Hej det är så här att vi funderar på bygga ett nytt hus på min svärfars jordbruksmark. Så har lite frågor hur man löser vissa saker. Och han har borrat en vattenbrunn och vi kommer bli tvungen att gräva för ett mini reningsverk för avlopp. Min fråga är också hur leder man bort regn vattnet måste man typ gräva stenkistor eller kan man koppla in det i min mini reningsverk. Har inte så stor erfarenhet av dessa saker så skulle uppskatta om jag kunde få hjälp med detta och vad saker och ting kostar. Alla förslag välkomnas
 
A Antar skrev:
Hej det är så här att vi funderar på bygga ett nytt hus på min svärfars jordbruksmark. Så har lite frågor hur man löser vissa saker. Och han har borrat en vattenbrunn och vi kommer bli tvungen att gräva för ett mini reningsverk för avlopp. Min fråga är också hur leder man bort regn vattnet måste man typ gräva stenkistor eller kan man koppla in det i min mini reningsverk. Har inte så stor erfarenhet av dessa saker så skulle uppskatta om jag kunde få hjälp med detta och vad saker och ting kostar. Alla förslag välkomnas
Börja med att kontakta kommunen.
Deras miljöförvaltning kan säga mer om vilka krav som de har.
Undersöka möjligheten till bygglov kanske kommer först på listan?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jo självklart.
Det finns redan ett gammalt boningshus från 1900 talet som är
Avregistrerat eller var man nu ska kalla det.
Vår tanke är att riva det och bygga ett nytt hus på platsen
 
Tror du börjar i lite fel ända.
Börja med att göra en budget och ta in någon offert, oavsett om du vill ha totalentreprenad eller tänker bygga själv. Sen börjar du kolla på bygg och rivningslov.

En extra stenkista eller två är nog det minsta problemet om du ska riva ett gammalt hus och bygga nytt.
 
Karlia
Kolla bygglov först, det är inte alls säkert att du får riva och bygga nytt. Många gånger när det står ett gammalt hus får du bara renovera det, inte riva.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Jo men ville först hör vad ni tror?
Om det ens är möjligt osv.
Första steget blir att ansöka om förhandsbesked om det ens är möjligt att få bygga vilket kostar runt 20.000kr.
Tänkte om ni har varit i liknande situation.
Sen lite också för att veta mad som behövs göra så som avlopp osv.
 
Frågan är ju hur mycket ni har råd att lägga?

Är det ens värt att fundera på att göra?
 
  • Gilla
B.Sjolander
  • Laddar…
Råd har vi nog då vi redan bor i ett hus som vi då kommer att sälja och lägga alla pengar på det nya
 
Ett problem, av annan karaktär, som jag tror många som vill bygga på landet möts av är problem med att få tillräckligt höga lån, då byggkostnaden i många fall överstiger husets slutliga marknadsvärde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ett problem, av annan karaktär, som jag tror många som vill bygga på landet möts av är problem med att få tillräckligt höga lån, då byggkostnaden i många fall överstiger husets slutliga marknadsvärde.
Inte glömma skuldkvoten om ni är låginkomstagare 5 ggr inkomsten, men tomten kanske är gratis, det tillkommer, vattenborrning, kanske väg, minireningsverk, elinkoppling, i mitt fall var bara den 90.000:-+ servisledning mätarskåp, dessa lån måste tas utanför husleveransen, handpenning på huset, med byggkreditiv, 1 milj. På kontot innan ni börjar, byggkreditivet gäller bara huset
 
A Antar skrev:
Det finns redan ett gammalt boningshus från 1900 talet som är Avregistrerat eller var man nu ska kalla det.
Vår tanke är att riva det och bygga ett nytt hus på platsen
Hur menar du med att det befintliga huset är 'avregistrerat'?
Är det totalt bortom räddning, så att det inte finns något annat val än att riva det?
 
Jo rädda går det men det måste nog allt rivas ut och göras nytt. Då partar vi allt, fönster, panel säkert tak osv. Antar att det kanske blir samma summa som att bygga nytt?
 
Planerar du att göra en avstyckning från svärfars fastighet?
 
Ja vet inte riktig hur vi ska göra.
det finns ju ett boningshus som hans föräldrar bodde i på den tiden. Har typ stått tomt i 20 år typ. Han bor själv inte på tomten men är där dagligen då han har en verkstad, traktor osv. Han är pensionär och gå mest i skogen och håller på fixa och dylikt. Så frågan är om man inte styckar av måste då han stå för bygglov osv. Eller kan vi ändå stå för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.