M
T Taxture skrev:
I Stockholm köar man till jobbet ;)

Grannfastigheten till mitt barndomshem såldes för 5,7 miljoner 2013, 2020 såldes den igen för 10,3miljoner......

Fastighetsskatt enligt ”gamla” modellen 1% av 75% (taxeringsvärdet) = kr75.000:-/år (2020?)
Hur skulle det kännas på din arbetslöshetsersättning?

Eller betala vinskatt på pengar du i princip fått ”gratis”
När den gamla skatten fanns så var det en begränsningsregel beroende på hushållets inkomster. Bara för att inte tvinga pensionärerna att flytta från sina hus.
 
Och vi som inte alltid kan styra inkomsterna hamnar lätt precis på fel sida om gränsen och drabbas fullt ut av såna regler......

Ett boende som köpts eller gått i arv innan området blir rikemansklassat blir hårt drabbat av hög fastighetsskatt men reavinstskatten vid försäljning känns psykologiskt mer orättvis då det blir stora belopp som försvinner
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
G
T Taxture skrev:
I Stockholm köar man till jobbet ;)

Grannfastigheten till mitt barndomshem såldes för 5,7 miljoner 2013, 2020 såldes den igen för 10,3miljoner......

Fastighetsskatt enligt ”gamla” modellen 1% av 75% (taxeringsvärdet) = kr75.000:-/år (2020?)
Hur skulle det kännas på din arbetslöshetsersättning?

Eller betala vinskatt på pengar du i princip fått ”gratis”
Eller? Jag står ABSOLUT inte för högre fastighetsskatt, men inte heller för reavinstskatt, i synnerhet om man flyttar. Fri rörelse inom EU? Eller hur? Vad jag vet har man ingen reavinstskatt om man flyttar tex inom Tyskland. Varför räcker det inte med lagfart, årlig fastighetsskatt (ungefär som nu) och pantbrevs avgift? Bör inte politikerna minska utgifterna?
Ang "fått gratis/värdeökning" finns nått som heter inflation, renovering, äganderätt.
Om man ska inkomstpröva tex fastighetsskatten hoppsan så äger visst många med låg inkomst...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Fast renoveringar är ju avdragsbart mot ”vinsten”
Och just nu får man ju ”generöst” skjuta vinsten vidare till nästa bostad

Skatter är inte rättvist och alla vill ju betala så lite som möjligt i skatt..... fastigheter är ju tacksamma att beskatta då dom inte går att gömma eller ta med sig

Tyvärr ändrar ju våra folkvalda spelreglerna lite som det passar dom

Är själv både fastighetsägare och låginkomsttagare det sista är lite självvalt för en högre livskvalitet tyvärr påverkar sånt den framtida pensionen och då slår även reavinstskatt hårt men den kommer inte som nån överaskning ;)
 
G
Renoveringar som man utför själv är inte avdragsgilla. Jag har lagt massor med tid på foder, socklar, lister, beslag, små detaljer, underarbete golv väggar tak och den tiden är inte avdragsgill men höjt nivån rejält och sånt kan ju även höja värdet.
 
M
G OMathson skrev:
Renoveringar som man utför själv är inte avdragsgilla. Jag har lagt massor med tid på foder, socklar, lister, beslag, små detaljer, underarbete golv väggar tak och den tiden är inte avdragsgill men höjt nivån rejält och sånt kan ju även höja värdet.
Materialet är väl fortfarande avdragsgillt som förbättringsutgifter? Sist jag gjorde avdrag för detta var iofs. 20 år sedan men då var det upp till 10 års kvitton för material som gällde. Det kanske är nya regler idag?
 
G OMathson skrev:
Min värmepump körde jag 18år, bytte till ny själv för 65000, taket höll 60år med lite undehåll, nytt Vittinge för 70000, badrum snart 30år (i källaren) tänkte byta en del där, ytskikt och dusch kanska snart 3000 typ, fixade de 20år gamla köket förra sommaren blandare avlopp belysning färg väggar knoppar handtag målade/renoverade luckor 5000, i sommar dka vi nog måla om med slamfärg ca 5000, inga lån längre så nog kan man underhålla och bo för mindre än du skrev men för de har inte heller fel.
Jo jag är också sån som gör det mesta själv (typ allt) och inte har behovet att allt ska vara nytt och det går runt . Men många kan inte själva och blir tvungen att anlita folk till att underhålla och sköta huset och då blir det dyrt .
Fast det finns även dom som inte kan men tror dom kan och förstör mer än om dom låtit bli.

Men är man händig så kan man absolut bo billigt
 
Man kan göra mycket själv särskilt om man är händig. Youtube är fantastiskt.
Jag har själv gjort en del på huset, betraktar mig som händig men saknar tid. Arbetar inom sjukvården och när jag kommer hem är jag SLUT. mycket jobb helgtid så det blir att hyra in, vara glad och pynta upp. den sista aspekten är ju att göra det själv tar längre tid myyycket längre tid och det finns många som skiljer sig mitt i stora renoveringar. Är det värt det?
 
