M -MH- skrev:
Staten vill inte gärna att du betalar svart, en av anledningarna till att bankerna måste kolla upp.
Är du säker? Lagen de hänvisar till när man blir avstängd från swish heter penningtvätt och terrorfinansiering.
 
en av anledningarna. Ja, jag är säker på att staten inte vill att du betalar svart.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
en av anledningarna.
Nu blir det lite OT men det jag menar är att det är lagen om penningtvätt och de uppmärksammade fallen senaste åren där bankerna har torskat rejält i samband med penningtvätt som är orsaken till att det nu görs mycket hårdare kontroller av oss kunder.

Hörde ett inslag på radion om detta och många drabbas hårt. Bl.a. Har svenska företag i Ryssland problem att betala sina svenska leverantör eftersom bankerna regelmässigt blockerar alla betalningar från Ryssland.
 
Tyvärr har många bankanställda missuppfattat lagen och jobbar helt i onödan med att terrorisera småfolket. Bankens uppgift är inte att bevaka och spåra någon som betalar svart. Tror ni på påskharen och Nigeriabrev oxå!?
 
  • Gilla
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
Problemet med penningtvättslagen (utöver integritetsfrågorna) är att det så uppenbart silas mygg och sväljs kameler. Och storbankerna i sig hittar normalt vägar att föra över alla kostnader till kunderna.

Så helt oväntat för alla politiker (men uppenbart för alla som inte har huvudet i det blå) får vi betala extra för att bli ytterligare övervakade, medan de stora skurkarna kan navigera sig genom systemet.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 11 till
  • Laddar…
Men det är ju bra att man försvårar för i alla fall dom mindre bovarna, även om man inte lyckas fånga om stora, som ju vore önskvärt.
 
  • Gilla
RoRos och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl på vad kostnaden är.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på vad kostnaden är.
Jag betalar gärna en slant eller har det lite omständligt,för att förstöra för en bov, än hur liten boven är. Jag hatar alla skenheliga som tex jobbar svart och klagar på skatter
 
  • Gilla
-RB- och 11 till
  • Laddar…
Och jag avskyr skenheliga lagar som löser några småproblem, skapar andra (eventuellt större) och är helt värdelösa på att lösa det de utgör sig för att vara till för att stoppa.

Hur löser vi det i ett civiliserat samhälle – alltså den lilla frågan i vilken mån det är ok att försvåra livet för vanligt folk för att lösa triviala problem?
 
  • Gilla
Peter787 och 11 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag betalar gärna en slant eller har det lite omständligt,för att förstöra för en bov, än hur liten boven är. Jag hatar alla skenheliga som tex jobbar svart och klagar på skatter
Jag kan förstå de som jobbar svart så som de använder skattepengarna. För hade de använts på rätt sätt så hade inte skatterna behövts vara så höga.

Men jag uppmuntrar ingen att jobba svart =) Alla hantverkare i mitt hus får minsann ge mig kvitto.

Jävla höga skitskatter (nu fick jag klaga :D )
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Visst är det lustigt att vissa har bekymmer med pengaflödet, det har jag ALDRIG upplevt, om inte ett samtal till banken upplevs som ett problem. Det trots att jag som företagare samt privatperson hanterat relativt stort pengaflöde och tidvis rätt stora summor. Och har man stora summor med kontanter kan man ju undra vart dom har sitt ursprung. Jag ser med tillförsikt fram emot den dag då kontanterna försvinner och alla transaktioner går att spåra digitalt.
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst är det lustigt att vissa har bekymmer med pengaflödet, det har jag ALDRIG upplevt, om inte ett samtal till banken upplevs som ett problem. Det trots att jag som företagare samt privatperson hanterat relativt stort pengaflöde och tidvis rätt stora summor. Och har man stora summor med kontanter kan man ju undra vart dom har sitt ursprung. Jag ser med tillförsikt fram emot den dag då kontanterna försvinner och alla transaktioner går att spåra digitalt.
Hur ska gamla göra då?
Farfar plockade ut 500 000 i sedlar från sin bank då han inte litade på dem. Det var ärligt intjänade pengar alltihop, hans släkting gjorde likadant. När släktingar skulle hjälpa till att sätta in de senare var där inte ens frågor om var pengarna kom ifrån för de hade ju sett att han plockat ut de en gång i tiden, bankmannen var ju liksom inte dum i huvudet.
Många äldre gör så pga banken strular.
Jag gillar kort men att bli helt kontantlöst är trams och bara skitsnack i alla led.
 
  • Gilla
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så att samhället förändras och har gjort så i alla tider. Man får anpassa sig utifrån det eller så "stånga sig blodig" och kanske misslyckas.
Hur och i vilka former kontanter kommer att kunna användas framöver kan man bara gissa sig till. Däremot finns statistik på hur snabbt förändringen sker..
Att betala för ROT/RUT kräver:
https://www.skatteverket.se/omoss/p...otochrutarbeten.5.7eada0316ed67d72823e9f.html
Eller Riksbankens statistik för 2019
https://www.riksbank.se/globalasset...a/2019/svenska/sa-betalar-svenskarna-2019.pdf
Ett utklipp från den och då inkluderas INTE Internethandel utifrån den enbart hanterar elektronisk betalning.
Stapeldiagram som visar minskande användning av kontanter för köp mellan 2010 och 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så håller vi oss enbart till fakta och den förändring som pågår, hur se dessa staplar ut för kommande fem år ut?
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild]
Intressanta siffror, men bedrägligt diagram. Staplarna börjar inte på noll, utan är kapade i botten för att framställa skillnaden som större än den är.

Onödigt, då siffrorna talar sitt tydliga språk även utan manipulation.
 
  • Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur ska gamla göra då?
Som min morsa, Swisha? Sköta bankärenden via mobilen. Och iband ringer hon. Tror du gamla mäniskor är helt dumma i huvudet?
 
  • Gilla
Eld och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.