Maskintok skrev:
-
Sluta skriv och läs om det retar dig.
Annars så handlar tråden om etanol i såg och små motorer
Maskintok skrev:
Om man hade förstått detta från början och inte bara gett sig in i denna tråd bara för att, så är tråden gjord som svar på frågor ifrån annan tråd, där man frågade om det gick att köra på alkoholbaserade i såg.

Så nä det har inget med detta att göra, och förövrigt så är det ju DU som skriver och engagerar dig i MIN tråd, inte tvärsom.
Sluta skriv och läs om det retar dig.
Annars så handlar tråden om etanol i såg och små motorer
Hur skall jag veta det, när det varken framgår av trådstart eller topic.:thinking:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Syntetoljor har ingen tydlig definition. Så det är ingen bra gräns.
.
De hade det innan oljebranschen började ludda till begreppen kring vad som är syntetisk basolja och vad som är högraffinerad mineralolja.
Sannolikt för att kunna använda de senare i sina dyra "syntetoljor".
 
A
Jag kan förklara det så här.
Jag, entreprenör, återförsäljare av jonsered.
Skruvar bilar, traktorer, klippare, sågar, trimmar motor mm.
Har hållit på med detta under flertalet år.
Kört med E85 i 6 månader fullt ut.
Men i olika sågar och motorer i flera år.

Jag har testat alla Alkylat sorter på marknaden, jag har kört på hemblandat.
Jobbat i skogen varje dag i snart 20 år och i verkstaden efter det.
Haft anställda.
Så jag har en enorm erfarenhet av dessa motorer och dessa olika bränslen.

Jag anser inte att man uppfyller någon certifiering om man kör på fossilt bränsle.
Det ska vara förnybart isåfall.

När man sedan talar om för mig att frågan fanns om det gick att köra på detta och jag svarade ja.. Men istället för att förstöra den tråden så fixade jag denna.. Enkelt eller hur?
 
A
K Keld skrev:
Hur skall jag veta det, när det varken framgår av trådstart eller topic.:thinking:
Det är upp till en att läsa av eller fråga..
Inte anta..
 
S Självlärd skrev:
Anledningen till de halverade serviceintervallen på biopower-motorerna är pga. ökad utspädning av oljan vid kallstart. Upprikningen vid start på etanol är runt 40 procent om jag minns rätt.
Spot-on. Jag vet att det var så.
Man tog höjd för de fåtal som hade många korta körningar och sällan körde långa sträckor.
För de allra flesta behövdes inte de förkortade oljebytesintervallen.
 
S Självlärd skrev:
Jag körde många år och mil utan bekymmer med en Saab 9-5 trimmad med biopower-programvara, alltså ej hårdvaruanpassad motor. Anledningen till de halverade serviceintervallen på biopower-motorerna är pga. ökad utspädning av oljan vid kallstart. Upprikningen vid start på etanol är runt 40 procent om jag minns rätt. Eftersom flampunkten är hög på etanol är det i princip enbart bensinandelen som brinner vid start. Spriten rinner raka vägen förbi kolvringarna och ned i oljan. Tätare oljebyten är alltså en säkerhetsåtgärd för körmönster med många kallstarter och korta körningar).
Jag minns inte på rak arm hur det är med intervallen på bränslefiltret.

(Volvo körde 1 000 mils bytesintervall på deras flexifuelmotor från Ford, den borde dock aldrig ha konverterats över huvud taget. Men det är en annan historia)
Du har säkerligen rätt bara en reflektion av hur jag anser hur min 9-5a reagerar.
Mem det är troligtvis "färgat" av hur bilmekanikern (svågern) säger hur det ligger till.

"Tätare oljebyten är alltså en säkerhetsåtgärd för körmönster med många kallstarter och korta körningar)."
Mjo denna bil körs mer eller mindre aldrig ordentligt, utan det är endast kall starter och max 1mil transport för att lämna ungar och sedan till jobb, sedan snurrar samma ekorrhjul runt å runt.
 
Magnus E K
Har bara läst rubriken, men det är ett bränsle. För mig fungerar det så här: Tankar det på macken ner i hålet på höger sida. Vrider om nyckeln och trampar på gaspedalen => bilen går framåt (eller ibland bakåt).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är upp till en att läsa av eller fråga..
Inte anta..
Nu är det väl ganska naturligt att utgå från att en ny tråd är just, en ny tråd. Utbrutna trådar brukar ha det nämnt i trådstart eller ämnesrad. O läser man inledningen av denna tråden ur den synvinkeln, så verkar det mest vara ett raljerande om E85 otroliga förträfflighet. Därav mina frågor om "din" tråd.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Eftersom det är jag som är TS så räknar jag den som min tråd.

Och visst är etanol ett fantastiskt drivmedel med mycket mer potential än vad många vet om.
Även att det går att köra andra motorer än just bilmotorer på det.
Även att etanol är ypperligt emot alger i tanken på en jordbrukstraktor.
Vilket händer lite då och då.
Man sköljer ur och fyller med etanol..
Låter stå över natten så är det väldigt rent sen.

Rensat många motorer från sot genom att köra på E85 en eller 2 tankar..
Bränt ur ljuddämpare mm.
Trimmat sågar.. Modifierat dämpare..
Och ställt in på E85.. De sågarna går fantastiskt och kunderna är super nöjda..

Även båtmotorer har jag justerat in på detta.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken, men det är ett bränsle. För mig fungerar det så här: Tankar det på macken ner i hålet på höger sida. Vrider om nyckeln och trampar på gaspedalen => bilen går framåt (eller ibland bakåt).
Så började det en gång när jag stod och tankade Alkylat... "tänk om"..
Sedan blev det förändring...
 
Visst har du en motor med kompression anpassad för det så går det att pressa ur lite mer ur motorn. Exempelvis Koenigsegg har motorer som ger mer effekt på etanol. Men i en motorsåg medför det nog bara att det blir mer svårstartat och otäckare avgaser. Vill man minska koldioxidutsläppen är det bättre att byta bränsle i bilen och skotaren.
 
A
Nej där har vi ett antagande och inget självupplevt..
Så Näpp sågens motor blir tvärtom.
Alltså mer lättstartad inte svårstartad.
Den svarar snabbare på gasen och är roligare vid Kvistning.

En röjsåg på E85 behöver inte lika mycket varv för samma jobb.
En motorsåg med E85 går kallare i välta, när man kapar ved, så skärning pga värme är det mindre risk för.
 
A
Förklara gärna varför inga andra än de med antaganden inte känner av några avgaser från E85?.
Om det vore så att det var elaka avgaser så vore det det första jag och mina kunder skulle känna av eller hur?.

Att köra en såg på E85 i verkstaden gör inte att jag måste vädra omedelbart.. Vilket 95 oktan eller Alkylat gör..

Så varför?..
Eftersom verkligheten inte stämmer..
 
A
Varför inte köra på ett bränsle som är förnybart?
Varför köra på fossilt?
Vad är meningen med att ens försöka att anpassa sig till verkligheten om man ändå inte försöker?

Alkylat är inte framtiden det är dåtiden.
95 oktan är då tiden..
Varför skulle japan, Ryssland, Kina investera i etanol om det vore dåtiden?

Bara i en liten del av Brasilien så odlas det på 60.000 ha sockerrör för etanol..
Börja tänka om så märker man att det inte stämde med sitt fossila leverne...
 
A
Vill gärna ha förklaring på varför sågar och de motorer som jag har fixat till presterar så mycket bättre än när de gick på Alkylat, för det är ju tydligen inte möjligt..
Konstigt... Unika maskiner jag har... Och alla andra som kör på E85....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.