M
G Gornor Ulragh skrev:
Man kan göra mycket själv särskilt om man är händig. Youtube är fantastiskt.
Jag har själv gjort en del på huset, betraktar mig som händig men saknar tid. Arbetar inom sjukvården och när jag kommer hem är jag SLUT. mycket jobb helgtid så det blir att hyra in, vara glad och pynta upp. den sista aspekten är ju att göra det själv tar längre tid myyycket längre tid och det finns många som skiljer sig mitt i stora renoveringar. Är det värt det?
Ha ha, känner igen det där. Jag körde under en period vanliga jobbet 7-16, hem, käkade middag och sedan jobba hemma fram till 20-21 varje vardagskväll. Sedan 12-timmars pass lör och söndag. Hustrun lämnade mig, men jag övertalade henne att komma tillbaka och jag fick dra ned på passen hemma:rofl:
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Man kan göra mycket själv särskilt om man är händig. Youtube är fantastiskt.
Jag har själv gjort en del på huset, betraktar mig som händig men saknar tid. Arbetar inom sjukvården och när jag kommer hem är jag SLUT. mycket jobb helgtid så det blir att hyra in, vara glad och pynta upp. den sista aspekten är ju att göra det själv tar längre tid myyycket längre tid och det finns många som skiljer sig mitt i stora renoveringar. Är det värt det?
Problemet där är väl dålig kommunikation och planering. Gissar att gubben oftast vill göra allt men glömmer lite bort tanten.
Själv gör jag nån timme då och då, inga problem för tant är lika sparsam som mig när det gäller att dra hem hantverkare för minsta lilla :p
Håller på att riva ner lilltoan och inväntar just hantverkare för vatten. Sen kör vi stenhårt till det går att använda den :D

Där var mina argument mycket bra för att köpa en robot till gräset, 3 timmar klippning i veckan plus kantklipp. Blev köp direkt.
 
R Rkarlsson skrev:
Problemet där är väl dålig kommunikation och planering. Gissar att gubben oftast vill göra allt men glömmer lite bort tanten.
Själv gör jag nån timme då och då, inga problem för tant är lika sparsam som mig när det gäller att dra hem hantverkare för minsta lilla :p
Håller på att riva ner lilltoan och inväntar just hantverkare för vatten. Sen kör vi stenhårt till det går att använda den :D

Där var mina argument mycket bra för att köpa en robot till gräset, 3 timmar klippning i veckan plus kantklipp. Blev köp direkt.
robotgräsklipparens motsats måste ju vara en handdriven gräsklippare ... klippa en omgång varje dag ... annars blir det ett helvete ;)
 
M MrDizzy skrev:
robotgräsklipparens motsats måste ju vara en handdriven gräsklippare ... klippa en omgång varje dag ... annars blir det ett helvete ;)
Du beskrev verkligen en mardröm. Missar man en dag är man körd med en handjagare.
 
Flikar bara in att .., tiden är största problemet med egna renoveringar/byggen, inte om man ”kan eller inte”.. (går utmärkt att köpa hus med ”tummen mitt i handen”, om man är villig att lära/jobba/försöka).. finns bara inte nog timmar på dygnet för att hinna med allt man vill - man måste prioritera o delegera ut vid behov :)

I början går allt bra, men med tiden lär man sig vad som eg är viktigt.

Man vill inte missa sina barns uppväxt för man både jobbar heltid hemma och på jobbet.. man vill inte mista kärleken, för att man inte har tid tillsammans .. man vill inte förlora sig själv och sin hälsa.. för man inte kan ha andra intressen än att bygga/renovera, för att man inte kan vara med sina vänner o familj.. kan inte sova för man hinner inte.. osv.

... samtidigt lägger man mer o mer press på sig själv med att allt måste göras och man orkar eg inte hålla på.. man blir periodvis trött och listan ökar! Nya projekt o måsten tillkommer ju hela tiden, hinner man inte klart snabbt nog med projekt 1 ,. ligger både 2,3,4 snart på kö.. sedan undrar familjen om man inte kan åka iväg o göra nått..

Här väljer jag numer ut projekt som ska lejas ut, även om maken och/eller jag kan göra dem själva. Han blir lite putt ibland, men de 20 andra sakerna han skulle göra är ju ogjorda..

Han gör sina val.. och det är oftast jobbsaker.. framför byggsaker.. och det är helt ok! Men då lejer jag ut byggsaker..allt kan inte vänta och han måste få göra det han vill oxå (även om det var jobb).

En dag kanske jag kommer få bo i ett färdigt hus, men det lär inte ske de närmaste 5-8 åren iaf. Om vi inte vinner på lotto ;)
 
  • Gilla
Tombrittberg och 8 till
  • Laddar…
Håller med Snigla, vi har tänkt länge att bygga ett nästan fullisolerat uterum som är användbart i princip året om. Efter att funderat och tänkt och ritat har vi kommit fram till att det enda jag ska göra är att plocka fram lädret.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tombrittberg
catherineb catherineb skrev:
Hur funkar såna där hypotekslån då?
Som det låter så är det väl inte nå bra affär.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.