Ok, nu har vi varit uppe. Verkar som någon lagt extra pannor helt enkelt av någon anledning.
 
  • Takpannor ovanpå varandra med mossa, antyder ovanlig läggning eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Det ser ju ut som att den som var där uppe sist tog lunch och sen glömde bort det här jobbet..
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Ok, nu har vi varit uppe. Verkar som någon lagt extra pannor helt enkelt av någon anledning.
Många brukar ha extrapannor tillgängliga för sotaren ifall han skulle trampa sönder någon, men att man har dom uppe på taket har jag aldrig sett.

Ser ut som att övre raden är satt några cm för långt ner.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
L LarssonBygger skrev:
Många brukar ha extrapannor tillgängliga för sotaren ifall han skulle trampa sönder någon, men att man har dom uppe på taket har jag aldrig sett.

Ser ut som att övre raden är satt några cm för långt ner.
de går under nockpannor. Kanske ser inte så på bilden.
 
M MayaP skrev:
de går under nockpannor. Kanske ser inte så på bilden.
Man vill försöka överlappa spikhålet på pannorna, nu var det ju inte det tråden handlar om såklart, men jag reflekterade över det iallafall.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
M MayaP skrev:
de går under nockpannor. Kanske ser inte så på bilden.
Jo, men du ska inte se spikhålet (och de ska vara fastspikade)

Edit: tvåa på den :)
 
Hur åtgärdas detta? Ska allt vid nock bort och läggas om på nytt?
 
M MayaP skrev:
Hur åtgärdas detta? Ska allt vid nock bort och läggas om på nytt?
Kan gå att sätta övre läkten lite högre, under förutsättning att det finns marginal för det på den näst översta raden.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Det blir fler övningar i att gå på tak ser det ut som‍♀️
 
optimum
Dags för min gissning.
Takbryggan blev inte stabil så man har kilat med pannor för att stabilisera den i sidled.
Hoppas jag gissat fel.
När du är upp på taket ska du ha sele och livlina. Fäst linan i något som är säkert att det sitter fast
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Spikningen är vanligtvis inte nödvändig på pannorna eftersom de skyddas av nockpannorna. De sistnämnda däremot, skall spikas eller skruvas. Mina sitter med rostfria trallskruv.

Staffan
 
  • Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dags för min gissning.
Takbryggan blev inte stabil så man har kilat med pannor för att stabilisera den i sidled.
Hoppas jag gissat fel.
När du är upp på taket ska du ha sele och livlina. Fäst linan i något som är säkert att det sitter fast
Haft en skorstengubbe nyss här och han sprungit på bryggan fram och tillbaka. Han är ny här aldrig varit i vårt hus tidigare så jag tror han skulle berätta om något kändes fel. Vi sa ju art vi är nya ägarna osv.
Ja, seke plus linan ska vi fixa så vi kan gå upp och hålla koll
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Spikningen är vanligtvis inte nödvändig på pannorna eftersom de skyddas av nockpannorna. De sistnämnda däremot, skall spikas eller skruvas. Mina sitter med rostfria trallskruv.

Staffan
Nja
beroende på taklutningen ska olika antal pannor fästas.
Minst två rader runt taket. Vi större taklutning 45 grader så fästs även varannan innanför de yttre två raderna och över 55 grader ska alla fästas.


Illustration av tak med röda betongpannor, markering visar hur pannor ska fästas vid olika taklutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/Laggningsanvisning-BETONG-2021-LU.pdf
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Nja
beroende på taklutningen ska olika antal pannor fästas.
Minst två rader runt taket. Vi större taklutning 45 grader så fästs även varannan innanför de yttre två raderna och över 55 grader ska alla fästas.


[bild]

[länk]
Jodå. Det vet jag.
Men tillverkarens anvisningar, är beräknade för extremförållanden som kanske sällan eller aldrig uppstår för TS. Dvs. Ligger pannorna ordentligt inkilade under takditona, skulle inte jag tagit loss dem för att följa tillverkarens rekommendationer, utan hållit tummarna och tänkt: -Har det funkat hittils, fungerar det nog ett tag till.
Själv har mitt nybytta tak inte en enda fastspikad panna. Ja, förutom nockpannorna då.

Staffan
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå. Det vet jag.
Men tillverkarens anvisningar, är beräknade för extremförållanden som kanske sällan eller aldrig uppstår för TS. Dvs. Ligger pannorna ordentligt inkilade under takditona, skulle inte jag tagit loss dem för att följa tillverkarens rekommendationer, utan hållit tummarna och tänkt: -Har det funkat hittils, fungerar det nog ett tag till.
Själv har mitt nybytta tak inte en enda fastspikad panna. Ja, förutom nockpannorna då.

Staffan
Hade Staffan2000 spikat dessa två pannrader runt om hade Ale kommun där Staffan bor inte behövt gå ut med dessa varningar;) om att vistas utomhus vid kraftig storm.

Ale kommun
2t8Sar aponoksortoebtemhcrrSri 2m0l1no3aod · Göteborg, Västra Götalands län ·

En kraftig storm, med orkanstyrka i byarna, väntas nå Göteborg på måndagen den 28 oktober. SMHI har utfärdat en klass 3-varning med anledning av stormen och allmänheten uppmanas till stor försiktighet vid vistelser utomhus.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.