Är det någon som vet hur man kan få tillbaka pengarna eller få reperation utförda ifrån en konkurförvaltare som kommer driva team-boro volymhus tillsvidare. Har inte råd med jurist eftersom volymhus verkar blåsa mig på mina pengar som har redan betalt dom. Enligt GAR-BO
finns det ingen försäkring som täcker detta. Det gäller anmärkningarna på slutbesiktningen. Jag har redan betalt 100%. Jag vet redan att det var ett stort misstag att göra det men som nybörjare så tror man på en säljare som man har fått förtroende för. >:(
 
Precis - huset är ju inte färdigt förrän slutbesiktningen är godkänd. Alltså borde färdigställandeförsäkringen gälla?
 
Enligt en handläggare på GAR-BO så är det godkänd slutbesiktning även om den har anmärkningar av mindre skador.Jag saknar undertak och två vattenskador som orsakades av transporten till mig.Det bedömde besiktningsmannen från gar-bo att detta var mindre skador.
 
Har besiktningsmannen gjort en värdering av de här skadorna? Beroende på hur stor procent av totalsumman det rör sig om, finns det säkert någon praxis på om det är stor eller liten (ringa) skada.
 
sammanlagd summa på 25 anmärkningarna är 75000:-
 
Det låter som om du har anledning att verkligen lusläsa det finstilta i Garbo-försäkringen. Villaägarnas riksförbund ger gratis juristrådgivning. Även många lokala juristfirmor ger inledande gratis rådgivning. Kanske kan du lämna in en anmälan till konkursförvaltaren. Hos kronofogden kan man göra en anmälan för att utmäta (lagsöka) den som är skyldig en pengar. Personalen hos kronofogden kan ge en del råd. Det finns något som heter Konsumenternas Försäkringsbyrå, tror jag. Kolla upp vad det är.
 
Hej, jag beklagar Din otur.
Har man betalt entreprenören mera än för utfört arbete så går inte GAR-BO in och täcker den kostnaden om entreprenören går i konkurs. Detta framgår klart av försäkringsvillkoren.
Anmäl dock Din fordran till konkursförvaltaren, men jag förmodar att det inte finns några tillgångar i konkursboet som täcker sådan fordran >:(.
 
Jag har läst igenom alla försäkringar som fanns vid när huset kom. Jag har hittat ett LEVERANTÖRFÖRSÄKRING som trygg-hansa har skrivit på.. Någon som vet vad som ingår i denna?
 
Hej!
Du har väl rättsskydd genom din villaförsäkring?

En sak jag vill poängtera är att gar-bos försäkringsvillkor ALDRIG kan gå över de lagar som finns. Vi är själv i en tvist mot dem gällande skador och tydliga fel i konstruktionen av vårt hus. Gar-bo hävdar att -00 var de endast ett garantibolag och gav inte en byggfelsförsäkring. Dock finns det en lag som heter lagen om byggnadsfelsförsäkring som kom ut redan -93. Jag kan undra vad som ger gar-bo rätten att skriva bort lagen i deras försäkringsvillkor? Efter kontakt med jurister har jag fått veta att de INTE kan skriva bort lagen i sina villkor, detta står också tydligt i lagen om byggfelsförsäkring.

Mitt tips till dig är att kolla upp rättsskyddet i din villaförsäkring, alternativt kolla med Villaägarnas riksförbund. Du kommer nog att få problem med gar-bos jurister om du står på egen hand. Och glöm aldrig att gar-bo kör med "uttröttningsmetoden", jag kan inte förstå att de får fortsätta som försäkringsbolag då de rätt tydligt far med osanning från början till slut.
 
Underbar bumpning av en fyra år gammal tråd....:)

Undrar hur det gick för Emma......
 
OJ!! Göta petter :D haha. FÖRLÅT! Känner mig som en mästerspammare nu. Är själv i en process gentemot Gar-Bo så jag svarade av bara farten.

Ja, man undrar ju hur det har gått för henne, så här 4 år senare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.