Vilket skall man välja och varför?
 
roli skrev:
De finns redan ett inlägg om denna fråga/fundering. Varför inte fortsätta där?

[länk]
Vid närmare studier innehåller den tråden inte mycket i sak. Någon köpte "Heath pipe" bara för att försäljaren sålde även allt annat. En annan köpte på "känslan i magen" och en tredje säger sig ha "smort Heath pipe-rören".

Jag hade tänkt mig lite mer av tekniska konstruktions-fakta som talar för och/eller emot det ena eller andra. Heath pipe verkar vara väldigt billiga att köpa i Kina (säljs med god vinst i Sverige). Kanske för att det ingår väldigt lite koppar i röret. Det verkar vara också anledningen till varför man har flera värmeväxlingar i rören och kollektorn innan värme-mediet till slut åker in i ackumulatortanken. Jag har ännu inte hittat några generösa tillverkare som beskriver tekniken mera ingående i detalj så att man kan göra en egen bedömning av "Heth pipe". För U-pipe hittar man lite mer tekniska fakta, men det är ganska fattigt även det. Min tanke var att ni som redan har U-pipe/Heath pipe" kan dela med er av erfarenheter så att vi alla får reda på lite mer.

Argument som "jag tycker", "känsla", "trevlig försäljare", "min kompis har också", "det säljs mycket" o.s.v. ger inte mycket att ta på. Så jag upprepar frågan: Vilket skall man välja, Heath pipe eller U-pipe. Vilken av dem ger mest värme i energiutbyte per m², eller annat motsvarande? På SP:s websida hittar man inget av värde för köparen.
 
  • Horizational_Solar_Collector.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U_Pipe_Solar_Collector.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9492282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pressurized_Solar_Connector__Front_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De heat-pipe rör jag köpte, bland annat för att samma säljare alltså även hade pannan osv., visade sig när de blev testade få det dittills bästa värdet i kWh/m² som SP hade mätt upp.
Nu kan det nog hända att det finns något ännu bättre, jag vet inte, men det var ju i alla fall inte helt snett på det just då.
Sen vet jag inte, av förklarliga skäl, om det kommer att vara något "krut" kvar om 15 år. Fråga mig då, så ska jag svara på det.
 
apersson850 skrev:
De heat-pipe rör jag köpte, bland annat för att samma säljare alltså även hade pannan osv., visade sig när de blev testade få det dittills bästa värdet i kWh/m² som SP hade mätt upp.
Nu kan det nog hända att det finns något ännu bättre, jag vet inte, men det var ju i alla fall inte helt snett på det just då.
Sen vet jag inte, av förklarliga skäl, om det kommer att vara något "krut" kvar om 15 år. Fråga mig då, så ska jag svara på det.
Tack för svaret! Det verkar inte finnas någon som läser detta forum som kan/vågar/vill dela med sig av sina erfarenheter om u-pipe. Jag får leta vidare på Internet. Som jag har förstått så är u-pipe en hybrid mellan ett vacuum-rör och konventionell solfångare. Det har vissa för coh nackdelar som sådan och ofta ställer styr och regler systemet till med problem som inget att har att göra med fångartyp. ;-)
 
Jag har U-rör. Erfarenheten är dock i dagsläget liten eftersom jag driftade anläggningen vid nyår, dvs jag installerade pannan och anslöt pannrummet till huset.
Solfångarna varit igång i flera månader och jobbat mot kalla tankar. Under hösten har det farit in hundratals kWh i tankarna. Eftersom tankarna stod oisolerade så höll sig temperaturen i pannrummet på som minst +5 grader fram till en bit in i januari med endast tankarna som "element".
Med kalla tankar börjar systemet laddas tidigt, men jag imonerades av att det ändå blev några kilowatttimmar under rätt gråa dagar. Kollektortempen har under höstvintern legat på 20-25 grader, och jag tycker detta är ett bevis på att solfångarna fungerar även vid låga temperaturer.
-Det jag läst mig till är att heatpipe har en "tröskeltemperatur" och behöver ganska mycket sol för att förångningen ska börja verka i pistongen. Stämmer detta så hade jag förmodligen inte fått in samma antal kWh mot mina tankar med den typen av solfångare.

Ska man lista för och nackdelar så tycker jag U-fångarna är betydligt enklare att förstå sig på den dagen som det börjar trassla. Det är ju bara lite rör som går upp och ner, skulle en läcka uppstå är det enkelt att löda ihop.
Om kondenseringen i en heatpipe inte fungerar så antar jag att det är lurigare att förstå varför och än mer att laga.
Ett annat plus för u-typen är att det kan hänga vertikalt. Jag har mina fångare direkt på väggen och de har hittills varit snöfria, dock inte frostfria förrän strax efter lunch.

