A Antar skrev:
Ja vet inte riktig hur vi ska göra.
det finns ju ett boningshus som hans föräldrar bodde i på den tiden. Har typ stått tomt i 20 år typ. Han bor själv inte på tomten men är där dagligen då han har en verkstad, traktor osv. Han är pensionär och gå mest i skogen och håller på fixa och dylikt. Så frågan är om man inte styckar av måste då han stå för bygglov osv. Eller kan vi ändå stå för det?
Bygglov är inte knutet till ägaren av fastigheten.
I princip så kan vem som helst få bygglov.
För att få bygga så måste naturligtvis fastighetsägaren säga ja.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Antar skrev:
Jo rädda går det men det måste nog allt rivas ut och göras nytt. Då partar vi allt, fönster, panel säkert tak osv. Antar att det kanske blir samma summa som att bygga nytt?
Det är inte säkert! Det beror på hur dåligt huset är. Är det verkligen dåligt, eller ser det dåligt ut?
Viss skillnad på om taket har läckt i 10 år och takstolarna håller på att säcka ihop av röta - eller om tegelpannorna är lite gröna av mossa och alger på norrsidan av huset. Stor skillnad om golven på nedervåningen är kraftigt angripna av hussvamp, och du riskerar att hamna i källaren (där det dessutom finns en oavsiktlig pool) för varje steg - eller att det ligger fula plastmattor från 70-talet all over the place, som prins Daniel skulle ha sagt.

Det går att göra stora underverk med ett befintligt hus för de ~2,5 miljoner det kostar att bygga ett helt nytt hus.
 
Du har ganska långt kvar innan det är dags att gå vidare med förhandsbesked. Ägandefrågan måste redas ut först. Jag skulle vara väldigt tveksam till att bygga ett modernt hus på ofri grund, så du behöver på något sätt stycka av tomten. Men då har du arvsfrågan att ta hänsyn till. Du måste antagligen köpa tomten av svärfar, annars kommer det ses som förskott på arv. Och det finns säkert fler blivande arvingar?
En start kan vara att kolla fastighetsregistret. Det kanske redan finns en avstyckad fastighet, iom att det ligger ett hus där?
 
Arvsfrågan är inget problem då min frus enda bror inte har några problem med att vi bygger där.
Svärfars mark är på 27 hektar mesta dels består den av skog och åker. Huset står på en plätt med ett stort garage ladugård osv. Plätten är ca. 4-5000m2.
Kanske lika bra att stycka av orådet huset står på?
Sen finns det några som redan bor på hans mark. 5-6 hus. Som avstyckades för ca 30 år sedan. Det är ett litet samhälle typ
 
Redigerat:
Inga fler förslag?
 
harry73
Jag vill gärna gå tillbaka till ursprungsfrågan.
Du ska inte leda vattnet till reningsverket. Det leder bara till en större belastning på din anläggning. Har du otur får du slamflytt vid mycket regn och får du större problem.

Dagvattnet kan få egen stenkast om det behövs, eller ännu bättre ge det möjlighet att infiltrera på marken om marken är genomsläppligt. (Ett dike kanske?)

Sedan har alla som varnar dig om bygglov och lån kanske rätt, men nu när du förbereder dig, måste du få ställa frågor ett I taget.
 
Många små problem att ta ställning till. Finns det uthus till gården (vilket det ju verkar göra) skulle jag föreslå att man styckar av lite extra mark så att man får uppåt en hektar och kan kalla det hästgård den dag man eventuellt vill sälja. Finns det två framtida arvingar och den ena får ett förskott på arvet nu så finns det med säkerhet värde nog i skogen för att den andra ska kunna få sitt sen, om den inte är högt belånad. Hur det funkar att svärfadern tills vidare då får hyra in sig i det som blir era uthus behöver ni nog också reglera.

Och som andra redan sagt är dagvattenhanteringen knappast den största frågan ni kommer ställas inför, med då stor mark att tillgå lär ni kunna leda vatten till ett dike eller gräva stenkistor som fyller era behov.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vilken kommun handlar det om?
 
Uppsala
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
A Antar skrev:
Uppsala
Jag har byggt minireningsverk eftersom kommunen hade det som krav, har även borrat brunn.

Några saker som vi hade som krav.

- Brunnen skulle ligga ovanför (sluttande tomt) minireningsverket med minst 12m om jag minns rätt.
- minireningsverket skulle även ligga ett visst avstånd från grannars brunn.
- det renade vattnet från minireningsverket skulle ledas ut i ett dike som leder bort från kringliggande fastigheter.

Övrigt som jag inte minns om det var krav eller ej.

- vatten som samlas in från taket går in i en stenkidta sen ut i diket längs vår lokala väg.
- Vi satte in en grovrenstank innan minireningsverket för att minska antalet slamsugningar.
- Vi satte in UV-lampa och gjorde en filtrerande bädd efter minireningsverket. Allt för att lugna kommunen och oroliga grannar
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.