Hej
Vi vann budgivningen på ett hus men valde tillslut att tacka nej pga omständigheter, rörande egen besiktning mm. Vid förhandlingen med säljaren via mäklaren blev vi nämligen lite ställda och fundersamma.

Vi har hela tiden varit inställda på att ta in en egen besiktningsman samt faktiskt ta oss tid att genomföra vår undersökningsplikt innan vi signar (alt signa med klausul). Men enligt mäklaren:
- Är det väldigt ovanligt att man tar in en egen besiktningsman. "Varför ska ni lägga pengar på något som redan är gjort?"
- Behöver man inte ta in någon egen besiktningsman eftersom besiktningen som var gjord var för både säljare och köpare samt hade en dolda fel försäkring mm.

Som svar på undersökningsplikten lät det som att han ansåg att det gjorde vi väl under själva visningen... Nu under corona har visningarna varit ca 15 minuters slottar.

Kanske skiljer det sig över landet? Vi ska köpa i Stockholm. Vill gärna höra om era erfarenheter och råd. Med allt vi läst här på forumet blev jag förvånad över att mäklaren sa som han sa.

Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.

//Förstagångsköparen
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
J Jforce skrev:
Hej
Vi vann budgivningen på ett hus men valde tillslut att tacka nej pga omständigheter, rörande egen besiktning mm. Vid förhandlingen med säljaren via mäklaren blev vi nämligen lite ställda och fundersamma.

Vi har hela tiden varit inställda på att ta in en egen besiktningsman samt faktiskt ta oss tid att genomföra vår undersökningsplikt innan vi signar (alt signa med klausul). Men enligt mäklaren:
- Är det väldigt ovanligt att man tar in en egen besiktningsman. "Varför ska ni lägga pengar på något som redan är gjort?"
- Behöver man inte ta in någon egen besiktningsman eftersom besiktningen som var gjord var för både säljare och köpare samt hade en dolda fel försäkring mm.

Som svar på undersökningsplikten lät det som att han ansåg att det gjorde vi väl under själva visningen... Nu under corona har visningarna varit ca 15 minuters slottar.

Kanske skiljer det sig över landet? Vi ska köpa i Stockholm. Vill gärna höra om era erfarenheter och råd. Med allt vi läst här på forumet blev jag förvånad över att mäklaren sa som han sa.

Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.

//Förstagångsköparen
Förstår inte riktigt, vann ni budgivningen men drog er ur? Jag trodde bud var bindande... :thinking:
 
H
Hade jag vart köpare hade jag gjort lika.
Egen besiktning och undersökning är iallafall det minsta.

vet dock att husmarknaden är helt galen nu för tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
N
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Förstår inte riktigt, vann ni budgivningen men drog er ur? Jag trodde bud var bindande... :thinking:
Bud är absolut inte bindande.
 
  • Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
I Stockholm så är det snabba avslut som gäller och då dra in egen besiktningsman blir svårare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
H
J Jforce skrev:
Hej
Vi vann budgivningen på ett hus men valde tillslut att tacka nej pga omständigheter, rörande egen besiktning mm. Vid förhandlingen med säljaren via mäklaren blev vi nämligen lite ställda och fundersamma.

Vi har hela tiden varit inställda på att ta in en egen besiktningsman samt faktiskt ta oss tid att genomföra vår undersökningsplikt innan vi signar (alt signa med klausul). Men enligt mäklaren:
- Är det väldigt ovanligt att man tar in en egen besiktningsman. "Varför ska ni lägga pengar på något som redan är gjort?"
- Behöver man inte ta in någon egen besiktningsman eftersom besiktningen som var gjord var för både säljare och köpare samt hade en dolda fel försäkring mm.

Som svar på undersökningsplikten lät det som att han ansåg att det gjorde vi väl under själva visningen... Nu under corona har visningarna varit ca 15 minuters slottar.

Kanske skiljer det sig över landet? Vi ska köpa i Stockholm. Vill gärna höra om era erfarenheter och råd. Med allt vi läst här på forumet blev jag förvånad över att mäklaren sa som han sa.

Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.

//Förstagångsköparen
Själv skulle jag ana ugglor i mossen när mäklaren inte vill att ni tar in en egen besikbibgsman. Det är väl mer oansvarigt att inte ta in en egen besikningsman och mer vanligt att skriva in klausuler om egen bestiktning och om bestikningen visar fel som kan bli kostsamma, radonvärden osv.
 
  • Gilla
Nikihellion och 9 till
  • Laddar…
Det är klart att man ska försöka genomföra en egen besiktning. En doldafelförsäkring gäller ju just bara dolda fel, inte uppenbara fel som av någon anledning kanske inte framkommit i säljarnas besiktning.

Dock får man ibland så klart väga sannolikheten för dyra fel mot att inte få möjlighet att köpa objektet. Det kanske kan vara värt att kalkylera med några 100 000 utöver köpeskillingen?

Men, även om ni inte kunde fått dit en besiktningsman tycker jag ni kunde försökt få några timmar att noggrant själva gå igenom objektet.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Tack för era kolka råd och tips.
Känns som att vi har lite fler knep till framtida förhandlingar nu :)
 
  • Älska
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Bud är absolut inte bindande.
Nej förlåt, nu har min hjärna inte vaknat än. Ursäkta mig medan jag går ut och rastar pudlarna.
 
  • Gilla
Nikihellion och 2 till
  • Laddar…
"Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul."

Svaret på denna fråga ger ni ju själva.
Ja, ni kommer sannolikt också framöver förlora köp pga av att säljaren vill ha nästan omedelbart avslut.

Säljaren kanske behöver ett rent köpeavtal för att kunna finansiera ett annat köp.
Dvs hans bank kräver att hans hus först är sålt innan något nytt lån kan ges.

Behöver ni vara oroliga för att ni inte kan få göra en egen besiktning?

Både ja och nej.
I de flesta fall är det inte några allvarligare och kostsamma fel som dyker upp vid en andra besiktning.
Kanske ni kan köpa tid för genomgång med säljarens besiktningsman och då få bättre insikt om ni litar på hans besiktning?
Gå tillbaka till säljaren och be dem gå igenom huset och vad som är gjort i underhåll, reparationer, ombyggnad och liknande.
Kan ge värdefull insikt om huset som mäklaren inte kan eller vill ge er.

Köpa hus är alltid en risk men att inte köpa är ju också en förlorad möjlighet.
Vilken risk vill ni ta?
Vilken risk har ni råd med?
 
  • Gilla
Jforce
  • Laddar…
A
Jag skippade besiktning, att någon annan skall gå runt och titta på sådant jag själv kan kolla på till ett dyrt dyrt pris? Nej tack.
 
EMCX skrev:
Jag skippade besiktning, att någon annan skall gå runt och titta på sådant jag själv kan kolla på till ett dyrt dyrt pris? Nej tack.
Kanske gjorde du inte så första gången du köpte ett hus?
Eller kanske du har en hel del kunskap om hus och byggteknik?
Själv har jag inte någon djupare kunskap men skulle ändå ta risken att skippa en besiktning när det finns en säljarbesiktning.
Skulle dock vilja gå igenom hela huset tillsammans med säljaren först.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nikihellion och 7 till
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Mäklaren ska uppmuntra köparen till att göra överlåtelsebesiktning.
Precis. Om mäklaren börjar krångla är ett tips att slå upp den finstilta sidan i prospektet, peka på rubriken om undersökningsplikt och fråga - Men, vad menar ni med det här då?
 
  • Gilla
Antonymen och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.