Jag har precis sättit upp gips i tre sovrum och nu är det dax att spackla. Sedan tänkte jag köpa en festoo Rotex 125 och koppla till min dammsugare och slipa. är det någon som har erfarenhet av detta, fungerar det bra med rotexen.
tacksam för alla kommentarer. även om det finns andra märken som jag bör ta i beaktning.
tack.
 
Jag har Rotex 125:an och en CT 22E. Det går ganska bra att slipa spackel, men kan gå aningen för fort för att kunna bibehålla någon vettig kontroll. Det vill gärna bli ojämnt. Nästan allt damm hamnar dock i dammsugaren. Numer slipar jag spackel för hand. Det går bra om man använder rätt spackel. Jag använder Lätt Handspackel (Beckers Breplasta LH...?) för att det är lätt att spackla och slipa för hand. Det är ett ganska grovgraderat spackel, så det mesta slipdammet ramlar bara ned på golvet.
 
Jag håller med Mattiasp... Har också en Rotex 125:a och jag upplever det dels som att den faktiskt river lite väl bra, dels att 125mm är för liten diameter på slipskivan om man vill kunna få ett riktigt jämt resultat. Använd rätt spackel och kör det för hand. Visst, inte lika kul och det far lite mer damm runt i rummet men det är marginelt. Det är stor skillnad på spackel och spackel tycker jag, själv kör jag Flüggers produkter eftersom jag har en Flüggerbutik runt hörnet. Kör hellre ett lite grovare spackel än ett riktigt fint. De fina tar evigheter att slipa.
 
Ja, det ni säger låter helt klart rimligt. jag som tyckte detta var en bra anledning att köpa en rotex125. men jag kanske kommer på någon annan anledning till att köpa en. tack för all hjälp. jag tar gärna emot fler kommentarer... tack..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.