Att inte vara beroende av leverantörerna handlar först och främst om att själv kunna välja vilka varor man vill ha.
-Ett bra exempel är ju brädslåningsvirke där det ofta sägs här på forumet att man inte kan svänga kärnsidan utåt eftersom fasadbräderna som finns att köpa är hyvlade och spårade på den ena sidan och så är man tvungen att vända den sidan bakåt hur fel det än blir. Somliga verkar till och med anse att eftersom det köpta virket inte går att vända rätt så är det ingen skillnad på kärnsida och ytsida på bräder. Far man till en blocksåg med sina stockar och får dem sågade till bräder och brädslår med dem kan man vända kärnsidan ut och toppändan ned och få en vettig hållbarhet på fasaden.
-Ett annat exempel är virkeslängder. Som husbehovsskogsbrukare kan man brädslå en gavel som är 8,5 meter hög med bräder i fulla längder utan att behöva jyckla med plåtlister eller andra nödlösningar. Eller så kan man bygga ett mindre trädgårdsskjul med 2,4 meter höga väggar utan att behöva kassera nästan hälften av 4,2 meters köpt virke.
-Ett tredje exempel är virkesdimensioner. Det är inte alltid så lätt att få köpa till exempel 2x16 tums granplankor eller 3x7 tums furu karmvirke eller breda okantade båtbord eller ens helt vanliga 6 tum timmerblock på K-rauta eller Beigers eller någon annan bygghandel.
-Om man förutom byggandet är litet trähantverkare så kan det handla om slanka granstammar till åror och båtshakar eller krokvuxna björkämnen till spadskaft eller någonting annat som underlättar vardagslivet.

Allt det där blir svårt när man är hänvisad till det virkesurval som skogsbolagen och bygghandlarnas inköpare bestämmer att man måste klara sig med.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Panel 22mm gör man av 50mm torkat centrumutbyte som torrklyvs...
Iaf om du köper från större såg
Då blir det som det blir
 
S SueCia skrev:
Du är i händerna på bränsleleverantörerna istället då. Det är väl inte jättemkt bättre.
Borde inte vara nån omöjlighet att alkoholkonvertera en motorsåg? Och rapsolja fungerar utmärkt som kedjeolja :cool:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Borde inte vara nån omöjlighet att alkoholkonvertera en motorsåg? Och rapsolja fungerar utmärkt som kedjeolja :cool:

Extremt lätt.
Jag har kört upp 450l E85 i mina röjsågar och motorsågar.
Blandar med biltemas syntetiska 2taktsolja.
3%.

Jag förklarar gärna mer i annan tråd..
 
C
Maskintok skrev:
Jag förklarar gärna mer i annan tråd..
Ja gärna!
Låter intressant.
 
A
Då ska vi fixa detta..
Kolla in min YouTube kanal så länge så finns där mer maskiner som går på E85..

Andreas Thörner på youtube
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Nu finns det en tråd i trädgårdsmaskiner om detta..
Börjat lite lugnt mer kommer ikväll..
Mvh Andreas
 
nino nino skrev:
Panel 22mm gör man av 50mm torkat centrumutbyte som torrklyvs...
Iaf om du köper från större såg
Då blir det som det blir
Hur blir det då menar du?
Har en fasad här utanför uppspikad 1983, med brädor vända lite hur som helst.
Vad har jag missat?
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur blir det då menar du?
Har en fasad här utanför uppspikad 1983, med brädor vända lite hur som helst.
Vad har jag missat?
Inget!
Det var heimlaga som skrev att man måste ha kärnsidan utåt annars funkar det inte
 
L leifa.k skrev:
Jo, men man klarar sig själv till skillnad mat många andra som är i händerna på säljarna.. Det, är värt massor.
Själv skall jag bygga lite. Jag tar min Husqvarna 560 och går ut och fäller träden jag har sett ut och spänner fast Alaskan Sawmill på svärdet och sågar det på plats i skogen, sedan så bär jag hem virket på axeln.. Känns lite skönt att vara iaf lite oberoende..
Om du behöver virke omgående är du ju i skiten ändå. Om du inte tänkt bygga med virke direkt från skogen

Men så dum är du väl inte? ;)
 
  • Gilla
Tompassk
  • Laddar…
I det här fallet har jag ingen sympati alls för de som får ta lite prisökningar. Man har i alla år köpt billigast möjliga virke (jag vet, jag skulle med tänka så).
Sågverken i landet har lagts ner på löpande band och istället har man exporterar virke eller gjort massa av det.