En sak jag inte förstår är vad det är som gör att heatpipe anses ha högre verkningsgrad. Tekniken har ju en värmeväxling mer än u-typen, vilket borde innebära försluster.

För att återgå till min erfarenhet av u-rör så har februari givit mig 30 kWh solenergi så här långt. Det är inte så mycket men man ska ha i beaktande att tanken varit 80-90 grader varm (från föregående kvälls eldning) fram till lunch då tankbotten börjar bli mottaglig för solvärme. Har dock tajmat rätt bra mot frosten på rören, dvs när rören blivit frostfria har tanken blivit svalare i botten och därför mottaglig för påfyllning.

Hoppas Du har nytta av mina små erfarenheter. Lovar att jag TÖRS återkomma när jag VET mer.
Mars innebär ju, relativt februari, en fördubbling i solinstrålning. Hoppas jag vet dubbelt oxå ;-)
 
En annan fördel som talas om när det gäller u-rör är att man skall kunna hänga eller montera panelerna vågrätt dvs om de ligger på ett vanligt tak som lutar ca 45 grader så är de alltid optimerade mot solhöjden oavsett årstid "visst får man mindre enegiupptag sommartid men då finns det nog så att det räcker ändå"
 
jungman skrev:
Vilket skall man välja och varför?
Tusen tack Karkulla och imported_dr.!

Det var bra info alltihop! Jag undrar varför energiupptaget blir mindre på sommaren om man vänder u-pipe-panelerna vågrätt? Jag levede i den villfarelsen att det var tvärtom? Jag måste ha missförstått något ;-( Man lär sig varje dag ;-)
 
jungman skrev:
Tusen tack Karkulla och imported_dr.!

Det var bra info alltihop! Jag undrar varför energiupptaget blir mindre på sommaren om man vänder u-pipe-panelerna vågrätt? Jag levede i den villfarelsen att det var tvärtom? Jag måste ha missförstått något ;-( Man lär sig varje dag ;-)
Skulle tro att imported_dr menade lodrätt montering på vägg.

Om man nu ska ha en fast lutning så är 45 graders lutning den som ger mest energiutbyte på årsbasis. På så sätt är vinkeln optimal, men är egentligen en kompromiss. Den ideala vinkeln under sommartid är 30 grader pga solhöjden.
I praktiken spelar det ingen större roll, det lär bli varmt ändå.

Som jag skrev tidigare sitter mina paneler direkt på väggen, men jag har hängt upp dem i gångjärn upptill så att jag kan fälla ut dem i sommar (om det skulle behövas). Fördelen är att de håller sig snöfria under vintern och 90 graders lutning är ganska rätt under november-februari. Idealisk vintervinkel har jag för mig ligger på 80 grader. Det blir inga jättemängder energi som kommer in under vintern, har bara fått in 30 kWh hittills under februari. Det beror i första hand på att tanktemperaturen ligger vid lunch på ca 70 grader. För att få ett tillskott måste solfångaren ge 80 grader, men flödet är så lågt att effekten ligger på blygsamma 1 kW. Efter en eller par timmar börjar solen dala och tillskottet blir inte mer än 1-2 kWh.
Vid ett tillfälle såg jag till att tanken var kall (typ 35 grader) vid lunch, då blev det fart på kilowattimmarna och jag fick under 3 timmar in 15 kWh. Det kan alltså bli riktigt bra även när det är -15 grader och klart väder. Tyvärr är det ju bara "ljumna" kilowatt vi talar om, men tillskott är tillskott. Jag sparade några kilo ved den dagen...
 
  • Gilla
phiand21
  • Laddar…
Hej!
Kanske man inte skall vara för eller emot den ena eller andra lösningen, jag valde hetpip inte för att det var någon större skilnad på det totala utbytet på rören av hetpip o urör, men enligt mitt enkla kunnande på detta område ansåg jag att det är ett enklare system med hetpip än urör. Jag bara tänker på den dagsom u rör kokar och jag är säker på att den dagen inträde för eller senare. Om alt fungerar bra är det förmodligen bara att starta, men om det blir restbubblor som inte går tilbaka vid tempnedgång??? Återstår bara att fylla o evakuera ut luft o gasbubblor ur alla urör. Deta slipper man med hetpip. Det andra som ära av större vik är att optimera anläggningen i alla övriga hänsenden. Värme o varmvatten skall vara i sådant utförande att det fungeragr att tillvarata energin från solfångarna vid så låg temperatur som möjligt. Sedan under januari o februari har jag totalt jan 12 dagar med värme från sol med 1,6 kv medelefekt, feb 10 dagar tillomed 24 med värme från sol med 2,6 kv, medelefekt.
 
Denna information fick jag från solkungen.nu när jag frågade om hans produkter.

