Hej. Helt plötsligt så kunde jag ej stänga låset till altandörren. Den har för övrigt aldrig krånglat ens en sekund under de 10 år vi använt den. Plockade ut cylindern och provade att öppna/låsa ”manuellt” med mejsel. Fjädern klickar fint och den låser utan problem. Men något gör att den typ fastnar i öppet läge och går ej att låsa utan att jag manuellt får ”trycka ner” sprinten till höger. Nu till min fråga; vad heter de delarna på bilden som jag ringat in och hur kan jag åtgärda detta märkliga problem som uppstått bara sådär? Svårt att förklara i skrift men all support uppskattas. Syn inuti låshuset för en altandörr, med fokus på en utringad del där sprinten fastnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr med handtag och öppet lås, inklusive synliga delar som användaren ringat in för att identifiera ett problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att smörja spanjoletten med sprayfett eller låsspray.
Det finns ett smörjhål i spanjoletten i höjd med låshuset, smörj även rörliga delar som kolvar , hakregel, överföring osv.
Om det inte blir bättre så måste spanjoletten bytas ut, du måste mäta upp spanjoletten eller ta med den till en låssmed som måttar upp den och beställer.
De flesta spanjoletter är måttbeställda det är extremt ovanligt att standardspanjolletter används.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf
Det finns låssmeder som byter ut låshusen i spanjoletter men det är ovanligt så ofta måste det beställas en ny spanjolett då det är vanligt att även andra detaljer slits och nöts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.