Hej,
Vi valde som sagt inte extra stegljudsiso och det ångrar vi.
Nu har vi fått matta nere vid soffbordet och det gjorde mycket för den oönskade akustiken.
Vi tror att vi kommer lägga heltäckningsmatta löst på barnnens rim för att dämpa ytterligare.
Vi har golvvärme nere och på bad uppe.

Kräma på med frågor bara...svarar jag inte så skicka meddelande istället.


Catrin
 
Josefinan skrev:
Hej alla!

Jag och sambon funderar på att bygga nytt och har fastnat för Myresjöhus.
Tänkte bara kolla med er andra som har anlitat dem, hur ni har upplevt dem som entreprenörer jämfört med andra. Är de dyra? Är de pålitliga? Flexibla och hjälpsamma?

Alla svar är hjärtligt välkomna! :D
Hej! Vi har valt att bygga med Myresjöhus och så här långt är vi nöjda med kontakten med företaget. Vi ska precis skicka vår slutliga beställning så vi är än så länge ganska tidigt i processen...
 
JonJen skrev:
Tack för era svar....

Måste höra med er om tvåvåningshusens vara och icke vara?.... Sambon måste ibland sova på dagarna.... Tänkte att jag blir av med henne om vi har två våningar... Tänker man rätt?...

Bor inte i Myresjöhus men i ett 1 1/2 plans och det funkar att sambon sover/vilar däruppe och jag kan husera fritt därnere och titta på TV, hålla på med datorn mm utan att störa
 
Det är säkert skillnad på behov av stegisolering beroende på vilken typ av planlösning man har.
I en öppen planlösning som tex Mästaregårdens är det viktigt att minimera störningen emellan våningarna så mycket det går.
 
Hej alla,

Vi håller på för fullt med planeringen av vårt Myresjöhus och förhoppningsvis ska vi lägga slutbeställningen i slutet av den här veckan. Vi valde hustypen Tångudden men med en del förändringar, bl.a. spegelvänt jämfört med ritningen i katalogen, flytt av ett rum, helöppen planlösningen mellan kök och vardagsrum (ingen matplats i köket utan en köksö med halvhöga barstolar).

Skälet varför vi valde Tångudden är att ett 1-planshus känns större än ett motsvarande 1 1/2-planshus (vi får inte bygga ett 2-planshus på tomten, tyvärr). Det är charmigt med lutande tak på övervåningen men inte så praktiskt (har haft en vindsvåning tidigare...) och då föll valet på ett 1-planshus. Vi tänkte faktiskt först att välja Kornett (framförallt efter att ha besökt visningshuset i Mölndal...mycket läckert!) men av nyss nämnda skäl valde vi Tångudden istället. Vi får då även ett eget "föräldrabadrum" med en hyfsat stor klädkammare (ingen bastu tyvärr...) och sovrummet ligger skiljt från de övriga sovrummen.

Med ryggåstak i kapprum, entré, allrum, kök och vardagsrum får man ändå en bra rymd med 3,7-3,8m upp till nocken. Fönstren på gaveln följer taket och går hela vägen upp, både i vardagsrummet och i allrummet. För att även få mer ljus i köket och i vardagsrummet (behövs kanske inte) så har vi valt att sätta in två takfönster. Ska bli spännande att se slutresultatet! :)

Då vi har golvvärme i hela huset har vi även valt klinker i kapprum, entré och kök. Det kommer säkert att vara hårt att gå på men det går ju att lösa med tofflor. Fördelen med klinker är att det upplevs som varmare tack var golvvärmen, annars är ju trä att föredra.

Nackdelen med Myresjöhus är att det är så svårt att veta vad alla tillägg kostar. Det är också bökigt att välja produkter som inte finns i deras standard tillvalslista. Det blir mycket dyrare än om man köpt produkten själv. Vi har dock inte slutförhandlat ännu så jag kanske tycker något annat om en vecka men de är inte billiga! Kan få väldigt bra priser på vitvaror och kan ganska lätt se vilka stora marginaler de har...i varje fall på vitvarorna...

Det enda som jag egentligen har att klaga på är att vi inte fick reda på vilken takfärg som skulle gälla i området. Vi bygger på en tomt som Myresjöhus säljer. Vi ville ha grått tak men i samband med att vi skulle börja gå igenom slutbeställningen, för några veckor sedan, uppdagades det att taket måste vara tegelpannerött. Trots att vi frågade säljaren om begränsningar i detaljplanen fick vi inte reda på detta. Så nu måste vi tänka oss ett hus med tegelpannerött tak när vi sluter våra ögon.

Trots detta så måste jag rekommendera Myresjöhus. De har bra kvalitet och deras hus känns lite lyxigare än många andra hustillverkares. Fast i slutändan så är det ändå ekonomin som styr och, här hoppas jag i varje fall, att ett dyrare Myresjöhus lönar sig i längden. Det är därför vi väljer Myresjöhus.

