Ska bygga nytt med bergvärme och återvinnig av frånluften. Hörde igår att det bara är en av pumpleverantörerna som i huvudsak tar sin värme från bervärme och har tillägget i frånlufen, och inte tvärtom...Och det är ju så man vill ha det väl att den i 1:a hand tar från berget väl?? Kommer inte ihåg vilken det var som skulle klara detta, men det var inte ivt eller nibe iaf... Är jag ute och cyklar??? Erfarenheter nån?
 
ren bergvärme kan du ju frå från dom flästa. sen montarar men ju ett extärn agrigat för att få frånluften & det har dom största tilverkarna, men agrigatet behöver inte på någevis vara av samma fabrikat som värmepumpen
 
Jaz skrev:
Ska bygga nytt med bergvärme och återvinnig av frånluften. Hörde igår att det bara är en av pumpleverantörerna som i huvudsak tar sin värme från bervärme och har tillägget i frånlufen, och inte tvärtom...Och det är ju så man vill ha det väl att den i 1:a hand tar från berget väl?? Kommer inte ihåg vilken det var som skulle klara detta, men det var inte ivt eller nibe iaf... Är jag ute och cyklar??? Erfarenheter nån?
Du tänker förmodligen på Nibe FLM 30.

Hoppa över frånluftsenheten den ger inte någon större besparing ökar inte COP talet nämnvärt, den kan däremot öka värmepumpens effekt något.
Borra hellre några meter extra det ger samma effekt.

/Patrik
 
Snailman
Jag har tänkt kombinera ftx med bergvärme, då får man ju återvinning av frånluften.

Kostar ju en slant extra men tänkte gör ajobbet själv så då blir det ju inte så dyrt, och man slipper få in kall luft direkt utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.