(Alla stora industriella applikationer av vakuumrör, i exempelvis Kina, är gjorda med U-rörssystem som dessutom placeras horisontellt för optimal effekt. Även de av våra kunder som hängt modulerna horisontellt, erfar en ytterligare stegrad effekt med rören liggande eftersom solvinkeln optimeras under de mest solintensiva timmarna. En ytterligare förklaring till effektökningen är att värmen i vakuumrören inte ligger och trycker mot öppningen och samlingslådan. Istället hamnar värmen inne i de liggande vakuumrörens övre långsidor.

Dessutom ang priser på solfångare så måste det anses som löjligt högt i jämförelse med en luft/luft värmepump som troligtvis innehåller lika mycket koppar som en vakumpanel om man räknar in alla motorlindningar och förångare/kondensor ytor.
Samt att industriellt tillverkade vakumrör borde vara ganska billig per enhet.

Jag hoppas att någon större aktör typ Ahlsell eller Dahl eller varför inte Rinkabyrör
skall börja sälja solfångare så att vi får lite prispress.

Varför inte införa en fastighetsskattereduktion för de fastighetsägare som gör miljöinvestering som gagnar alla då kanske vi skulle få fart på installationerna och på sikt ner priserna.
 
imported_dr skrev:
Denna information fick jag från solkungen.nu när jag frågade om hans produkter.

(Alla stora industriella applikationer av vakuumrör, i exempelvis Kina, är gjorda med U-rörssystem som dessutom placeras horisontellt för optimal effekt. Även de av våra kunder som hängt modulerna horisontellt, erfar en ytterligare stegrad effekt med rören liggande eftersom solvinkeln optimeras under de mest solintensiva timmarna. En ytterligare förklaring till effektökningen är att värmen i vakuumrören inte ligger och trycker mot öppningen och samlingslådan. Istället hamnar värmen inne i de liggande vakuumrörens övre långsidor.

Dessutom ang priser på solfångare så måste det anses som löjligt högt i jämförelse med en luft/luft värmepump som troligtvis innehåller lika mycket koppar som en vakumpanel om man räknar in alla motorlindningar och förångare/kondensor ytor.
Samt att industriellt tillverkade vakumrör borde vara ganska billig per enhet.

Jag hoppas att någon större aktör typ Ahlsell eller Dahl eller varför inte Rinkabyrör
skall börja sälja solfångare så att vi får lite prispress.

Varför inte införa en fastighetsskattereduktion för de fastighetsägare som gör miljöinvestering som gagnar alla då kanske vi skulle få fart på installationerna och på sikt ner priserna.
Det låter bra med skattereduktion! Hurraa för den! Tyvärr tror jag inte på att det blir någonsin verklighet i Sverige. Vi får visserligen 7500 i bidrag om vi monterar solfångare men å andra sidan är staten där och suger åt sig 25% i MOMS av hela kalaset. En anläggning på 60 000:- (inte ovanlig) kostar 75 000:- och efter en hel del byråkraiska övningar kan man få 7500:- tillbaka. Det är löjligt lite för att utgöra någon stimulans. Dessutom höjer solfångarnsäljarna priserna direkt med samma belopp så fort man får bidrag och resultatet blir det samma som före bidraget = +-0

Konkurrens? - Inte mycket i Sverige! I alla fall inte så länge Rinkaby, Solkungen eller någon motsvarande sätter klorna i produkten.
 
Man ska väl göra som jag, då, som råkade köpa rören innan de var godkända, men inte hann få upp dem innan de blev det.

Det går ju inte att jämföra genom att skriva/läsa vad jag/andra får ut. Förutsättningarna är knappast identiska. Det skulle ju behövas två olika anläggningar på samma tak för att jämföra ordentligt.
Än så länge fungerar mina utmärkt. Men det är ju bara andra säsongen som börjar nu. Jag har ganska svalt returvatten från elementen, så jag har inga problem att få lite kallt vatten till dem att jobba mot. Men när det mest snöar eller regnar, då händer det inget.
Men om de inte ärgat fast är ju ett heat-piperör suveränt enkelt att byta. Lossa skruv och dra ut. Kan göras under drift.

Vad är det som gör att heat-pipe inte kan hängas lodrätt? Jag trodde att det var vågrätt man inte kan ha dem?
 
Hej!
När jag valde hetpip till min solfångaranläggning läste jag SP rapporter alla som jag kunde få tag i på nätet, det fans ganska många men de flesta var några år gamla. Men i en av dessa var man klar på att vid 25° lutnig från lodrät var det full efekt på hetpip, man konstaterade att sedan sjönk verkningsgraden tils man monterade dessa i 0 °, man talade om ca 15%, man hade inte vetenskapligt testat detta. Men som det har sgts i flere diskussioner på sommaren fungerar det ändå, vad som händer på tidig vår o sen höst vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.