Hej,
Råkade dra av sladden när vi flyttade i vintras och kontakten fastnade i väggen, så jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vilken tråd som är minus/plus?
Det är den röda/blå som är matningen, det andra paret är slingan. Är det röd som är plus?
Mvh
Andreas
Råkade dra av sladden när vi flyttade i vintras och kontakten fastnade i väggen, så jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vilken tråd som är minus/plus?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den röda/blå som är matningen, det andra paret är slingan. Är det röd som är plus?
Mvh
Andreas
Det är inte så att nätdelen lämnar växelström? Tycker jag skymtar en likriktarbrygga längst till vänster på kortet.
I så fall spelar polariteten ingen roll.
Kolla märkningen på nätdelen, det brukar framgå om det är lik eller växelström (streck eller vågsymbol).
I så fall spelar polariteten ingen roll.
Kolla märkningen på nätdelen, det brukar framgå om det är lik eller växelström (streck eller vågsymbol).
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 608 inlägg
Följer man på kortet ser det ut som att det går rakt till en likriktarbrygga (svarta stående klumpen ovanför etiketten.
Så då bör det kvitta.
Edit: nej, den går ju vidare till nästa kontakt.
Så då bör det kvitta.
Edit: nej, den går ju vidare till nästa kontakt.
OK. Om du följer ledningsbanorna från kontakten med röd och blå kabel så går de till den svarta modulen.
Titta på märkningen på den och de två mittersta benen, syns där en vågsymbol så är det en likriktare.
Då spelar det ingen roll hur du kopplar in kablarna.
Ta en bild på modulen om du är osäker.
Titta på märkningen på den och de två mittersta benen, syns där en vågsymbol så är det en likriktare.
Då spelar det ingen roll hur du kopplar in kablarna.
Ta en bild på modulen om du är osäker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 608 inlägg
Fast de går också vidare sen, så frågan är vad likriktarbryggan (om det nu är en sån) är till för.E etompau skrev:
Och vad det som går vidare är till.
OK, du 50% chans.
Konstruktionsmässigt så brukar matningen gå till växelspänningsingångarna på bryggan, sedan tar man ut polariserad spänning på + och -
Varför ledningsbanorna går vidare, ingen aning. Kanske är kortet gjort för olika versioner/revisioner, det saknas en del komponenter bla.
Hur ser laddstationens konstruktion ut? Sticker dessa snabbkontakter ut genom kåpan eller går de två ledarna vidare till något annat chassiemonterat kontaktdon?
Om inte så har jag svårt att se att ingången är polariserad.
Konstruktionsmässigt så brukar matningen gå till växelspänningsingångarna på bryggan, sedan tar man ut polariserad spänning på + och -
Varför ledningsbanorna går vidare, ingen aning. Kanske är kortet gjort för olika versioner/revisioner, det saknas en del komponenter bla.
Hur ser laddstationens konstruktion ut? Sticker dessa snabbkontakter ut genom kåpan eller går de två ledarna vidare till något annat chassiemonterat kontaktdon?
Om inte så har jag svårt att se att ingången är polariserad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 608 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 608 inlägg
Hmm, kan du kolla med en multimeter om blå har anslutning till blå?
Det är inte omöjligt att man helt enkelt kör ett säkert kort och trattar genom spänningen oavsett polaritet och har en likriktare även i själva klipparen.
Det är inte omöjligt att man helt enkelt kör ett säkert kort och trattar genom spänningen oavsett polaritet och har en likriktare även i själva klipparen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 608 inlägg
Det är inte garanterat att det är rätt, men om jag skulle chansa på nått skulle det vara denna inkoppling.