Har några frågor som gäller det ämnet.

1) Det ska ju vara okej att bygga närmare än 4,5m om man har grannen, eller grannars tillstånd. Men, vad händer om en granne flyttar och någon annan flyttar in, som inte alls tycker att något ska stå så nära deras tomt. Behöver man riva friggeboden då?

2) Friggebod är ju inget som kräver bygglov. Hur dokumenteras då om man fått grannars tillåtelse eller inte? Om jag pratar med grannarna och de sedan tar tillbaks det?

3) Om någon bygger närmare än 4,5 meter in på min tomt. Påverkar det det då, vad jag kan bygga på min tomt ifråga om brandskyddsregler m.m.? Kan det rent av bli så att jag måste öka avståndet till det dubbla om någon bygger precis på tomtgränsen? Får jag då inte bygga närmare än 9 meter in på min tomt?

4) Kan någon som inte ens äger någon tomt ha synpunkter på om det byggs för nära tomtgräns eller inte? Säg att man vill bygga nära tomtgräns mot gatan. Då är ju kommunen sakägare så att säga. Ska man begära tillstånd från kommunen då? Samråder de då med andra grannar i närområdet?
 
Tillåtelse gäller fram tills byggnaden rivs. Skriftligt tillstånd är klokt att ha för att kunna bevisa det.

Ger man tillåtelse att bygga närmare än 4,5 meter utan att ställa krav blir det problematisk när man sedan ska bygga en byggnad till, då kommer alla brandkraven och även den befintliga byggnaden kan behöva anpassas.

De flesta kommuner brukar alltid säga nej för sakägare där är alla kommunens invånare och det är jobbigt att inhämta godkännande då.
 
  • Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
R
H HobbeL skrev:
Har några frågor som gäller det ämnet.

1) Det ska ju vara okej att bygga närmare än 4,5m om man har grannen, eller grannars tillstånd. Men, vad händer om en granne flyttar och någon annan flyttar in, som inte alls tycker att något ska stå så nära deras tomt. Behöver man riva friggeboden då?

2) Friggebod är ju inget som kräver bygglov. Hur dokumenteras då om man fått grannars tillåtelse eller inte? Om jag pratar med grannarna och de sedan tar tillbaks det?
Jag svarar på 1 och 2.
Eftersom friggebod kräver grannens medgivande för placering närmare gräns än 4,5 meter så skulle jag för att undvika eventuella framtida konflikter ta fram en skalenlig ritning/karta så att man ser exakt vad som ska byggas och var. Sedan skriver grannen sitt godkännande direkt på ritningen och därefter ser man ser till att båda får var sitt ett eget exemplar. Nu kommer detta dokument att gälla just den byggnaden och placeringen för all framtid oavsett fastighetsägare.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
I fall 4 finns det ingen som får lämna medgivande så närmare än 4,5m från tomtgräns mot väg får du inte bygga. Samma sak gäller mot parkmark!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Fråga 3: Det beror helt på vad du har tänkt bygga. Det finns brandkrav på avstånd mellan byggnader om man inte väljer att brandtäta. Avståndet mellan två bostadshus ska vara minst nio meter, men till komplementbyggnader är det kortare. Titta i Boverkets byggregler (BBR) vad som gäller.
 
Gällande brandskyddskrav så gäller inte de i bbr för komplementbyggnader under 15 m2. Så att ge ett godkännande till en granne att placera en sådan närmre än 4,5 meter från tomtgräns ger inga begränsningar på egen tomt.

Detta blir dock en realitet med attefallshus, vid ett godkännande av sådan närmre än 4 meter från tomtgräns sitter du med att uppfylla alla brandkrav när du själv ska bygga något inom 8 meter från grannens attefallshus.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HobbeL skrev:
4) Kan någon som inte ens äger någon tomt ha synpunkter på om det byggs för nära tomtgräns eller inte? Säg att man vill bygga nära tomtgräns mot gatan. Då är ju kommunen sakägare så att säga. Ska man begära tillstånd från kommunen då? Samråder de då med andra grannar i närområdet?
Du har redan fått svar på detta fall men eftersom det är så ickeintuitivt så lägger jag till:

Om det gäller detaljplanerad mark under kommunalt huvudmannaskap där det finns allmän plats utanför tomtgränsen, t ex lokalgata, park, natur, o s v så anses det inte finnas någon part som kan företräda allmänheten. Inte ens kommunen kan göra detta. Därmed så blir det i praktiken inte möjligt att inhämta grannes medgivande och det är kört för friggebodar närmare än 4,5 m från gränsen.

Riktigt hur det funkar med detaljplaner med enskilt huvudmannaskap är jag inte riktigt säker på. Men där finns ju ofta en samfällighetsförening som förvaltar anmläggningen. Eller så har marken detaljplanerats men har aldrig lösts in. Men nu är vi inne på de högre skolan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har redan fått svar på detta fall men eftersom det är så ickeintuitivt så lägger jag till:

Om det gäller detaljplanerad mark under kommunalt huvudmannaskap där det finns allmän plats utanför tomtgränsen, t ex lokalgata, park, natur, o s v så anses det inte finnas någon part som kan företräda allmänheten. Inte ens kommunen kan göra detta. Därmed så blir det i praktiken inte möjligt att inhämta grannes medgivande och det är kört för friggebodar närmare än 4,5 m från gränsen.

Riktigt hur det funkar med detaljplaner med enskilt huvudmannaskap är jag inte riktigt säker på. Men där finns ju ofta en samfällighetsförening som förvaltar anmläggningen. Eller så har marken detaljplanerats men har aldrig lösts in. Men nu är vi inne på de högre skolan.
Har för mig att det ett tag var osäkert vad som gällde om det var någon enskild huvudman till den allmänna platsen men att det nu klargjorts att det inte spelar någon roll vem som äger den! Inte säker på källan!
 
  • Gilla
mrZnake
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.