Hej!
Till våren ska jag börja putsa väggarna på mitt nybyggda garage i leca. Har försökt läsa på en hel del men alla säger olika.

Jag vill ha en ganska "grov" yta. Tänken är att det ska likna en gammal lada. Men hur går man tillväga? Vilket bruk ska jag änvända? Ska det vara nät? Vill inte att rutmönstret från stenarna syns.

Så här ser det ut idag.
Nybyggt garage med lecaväggar och röda detaljer under vinter, material och stegar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Snyggt garage. Mer bilder och info?

Du skall använda nät, val av puts får någon annan tycka om.
 
Tack! Okej, då var en punkt avklarad. Det finns mer bilder i min tråd: totalrenovering av hus från 1929.
 
  • Gilla
malloballo
  • Laddar…
Ingen som har någon åsikt om vilket bruk? Tjocklek mm? :)
 
L
Med hänsyn till det du skrev om "grovt" utseende tycker jag det verkar overkill att börja med nät. Det räcker att slamma med lämpligt bruk för leca, det borde vara B kan jag tänka mig. Fördelen med denna metod är att du slipper puts som rasar ner, bom-ljud på sikt. Det blir en ruggad yta där man kan se konturerna av blocken.

Har tänkt endel runt detta på eget garage i lättbetongblock där jag var inne att göra något åt ytan som bara är slammad (och målad med silikatfärg) sedan 50år. Men jag kom fram till att det var inte värt besväret. Har man inte krav på planputs på en ekonomibyggnad bör man inte tillföra det. Åtgärden för min del blev att tvätta och måla 2ggr med silikatfärg, det blev bra kan tilläggas.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Ja håller med om att nät kanske känns lite överkurs. Vill ha utseende som som ser slammat ut men jag vill inte se rutmönstret från stenarna när det är fuktigt ute.

Kanske ska köra grundningsbruk och sen slamma ytterligare en gång med vanligt b-bruk på det? Då borde man väl slippa rutmönstret?
 
Om jag inte har förstått allt fel så brukar man köpa med rödgrund för att slippa se konturen av stenarna när det är blött. Sedan nätar man och pustar ovanpå det, b-bruk skulle nog fundera utmärkt. Sedan får man brädriva ytan för att få den lite rå. Dvs dra av överflödigt puts mot avdragsbanor med en trälpanka. Eventuellt en murarborste eller ett kvastskaft att gå över med också.

Så skulle jag gjort, har inte putsat så mycket i mina dar. Så kan hända att någon annan har en bra ide.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?
 
L Blader skrev:
Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?
Jag knackade bort och la på lite i efterhand dagen efter, då jag fick några torksprickor på ett ställe på södersidan. Det funkade fint iaf :)
 
L Blader skrev:
Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?
Du kan om det är tillräckligt djupt, dock så är murningsbruk väldigt grovkornig så du kommer nog inte få det snyggt i skarven mot det gamla även y hålet är tillräckligt djupt.
 
N
Anser inte att du behöver nät. Dom nedersta 25-30 cm ska du ha cementbruk A som sockel. Ovanför ska du weber 134, utstockningsbruk c. Framgår inte om du ska måla efter? Ska du det kan du tunnslamma 2 ggr.
Ska du inte måla får du putsa tunt 3 ggr eller lite tjockare 2 ggr, annars kommer fogarna lysa igenom.
Men slamma är ett fint ytskikt och kan bli grovt beroende på hur man gör det. Slammar man tidigt blir det grovt.
 
N neo11 skrev:
Anser inte att du behöver nät. Dom nedersta 25-30 cm ska du ha cementbruk A som sockel. Ovanför ska du weber 134, utstockningsbruk c. Framgår inte om du ska måla efter? Ska du det kan du tunnslamma 2 ggr.
Ska du inte måla får du putsa tunt 3 ggr eller lite tjockare 2 ggr, annars kommer fogarna lysa igenom.
Men slamma är ett fint ytskikt och kan bli grovt beroende på hur man gör det. Slammar man tidigt blir det grovt.
Garaget vart putsat för 3 år sen. Valde att köra tjockputs. Rödgrund, nät, utstockningsbruk B 1cm och sen ytterligare nåt B-bruk på 1cm. Drog med borste på sista lagret för att få en rätt grov yta. Sockeln fick A-bruk på sig.

Nyligen putsat garage med grov yta, röda detaljer och verktyg på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Aldrig fel med nät, rödgrund kanske inte var nödvändigt, och kanske skulle varit c bruk på väggarna. Men det ser jättebra ut. Vilken färg hade du på?
 
Jag putsade mitt garage förra året. Jag hade gammal tegel som underlag.
Körde först Finjas Grundningsbruk A som jag slammade / kastade på. Sen nätade jag allt
Efter körde jag Finja Mur och Puts B
Fick lägga på det i två omgångar för hade ganska tjockt på vissa ställe. Ytan kvastade jag. Tror att putsen va 0-30 mm
Blev jätte bra.
 
N
Tegel behöver man inte näta, Och a och b bruk har man på sockel vid mark. Inte på väggarna ovanför.
Där har man c bruk.
Varför man inte har a eller b bruk på väggarna beror på att det blir för hårt och klarar inga rörelser, då spricker det.
A bruk är betong men med sand istället för sten i.
Men kul att du blev nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.