Hej! Tänkte byta golv på hela nedervåningen, ligger idag plastmatta och parkett på spånskivor. Jag har kollat att undergolvet vid övergången till parketten är i samma nivå. Vi tänkte även passa på att lägga in golvvärme från el i hall och kök. Vi hade tänkt oss pergos vinyl click(4,5mm) överallt, annat mönster i hallen/köket bara.

Hur löser man nivåskillnader när man lägger golvvärme? Helst vill vi ju ha allt i samma nivå såklart, allra minst vill vi ha att hallen är högre än intilligande golv.

Är enda lösningen att vi flytspacklar upp det ouppvärmda golvet(50m2) så det hamnar i samma nivå som golvvärme+1-2cm spackel ovanpå? Jag var inne på att byta golvspånet i hallen/köket till såna med spår i men de verkar bara vara för vattenburen värme om jag hittar rätt. Pergo säger dessutom såhär "Värmefilmer eller andra ”nya” system som läggs PÅ massagolv eller undergolv av trä är inte lämpliga för Pergo VINYL golv", jag kan inte tolka vad som gäller med sånt golvspån
 
Vad har du för värme i huset för övrigt?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vad har du för värme i huset för övrigt?
Luftvärmepump enbart tyvärr
 
Är ganska dyrt med driften på elvärme
 
visst är det så. Men lite för mycket jobb och kostnad för att omvandla allt till vattenburet.
 
och problemet kvarstår väl ändå med vattenburen golvvärme
 
Nej då kan du ju få ner den i spånskivan bara du inte kör ut mer än 27 grader på slingan så slipper man spackel ska du ha el så är det ca 13 mm spackel eller kanske en golvgips fast spackel sprider bättre värme
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej då kan du ju få ner den i spånskivan bara du inte kör ut mer än 27 grader på slingan så slipper man spackel ska du ha el så är det ca 13 mm spackel eller kanske en golvgips fast spackel sprider bättre värme
okej! trodde man ändå behövde spackel
 
Nej det är för att vinylen inte tål värmen samt att den inte sprider sej men med vattenburen värme så här du reflektorplåtar som löser det. Men det är ju dyrare att installera
 
Fast jag har typ 15 mm nivåskillnad mellan entré och resten av huset inget som stör mej
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Fast jag har typ 15 mm nivåskillnad mellan entré och resten av huset inget som stör mej
Är Entrén högre eller lägre än resten?
 
Högre då jag har 13 mm spackel plus klinker mot ett 7mm laminat så det borde diffa 19mm
 
Lägger du värmekabel i spårade spånskivor och fyller spåret runt värmekabeln med spackel så fungerar det.
 
E elmont skrev:
Lägger du värmekabel i spårade spånskivor och fyller spåret runt värmekabeln med spackel så fungerar det.
Menar du att det fungerar med el eller vattenburet?
 
Med el, man använder inte värmekabel om man har vatten ;)
Ps
Men "spåren" ska inte vara mer än ca 10 från varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.