Hej!
Vi planerar att sälja vårt hus inom 1-2 år. För att öka värdet på huset så tänker vi byta fasad eller tak. Taket är aldrig bytt, så det är från 1954 och ser inte superkul ut, ser bra ut inifrån vind inga fuktskador eller liknande. Fasaden är ful på sina ställen med torrsprickor osv, inglasade altanen är ihopbyggd med osb och plywood skivor. Mäklaren som var här och värderade huset rekommenderade fasaden för "första intrycket" man får vid en husvisning och att vi då gör om altanen samtidigt, medans vi tänker att det verkar mer attraktivt att byta tak som ändå håller sen i 30-40års tid och inget man behöver göra direkt när man flyttar in. Vad tror ni? Vad skulle du vilja ha gjort på ett hus du ska köpa, fasad eller tak? Har dessvärre endast råd att göra 1 av sakerna. Bifogar lite bilder så ni ser hur det ser ut.

Vänliga hälsningar William
 
  • Gammalt hus med gul fasad och synliga torrsprickor, inglasad altan med OSB, och skadat tak från 1954.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre tak med slitna grönmossiga tegelpannor och en röd tegelstens skorsten mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett trädäck med en blå stol och ett runt bord, närbild av en inglasad altan med blandning av plywood och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulmålad fasad med torrsprickor och slitage, närbild på ett hus som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul fasad med sprickor och skador nära sockeln på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast fasaden borde det räcka att du målar. Det där vid uterumsdörren ser ju lite värre ut, men det borde gå att fixa snabbt.

Ett tak som är så gammalt bör iofs. bytas. Men det är tveksamt om det höjer priset på huset mer än bytet kostar.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Hej!
Vi planerar att sälja vårt hus inom 1-2 år. För att öka värdet på huset så tänker vi byta fasad eller tak. Taket är aldrig bytt, så det är från 1954 och ser inte superkul ut, ser bra ut inifrån vind inga fuktskador eller liknande. Fasaden är ful på sina ställen med torrsprickor osv, inglasade altanen är ihopbyggd med osb och plywood skivor. Mäklaren som var här och värderade huset rekommenderade fasaden för "första intrycket" man får vid en husvisning och att vi då gör om altanen samtidigt, medans vi tänker att det verkar mer attraktivt att byta tak som ändå håller sen i 30-40års tid och inget man behöver göra direkt när man flyttar in. Vad tror ni? Vad skulle du vilja ha gjort på ett hus du ska köpa, fasad eller tak? Har dessvärre endast råd att göra 1 av sakerna. Bifogar lite bilder så ni ser hur det ser ut.

Vänliga hälsningar William
Om man nu bara tänker rent ekonomiskt så handlar det om att sminka en gris inför försäljning.
Fasaden: Byt delar som är rutna. Foga i de värsta sprickorna och måla.
Taket: Upp med en högtryck och spola av så pannorna ser fräscha ut.
Vindskivor/ plåtar: Måla. Byt om något är ruttet.

Vips så har du nu en snyggt första intryck. Det är det folk köper. Att sen taket behöver bytas kommer man på när man har flyttat in.

Tyvärr måste jag säga. Så verkar det fungera på detta sätt.
 
  • Gilla
larka742 och 7 till
  • Laddar…
Jag säger taket.

Ett nytt tak utfört av bra takläggare som inte slarvar vid genomföringar och skorsten.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Håller med Krille-72, att tvätta taket borde räcka. Tegelpannor håller många år, kanske uppåt 100.
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Ja, pannorna håller nog men papp som är sen 54 är ju slut.
Skulle säga tak och fixa uterummet, den övriga fasaden får vänta.
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist och 3 till
  • Laddar…
Visst finns det noggranna hus spekulanter. Men otroligt många verkar mer gå efter första intryck och potential. Sen om elen är 60 år gammal skiter många i. Dom tar inte ens reda på det.
Gör en överlåtelsebesiktning som alla andra gör idag.

Glömde skriva det i förra inlägget men uterummet måste givetvis rivas eller fixas till.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Som många andra i tråden säger..

Byt ingenting som inte är uppenbart dåligt..

Tvätta av och måla fasad. Tvätta taket.

Däremot uterummet behöver en större översyn.. kanske byta ut "fasaden" på det?

Byta tak eller fasad på huset (om det inte är skadat) kostar mer än det kommer ge vid en försäljning.
 
  • Gilla
linuhage och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar!
Lutar åt att man kanske ska byta taket eftersom pappen mer eller mindre är söndersmulad, och fixa iordning uteplatsen. Vad tror ni om att ta bort uteplatsen och lägga trall, bygga staket och bara ha kvar taket? Tänker om folk hellre har ett stort tralldäck än ett uterum? Ett uterum är man ju väldigt sällan i, antingen är det tok varmt eller iskallt enligt mig iallafall.
 
Jag kan inte bedöma skicket på ditt hus som sådant, men rent teoretiskt skulle jag hellre se att fasaden är bytt framför taket, just för att det i min värld verkar krångligare och mer tidskrävande att byta fasad än att byta tak (jag kan mycket väl ha fel).

Angående uterum delar vi inte uppfattning, vi bor i vårt uterum från mars till oktober, älskar det! ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag kan inte bedöma skicket på ditt hus som sådant, men rent teoretiskt skulle jag hellre se att fasaden är bytt framför taket, just för att det i min värld verkar krångligare och mer tidskrävande att byta fasad än att byta tak (jag kan mycket väl ha fel).

Angående uterum delar vi inte uppfattning, vi bor i vårt uterum från mars till oktober, älskar det! ;)
Jag tänker tvärtom, byta panel gör jag gärna själv. Tak däremot? Nä fy.
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
.
 
  • Trädäck med trätrappa framför ett gult hus med inglasad veranda och utemöbler under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CarlC89 skrev:
Jag tänker tvärtom, byta panel gör jag gärna själv. Tak däremot? Nä fy.
Vi hade inte gjort nåt av det själva så jag menade leja bort. Känns som större och bökigare ingrepp att byta fasad, måla etc.
 
Jag har också svårt att tro att man får igen pengarna för ett takbyte. Köparna underskattar gärna kostnaden om de blir förälskade i resten.

Rent generellt tror jag inte det är en bra idé att renovera för att få upp värdet. I bästa fall får man igen pengarna, i värsta fall har man gjort något som köparna river ut dag 1.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hur är huset i övrigt? Är det dags för renovering även invändigt är det nog bäst att inte göra något åt utsidan. Ni lär inte få tillbaka de pengarna, inte om alla spekulanter ser att de behöver byta ut kök, badrum etc.
 
  • Gilla
lera och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.