G Galten skrev:
Jag har också svårt att tro att man får igen pengarna för ett takbyte. Köparna underskattar gärna kostnaden om de blir förälskade i resten.

Rent generellt tror jag inte det är en bra idé att renovera för att få upp värdet. I bästa fall får man igen pengarna, i värsta fall har man gjort något som köparna river ut dag 1.
G Galten skrev:
Jag har också svårt att tro att man får igen pengarna för ett takbyte. Köparna underskattar gärna kostnaden om de blir förälskade i resten.

Rent generellt tror jag inte det är en bra idé att renovera för att få upp värdet. I bästa fall får man igen pengarna, i värsta fall har man gjort något som köparna river ut dag 1.
Tack för svar. Ja såklart att det kan vara så. Jag tror vi tänker lite olika ang renovering. Huset är värderat till 2,5 - 3 miljoner i dagsläget, och har jag större chans att få 2,8 för att jag har bytt tak eller fasad så ser jag det som bra, än att köparna ska ha i baktanke när de budar att de måste tex byta tak de första de ska göra när de flyttar in och inte är villiga att buda ex antal tusen mer pga av det. Ska tillägga att vi har snickare i släkten och kommer bara betala för material, inte arbetskostnad.
 
Jag ser ingen vits med att lägga ut massor med pengar.

Utan kör på med en algtvätt och högtryckare på taket så det ser rent o fint ut.

Sen skulle jag måla fasaden, samt ordna till inglasningen och måla den i samma veva.

Kostnadsmässigt är det småpotatis men höjer helhetsintrycket vid visning.
 
  • Gilla
Pappalärd och 3 till
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Tack för svar. Ja såklart att det kan vara så. Jag tror vi tänker lite olika ang renovering. Huset är värderat till 2,5 - 3 miljoner i dagsläget, och har jag större chans att få 2,8 för att jag har bytt tak eller fasad så ser jag det som bra, än att köparna ska ha i baktanke när de budar att de måste tex byta tak de första de ska göra när de flyttar in och inte är villiga att buda ex antal tusen mer pga av det. Ska tillägga att vi har snickare i släkten och kommer bara betala för material, inte arbetskostnad.
Då kommer saken i lite annat läge eftersom materialkostnaden för byte av takpapp är rätt låg. Det är mest en massa arbetstimmar. Och fixa uppenbara skavanker på fasaden kostar inte så mycket :)

Däremot att ge sej på att renovera badrum eller kök är ingen bra idé, men det hade du ju inte tänkt vad jag förstår (y)
 
1 16386 skrev:
Hur är huset i övrigt? Är det dags för renovering även invändigt är det nog bäst att inte göra något åt utsidan. Ni lär inte få tillbaka de pengarna, inte om alla spekulanter ser att de behöver byta ut kök, badrum etc.
Köket är total renoverat 2020, badrum från 2014, källare renoverad 2014 med golvvärme dusch ,bastu ect. Övriga huset är i bra skick. Inte "topp modernt" men bra standard, borrat vatten 2012, bergvärme 2010, stambyte 2014, dränering 2010, öppen spis med kasset 2015. Så väldigt mycket är relativt nygjort.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Som legitimerad hemnet-knarkare kan jag säga att det finns 2 alternativ: fixa både tak och fasad, eller inget av dem. Har huset nytt (eller nytvättat) tak, men icke åtgärdad fasad, kommer fasaden att se sunkig ut. Är fasaden bytt (eller nymålad) kommer istället det gamla taket se risigt ut vid jämförelse.
Vad gäller uterummet hade jag behållt det, men satt panel vid dörren och målat det brunlaserade i samma gula färg som huset. Tror det hade förhöjt helhetsintrycket mycket! Uterum är faktiskt försäljningsargument, i stil med kakelugn.
 
  • Gilla
t230victor och 2 till
  • Laddar…
T
Byt fasad. Som sagt, första intryck är viktigare (för en försäljnings skull).
Sen tvätta taket är en bra bonus.

Sen att jag själv hellre vill ha nytt tak än panel är ju en annan sak. Ser huset tråkigt ut så är det ju sannolikheten att gemene man inte tittar vidare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Köket är total renoverat 2020, badrum från 2014, källare renoverad 2014 med golvvärme dusch ,bastu ect. Övriga huset är i bra skick. Inte "topp modernt" men bra standard, borrat vatten 2012, bergvärme 2010, stambyte 2014, dränering 2010, öppen spis med kasset 2015. Så väldigt mycket är relativt nygjort.
Wow! Då är ju huset i tipptopp i övrigt!
Om jag skall vara helt ärlig så är det inte den utstrålningen som huset har på utsidan, så jag förstår att du vill fixa till!
 
