Ska börja ta in offerter för eldragning till vårt tänkta bygge snart.
Vilka poster bör vi ta med? Har börjat med en lista, men det finns säkert mer, hjälp mig! Eller ska man inte lämna nån sån lista vid offertförfrågan? Arbetar elektriker på fast pris eller löpande?


INNE
Spotlights i tak
Belysning i hall (eget special)
Vägguttag
Strömbrytare
Dolda högtalarkablar
Nätverkslösningar (Dålig på detta, vad innefattar det?)
Telefonuttag
"Släck alla lysen i husetströmbrytare nära sängen"
Motorvärmartimer i hallen
Tvättstuga (tvättmaskin, torktumlare, torkskåp)
Centraldammsugare (Hur stor plats behöver den?)
Elcentral (Någon som vet hur stor plats den tar?)
Golvvärmestyrning (finns bättre benämning?)

UTE
Fasadbelysning
Rörelse- och tidstyrd utebelysning
 
Elektriker arbetar både på löpande eller anbud. Själv föredrar jag om jag känner killen i fråga och vet att det är en duktig kille att anlita folk på löpande.

Jag tycker nog du skall åka till den/dom tilltänkta firmorna och prata med dom så kan ni diskutera er fram till en bra lösning på hur ett ev. anbud skall se ut och vad det skall innehålla.

Man får oftast mycket bättre kontakt å då blir det ju mycket lättare att få svar på sina frågor + att du själv får en bra uppfattning av firman i fråga.

Att bara ringa runt eller ännu värre bara maila runt ritningar kan jag starkast avråda dig ifrån.... Det är viktigt att få en bra relation med dom som skall göra jobbet och det funkar bäst nu som förr att bygga den mellan fyra ögon.

Inte så mycke konkreta svar på dina frågor i sak men men iaf en tanke hur du kan gå till väga.

Mvh Smile
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.