Mathias och Mona
 
Ni är inte dom enda här på forumet som skriver att det är svårt att få bra prisuppgifter från Myresjöhus.
Om man ska se det från den ljusa sidan kan det kanske bero på att deras pris är väldigt förhandlingsbara?
Meddela gärna vad ni landar på för pris med era tillval.
Är själv intresserad av Duett.
 
Franzon skrev:
Hej alla,

Vi håller på för fullt med planeringen av vårt Myresjöhus och förhoppningsvis ska vi lägga slutbeställningen i slutet av den här veckan. Vi valde hustypen Tångudden men med en del förändringar, bl.a. spegelvänt jämfört med ritningen i katalogen, flytt av ett rum, helöppen planlösningen mellan kök och vardagsrum (ingen matplats i köket utan en köksö med halvhöga barstolar).
Hej M & M ;-)!

Vi håller också på att leta efter att stort 1 plans hus. Vet ni vad Tångudden kostar i orginal utförande?

mvh
Lars med Familj.
 
lkarlsson skrev:
Hej M & M ;-)!

Vi håller också på att leta efter att stort 1 plans hus. Vet ni vad Tångudden kostar i orginal utförande?

mvh
Lars med Familj.

Hej Lars med Familj!

Ett Tångudden i standardutförande fast med putsad fasad ligger runt 2.4 milj. Då ingår varken ryggåstak eller stora fönsterpartier. Vi ligger väl just nu på tillval på över 500.000:-.

Listan på tillval är lång:

Ryggåstak i vardagsrum, kök, entré, kapprum och allrum
Egendesignat kök (kostar runt 90.000 extra inkl. frihängande kåpa med extern motor)
Två takfönster
3m lyftglidvägg mot den tänkta altanen
fönster som följer ryggåstaket i vardagsrum och allrum
hörnbadkar med extra varmvattenberedare
centraldammsugare
flytspacklat golv i kök, entré och kapprum (för att få samma nivå som ekparketten)
klinker i kök, entré och kapprum
ändrade fönster
isolerade innerväggar
täljstenskamin
carport med förråd
spotlights (ett flertal...)
andra vitvaror, i rostfritt
m.m.

Tyvärr så ger jag inte mycket för Myresjöhus och deras så kallade standard. Visst de har helkaklade badrum, HTH-kök, golv från Khärs (tror jag att det är) men det låter bättre än vad det är. Vill man få någon stil på inredningen så måste man lägga till ofantliga summor. Deras prisfilosofi är det enda jag har att klaga på. Vår säljare är väldigt kunnig, har dock bara missat en viktig sak men det är nog mer av klassen "olycksfall i arbetet" - takfärgen (se mitt tidigare inlägg) men förutom det är vi nöjda.

/Mathias
 
Vi står precis i startgroparna för att sätta igång bygget av vårat MH - Mästergården.
Allt har fungerat tillfredsställande så långt.

Jag tycker att det har varit lätt att få priser på tillval. En fråga till säljaren och han tog fram sin pärm och hade ett pris omgående. Standarden i husen är hög. Har man en tight budget kan man få ett väldigt fint hus utan tillval.

Dock så tycker jag att kataloghusen skiljer sig för mycket från standard. Visst, de vill ju visa husen från "den soliga sidan" men man blir lite lurad. De kan väl även visa standardvarianten av samma hus i katalogen så man får en försmak av skillnaden.

Annars som sagt, det känns kanon med MH.

Dessutom så skall vi vilken dag som helst sätta spaden i marken.
F-N va pirrigt o spännande :eek:
 
Jag och sambon bygger ett myresjöhus just nu i Södemanland.

Vad kan man säga om dem? De har jättefina hus, välplanerade och säljarna är jättetrevliga. Tills efter att du skrivit på en beställning.

Vår säljare informerade inte entrepenören för grund och tomt om när startdatum var, innebär att vi är två månader sena nu. Inte heller skickade han inte anmälan om vatten och avlopp, trots att jag erbjöd mig att göra detta själv, men nej det skulle han fixa. Fortfarande inget vatten, dock är anmälan skickad.

Nu när huset är levererat och vi påpekar leveransskador och saknat materiat får vi till svar att jovisst jag ser att gipsskivorna är skadade men säg till innan de tar slut så beställer vi nya, vi bygger inte med totalentrepenad.

Så tyvärr får de inte godkänt, jo kanske i faktura skickning. Fakturan för levererade delar hamnar i brevlådan samma dag som leverans, dock räknas 10 dagars betalningstid från utskriftsdatum.

//Sara_troll
 
Vi håller på att bygga med Myresjöhus i Västerbotten, utanför Umeå, huset heter Duett, den mindre varianten på 123 km2.

Allt har fungerat utöver förväntan. Fastän vi har varit veliga och ändrat oss in i det sista.


Om ni har några frågor, hör gärna av er.

// Ullis


Karlsson de la Casa - om vår längtan till havet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.