Vi har gjort en hyfsad bostadskarriär och har nu kommit till ett vägskäl.

Antingen bor vi kvar i vårt gamla hus som vi trivs skitbra I dock är läget fel för oss då vi vill bo i skogen, här kommer vi kunna bo helt skuldfria inom några år och vi kommer inte behöva jobba särkslit mycket för dra runt allt till pension.

Alternativ nummer två är ju leva vår dröm, bygga nytt ute i skogen och göra som många andra ha lån tills man hamnar i graven? Dock kommer ju man då inte undan att viss summa ska in för täcka kostnader.

Hur resonerar ni kring detta med drömmar kontra ett jävligt chill liv men allt betalt och skuldfri.
 
Har jag möjligheter så köper/gör jag verklighet av drömmar. Man kommer bara att gå och ångra dig annars. Enligt mig iaf så skulle jag lätt leva ut drömmen och bo/leva där jag ville om ekonomin just nu tillåter det. Kör på(y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Har jag möjligheter så köper/gör jag verklighet av drömmar. Man kommer bara att gå och ångra dig annars. Enligt mig iaf så skulle jag lätt leva ut drömmen och bo/leva där jag ville om ekonomin just nu tillåter det. Kör på(y)
Lite så är det ju, man lever en gång och livet går fort så man borde även leva sina drömmar
 
Varför skulle det nya huset i skogen bli dyrare än det ni bor i?
Får ni mindre för ert nuvarande hus än vad det kostar att bygga nytt i skogen?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför skulle det nya huset i skogen bli dyrare än det ni bor i?
Får ni mindre för ert nuvarande hus än vad det kostar att bygga nytt i skogen?
Ja bygga nytt med allt från markarbete osv blir ju dyrare än det vi har idag, skulle vi sälja gör vi 1,8 miljoner i vinst och 1,8 räcker inte långt till ett nybygge utan lån.
 
Är det bygga nytt eller i skogen som är viktigast....

Det dräller av hus i skogen som man får för mindre än 1,8....

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Är det bygga nytt eller i skogen som är viktigast....

Det dräller av hus i skogen som man får för mindre än 1,8....
På rätt många håll i landet är 1,8 miljoner köpeskillingen för en hel gård!
Visst innebär det otroligt mycket jobb (och märkliga, totalt oförutsedda situationer)att göra verklighet av lantlivs-drömmen. Men det enda rätta att göra i livet är att leva ärligt, mot sig själv och andra!
 
A ArneTW skrev:
Är det bygga nytt eller i skogen som är viktigast....

Det dräller av hus i skogen som man får för mindre än 1,8....

/ATW
Nytt är ju nytt, doften och vetskapen om att det är nytt och man får det exakt som man vill.
 
Flippegubben Flippegubben skrev:
Ja bygga nytt med allt från markarbete osv blir ju dyrare än det vi har idag, skulle vi sälja gör vi 1,8 miljoner i vinst och 1,8 räcker inte långt till ett nybygge utan lån.
Ok, så ni har inga lån idag?
Hur mycket vinst ni gör säger inte speciellt mycket om man undrar varför det nya huset skulle bli dyrare.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Flippegubben Flippegubben skrev:
Nytt är ju nytt, doften och vetskapen om att det är nytt och man får det exakt som man vill.
Har man inte en obegränsad budget blir inget "exakt" som man vill...

/ATW
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du får jämföra marknadsvärde - inte vinsten - av ditt hus idag med att bygga nytt
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.