Så nu när alla kommer på att de ska bygga ska vi konkurera med virke med hela europa.

Tur det bara är virke iaf. Man kan ju bara skjuta byggplanerna på framtiden :)

(Dyrare virkekvaliteter verkar inte alls påverkas på samma sätt utan det är de virkestyper med stora volymer och prispress som verkar påverkas mest)
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
I det här fallet har jag ingen sympati alls för de som får ta lite prisökningar. Man har i alla år köpt billigast möjliga virke (jag vet, jag skulle med tänka så).
Sågverken i landet har lagts ner på löpande band och istället har man exporterar virke eller gjort massa av det.

Så nu när alla kommer på att de ska bygga ska vi konkurera med virke med hela europa.

Tur det bara är virke iaf. Man kan ju bara skjuta byggplanerna på framtiden :)

(Dyrare virkekvaliteter verkar inte alls påverkas på samma sätt utan det är de virkestyper med stora volymer och prispress som verkar påverkas mest)
Varför har de lagts ner då?
Mest sannolikt för att de har varit för olönsamma. Virke/trävaror är en handelsvara och de som klarar av att leverera rätt kvalitet till rätt pris är de som klarar sig i långa loppet.
I Sverige idag krävs det i princip att man har supereffektiva jätteanläggningar.
 
Partiaffärerna och de stora byggföretagen som är de stora kunderna är ständigt ute efter lägsta pris.

I Sverige och Finland måste betala åtminstone någonting för råvaran och så finns det miljöbestämmelser och återplanteringstvång och krav på rimliga löner åt arbetarna och så vidare.
Vissa andra länder tillåter att storbolagen hugger på både privat och statlig mark utan att betala någonting. Om någon markägare protesterar kan man skjuta denna till en kostnad av 100 kronor och muta den lokala polischefen till en kostnad av 1000 kronor och sedan lugnt hugga vidare så mycket man vill. Inga återplanteringskrav och inga skyddszoner och betalar man en slant åt den lokale maffiabossen så han hotar arbetarna på lämpligt vis behöver man knappt betala några löner.

Så enkelt är det. Lägst pris vinner. Helt oberoende av kvaliteten...... som man förresten har dumpat totalt även i Sverige och Finland de senaste 40 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
segv och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag såg att priset på virket jag ska försöka få tag på, det tog slut hos leverantören förra säsongen, gått upp med nästan 30% i pris. :rolleyes:
Jag jämförde härom veckan ByggMax priser med anteckningar från november (då ju efterfrågan ändå redan varit hög i ett halvår eller så). En del läkt hade ökat med 30% men annars hade virket ökat betydligt mer, ibland över 100%.
 
  • Ledsen
TCG
  • Laddar…
Var på Hornbach i Borås igår och skulle köpa ytterpanel. Alla hade nya tillfälliga prislappar och snittet var 1-2 kr mer per meter. Inte värsta grejen med en ökning på ca 10-16 kr per m2. Det måste väl vara som att välja mellan ett golv för 389 och 399. Ingen större skillnad. Vad som var värre var att trots att vi kontrollerat två gånger under veckan (och senast på fm innan vi åkte) att det skulle finnas ytterpanelen vi skulle ha så var den helt slut. Visst, det fanns andra längder som i mitt fall blir till onödig spill och kostnad - men problemet var att systemet fortfarande sa att det fanns över 300 stycken och det låg tre vridna kvar på hyllan. Ingen i personalen kunde heller hitta var de skulle vara utan vi fick till svar att det nog var någon som knappat in för många...

Så jag antar att den som siade ovan att det skulle börja märkas 1-2 veckor efter påsk fick rätt... Jag fick oxå tji eftersom jag hävdat till min kollega att de skulle ha trots att hennes snickare hade sagt att det är brist på virke... men ja, andra längder fanns ju än så länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.