2.

Jag sitter och tittar på dom nu, lite gula i topparna, jag tror dom tagit lite stryk av tjälen i kombination med en del sol. Förutom det gröna och absolut hur täta som helst. Dom såg faktiskt bättre ut när det var -15 och ett par cm snö, dom jag nog som sagt tagit lite tork-stryk på våren när tjälen fortfarande har suttit i. Vi hade en mycket tuff andra halva av vintern i år med mycket kallt och nästan ingen snö, jag drog taket av poolen så sent som 31 Mars och konstaterade att det fortfarande var upp till 7cm is, otroligt.

Höjden på mina är nog runt 1,8-2m i topparna och jag har aldrig klippt ner dom på höjden. Däremot klippte jag ner bredden på den våren -20. Skulle säga att det är inget man figurklipper och får raka linjer på utan det är lite levande. Man kan såklart toppa den så häcken är jämnhög och rak i överkant men är man lagd åt spikraka kubliknande häckar så är bambu nog inte rätt val.

https://www.plantagen.se/bergbambu.html
 
  • Gilla
EmElli
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag älskar bambu och har en del olika sorter varav den högsta är 3-4 m hög. Men bor i zon 0-1 och bambu är inte snabbväxande ens hos mig och absolut inte i zon4.
Om bambu brukar man säga ”first they sleep, then they creep and then they leap”. Dvs första åren händer inget (plantan rotar och etablerar sig), efter några år börjar man kunna se lite tillväxt och när den är väl etablerad kan den spridas mycket.

Med mindre än att du köper mycket storväxta exemplar och planterar tätt kommer du tyvärr inte ha en tät häck på mindre än 10 år. Jag är inte heller säker på att bambu blir speciell hög i din zon, de sorter som är härdiga norrut är tyvärr inte de som blir jättehöga. Och en planta på gränsen till sin utbredning uppnår sällan maxhöjd.
Jag har också ett antal olika bambus som nu är drygt 10 år och som var ganska stora när de planterades. Liksom KrtstinaRT i zon1 och har samma erfarenhet som henne.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Grannen planterade en rad bergsbambu för ca 3 år sedan. Ganska stora plantor (typ 10l krukor) av någon ”högväxande namnsort”. De har börjat täta på sig nu, men höjden på de högsta stråna är ungefär som jag i längd (dvs runt 170 cm), majoriteten av ruggen ligger på 150. De tycker dock detta är en perfekt höjd.

Antar att det beror på vad man vill ha? De var dock besvikna i början eftersom de ville ha bambu som var lika stor som mina högsta (en Aureusculata aureus på ca 4 m), men......
 
F
Detta är tre bambubuskar. Utbredningen på dessa är knappa 4 meter vilket antagligen indikerar att de satt något tätare än 1m som jag tidigare hävdade.

Sorten har jag inte koll på men bilden är dagsfärsk och de är vintergröna och helt täta och har varit täta med god marginal i minst ett år.

Dessa mäter just nu 1,9 till de högsta topparna och runt 1,70 till insynsskyddad bas skulle jag säga. De blir högre med tiden, mina föräldrar har likadana som nog är 10 år och de mäter minst 3 meter.

Dessa är planterade tidigast senvår 2017. Skulle kunna vara tidig höst med men jag minns inte exakt.

Närbild av täta vintergröna bambubladsbuskar som mäter cirka 1,9 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta, vintergröna bambubuskar på cirka 1,9 meter i en trädgård, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Detta är tre bambubuskar. Utbredningen på dessa är knappa 4 meter vilket antagligen indikerar att de satt något tätare än 1m som jag tidigare hävdade.

Sorten har jag inte koll på men bilden är dagsfärsk och de är vintergröna och helt täta och har varit täta med god marginal i minst ett år.

Dessa mäter just nu 1,9 till de högsta topparna och runt 1,70 till insynsskyddad bas skulle jag säga. De blir högre med tiden, mina föräldrar har likadana som nog är 10 år och de mäter minst 3 meter.

Dessa är planterade tidigast senvår 2017. Skulle kunna vara tidig höst med men jag minns inte exakt.

[bild] [bild]
Tack för fina bilder, fantastisk buskage (y)
Är det kanske ngn "Jumbo" eller "Glans" bambu
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag älskar bambu och har en del olika sorter varav den högsta är 3-4 m hög. Men bor i zon 0-1 och bambu är inte snabbväxande ens hos mig och absolut inte i zon4.
Om bambu brukar man säga ”first they sleep, then they creep and then they leap”. Dvs första åren händer inget (plantan rotar och etablerar sig), efter några år börjar man kunna se lite tillväxt och när den är väl etablerad kan den spridas mycket.

Med mindre än att du köper mycket storväxta exemplar och planterar tätt kommer du tyvärr inte ha en tät häck på mindre än 10 år. Jag är inte heller säker på att bambu blir speciell hög i din zon, de sorter som är härdiga norrut är tyvärr inte de som blir jättehöga. Och en planta på gränsen till sin utbredning uppnår sällan maxhöjd.
Lite konstigt det där med växtzoner. Söker man på område utanför Jönköping får man att vi tillhör växtzon 5, men här omkring odlas både vindruvor, persika och Idegranen verkar inte ha några problem heller. Kanske är en växtzon i växtzonen. Någon som har hittat en tydligare växtzonkarta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.