  • Gilla
lera och 2 till
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Köket är total renoverat 2020, badrum från 2014, källare renoverad 2014 med golvvärme dusch ,bastu ect. Övriga huset är i bra skick. Inte "topp modernt" men bra standard, borrat vatten 2012, bergvärme 2010, stambyte 2014, dränering 2010, öppen spis med kasset 2015. Så väldigt mycket är relativt nygjort.
Då skulle jag tycka att ni bör fixa till både fasad och tak.
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
T
William91 William91 skrev:
Tack för svar. Ja såklart att det kan vara så. Jag tror vi tänker lite olika ang renovering. Huset är värderat till 2,5 - 3 miljoner i dagsläget, och har jag större chans att få 2,8 för att jag har bytt tak eller fasad så ser jag det som bra, än att köparna ska ha i baktanke när de budar att de måste tex byta tak de första de ska göra när de flyttar in och inte är villiga att buda ex antal tusen mer pga av det. Ska tillägga att vi har snickare i släkten och kommer bara betala för material, inte arbetskostnad.
Du verkar ha hyfsat bra marknad för att sälja huset, samt tid och kunnande inom familjen, självklart ska du renovera klart resterande, det är så jag lever och lär, köpte nyss en bostadsrätt , där tidigare ägare inte mäkta med det sista, resultera i att budgivningen gick mycket trögt, då jag gör allting själv så är bara materialkostnaden ca 80-100 tusen, men prishöjningen på lägenheten motsvarar ca 350-500 tusen efter renovering.
Kök/badrum är utbytta, vad som behövs är nya golv, dörrar/karmar, lister och göra alla väggar, nya garderober. samt snygg inbyggd belysning. mycket liten arbetsinsats på 1 månad.

Mäklare vill oftast bara ha jobbet ha, dom rekommenderar sällan renovering, kunder ringer då oftast större företag för prisuppgift , när man ger en offert till en kund som inte äger huset så räknar man inte lika noggrant , utan slår på priset hyfsat.
Många kunder vill bara flytta in samt att allt är snyggt utfört. vill dom ändra färg i något rum så är det ingen stor kostnad, då underarbetet är utfört av ett proffs och ger en nybyggnads känsla.
 
Vi kanske inte är representativa spekulanter, men skalet på huset, fr a taket, är mycket mer värt för oss än nyrenoverat inomhus. Är huset renoverat invändigt men skalet eftersatt är vi inte så villiga att buda. Även för gemene man så tror jag att alltför stora kontraster mellan skicket invändigt och utvändigt har en negativ inverkan.
 
Tvätta taket, tvätta och måla fasaden, ordna panel på uterummet. Så att det matchar resten av panelen.
Största problemet är helt klart uterummet i mina ögon.
Ser riktigt risigt ut. Hade det varit en bild på hemnet hade jag direkt trott att uterummet bara är att riva och göra om.
 
  • Gilla
Linnea86 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
William91 William91 skrev:
Vad skulle du vilja ha gjort på ett hus du ska köpa, fasad eller tak?
Ingetdera.
Jag föredrar att se huset i befintligt skick än att någon i värsta fall fuskrenoverar upp det för att höja priset. Alltid misstänkt när någon gör stora renoveringar inför en försäljning.

Sälj det ärligt för ett lägre pris, så vet köparen vad som väntar.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Tack för alla svar och synpunkter. Har hjälpt oss att komma fram till vad vi ska göra och prioritera. Vi kommer göra iordning uterummet, sätta ny panel och måla så det smälter in med övriga huset och vi kommer även att byta taket denna sommar. Beroende på hur länge vi bor kvar så kommer vi antagligen "laga" torrsprickorna och måla om huset, vilket tiden får utvisa.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ingetdera.
Jag föredrar att se huset i befintligt skick än att någon i värsta fall fuskrenoverar upp det för att höja priset. Alltid misstänkt när någon gör stora renoveringar inför en försäljning.

Sälj det ärligt för ett lägre pris, så vet köparen vad som väntar.
Tack för din synpunkt, jag förstår inte riktigt vad du menar med att sälja det ärligt? Vi vill ju såklart att de som köper huset kommer få allt fungerande och ärligt byggt, och vi har inte avsikt att funkbygga för att öka värdet på huset. Jag tror de flesta strävar efter att få så mycket som möjligt för det man säljer. Men vi alla tänker olika.
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Jag tror de flesta strävar efter att få så mycket som möjligt för det man säljer. Men vi alla tänker olika.
Visst är det så, men det är långt ifrån säkert att det är värt pengarna och jobbet att t ex lägga ett helt nytt tak. Det gamla taket är ju fortfarande tätt! Det är förmodligen mer lönsamt både för tiden och pengarna att tvätta mossan av det nuvarande taket, och sedan inför visningen ställa en stege i vindsluckan (eller motsvarande) så att spekulanterna kan gå upp och titta hur torrt och fint där är! Tror knappast det skulle avskräcka spekulanter (eller få dem att bjuda lägre) att taket är gammalt, så länge det är tätt!
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.