Jag har funderat en hel del på att skaffa en bygglaser som jag kan använda såväl ute som inne. Inomhusarbete känns viktigast, men möjlighet att använda grejorna utomhus skulle utan att behöva vänta på skymning osv skulle vara trevligt.

Jag har hittat en Pacific Laser Systems PLS2E för 330 USD som kunde vara intressant. Instrumentet håller god precision och kvalitet och får ofta fina recensioner av amerikanerna. En bra grej med det är att det är ganska litet.
Pls-2e System Indoor/Outdoor Laser

Efter litet rundsurfande hittade jag ett annat trevligt instrument, AutoCross-Laser 4, på ISN.
Korslaser och 5 punkts laser hos ISN Mätinstrument

Det kan fler konster, tex med lodlaser och 90-graders linje och lodlinje halva varvet. Instrumentet är naturligtvis dyrare och tyvärr en aning mer skrymmande. Mitt problem är att det är av fabrikatet "Laserliner", som jag inte vet mycket om, annat än att jag sett en del enklare produkter på Jula, CO mfl av fabrikatet "Laserliner" Jag har googlat och haft mig men hittar inga bra referenser eller recensioner.

Nu behöver jag litet hjälp. För det första -är det någon som har någon erfarenhet av Laserliners produkter? Är det bra grejor?

För det andra - vilken skulle ni välja av nämnda produkter, eller finns det kanske något annat alternativ?
 
Hemmakatten
Nu är ju inte laser mitt största kunskapsområde precis ;). Men efter att ha haft snickare, grundläggare, murare och en massa andra hantverkare här under lång tid vill jag ändå berätta att de alla har haft laser från Dewalt. Flera, bl.a. snickaren byggt hela huset (lösvirke) både ute och inne har använt en laser som denna, DW087K. (kan inte helt garantera att det är samma modell)
DEWALT - Produkter
 
Har den på jobbet.
Smidig och funkar bra.

Mvh Putte
 
Tack, men vilken är smidig och fungerar bra? PLS, Laserliner eller Dewalten? Dewalten fungerar såvitt jag förstår inte med mottagare, så den går bort.
 
Snailman
Snailman skrev:
Har kanske hittat en modell till här: AutoCross-Laser 2 P RX
Har den, använder den dagligen. jag har ett stativ som fästes i golv och tak.
Då för man lasern lätt upp och ner.
Jag använder den mest till Kakling, numer vet jag knappt hur jag gjorde badrum innan lilla laserliner dök upp.

Kanonpryl
 
Boris73 skrev:
Har den, använder den dagligen. jag har ett stativ som fästes i golv och tak.
Då för man lasern lätt upp och ner.
Jag använder den mest till Kakling, numer vet jag knappt hur jag gjorde badrum innan lilla laserliner dök upp.

Kanonpryl
Bra, tack!
Känns Laserlinern gediget byggd och funkar bra? Jag hade tänkt att beställa på nätet, men kanske finns det någonstans man kan klämma på Laserliners produkter? Var har du köpt din?
 
Dessa finns att klämma på Swedol.
PLS är en ljusstark liten j*vel :)
Men om man skall ha en laser för utomhus så är det en roterande laser med mottagare man skall satsa på!
 
Jag chansade och skaffade en Laserliner ACL 4 osedd.

Instrumentet är utan tvekan välbyggt, ganska tungt och inget man har med sig i snickarbältet. Linjerna är ljusstarka och syns bra inomhus även i fullt dagsljus. Om solen skiner direkt på samma yta som man projicerar linjen på, ser man inte strålarna på längre avstånd. De medföljande röda glasögonen förbättrar kontrasten förvånansvärt mycket men mot solen kan linjen ändå inte konkurrera, annat än på korta avstånd.

Med det här instrumentet är man inte rökt för det. Det medföljer en mottagare (fattas bara, för det priset) Jag har haft tillfälle att testa lite på tomten i fullt dagsljus. Jag höll mig inom ca 20 meter från instrumentet, så jag behövde inte ens knäppa över mottagaren till det känsligare läget. Att se linjen utomhus i fullt dagsljus på längre avstånd än ca 5 meter är omöjligt.

Jag summerar:

+ Hög kvalitetskänsla
+ God noggrannhet enl. specifikation, 0,2 mm/m
+ Fungerar både inne och ute
+ Många olika linjer
+ Lodpunkt
+ Bra dämpning gör att linjen inte gungar i en evighet
+ Billigare än inomhuslaser + utelaser -faktiskt billigare än en riktig utomhuslaser

- Horisontallinjen går inte hela varvet runt
- Instrumentet är inte vattentätt
- Ganska skrymmande
- Enklare magnet- eller regelfäste finns inte
- Något typ av stativ eller stång är nödvändigt för att kunna använda horisontallinjen på något rationellt sätt
- Kostar mycket pengar, ca 5500 + moms
 
Snailman
Mikael_L
1/3 mm per meter är inte fy skam i tolerans, jag tror nog du klarar dig med det. Man får väl också hoppas att det inte är glädjesiffror.

Jag misstänker att den mottagare du skriver om inte är kompatibel med Tamon...
Jag har fått för mig att lasermottagare som regel endast fungerar för pulserande laserljus, dvs rotationslaser + speciella modeller av linjelasrar (som alltså går att ställa i pulserande mode).

Men jag är inte säker på detta, så om någon har annan information så får ni berätta.
 
Det stämmer!
För att köra med mottagare krävs det att lasern roterar eller pulserar!
 
Snailman skrev:
Är du fortfarande nöjd med din?

Såg att jula nu säljer en mottagare oxå, [länk] 1699kr

och tamon kostar [länk] 1695kr

lite dålig tolerans kanske: Avvägning: 3mm/9 m. Horisontal +/- 1,5 mm/3m

sen lär ju nåt stativ behövas oxå
Jag är ytterst nöjd med Laserlinern. Jag har använt den till en hel del, men det tar några minuter att rigga lasern, så mästarstegen har inte stått oanvänd. Några exempel på vad jag har haft lasern till:

*Hänga tavlor
*montera in dörrkarmar. Det går mycket fort. Man bara skruvar på karmskruvarna tills man är på linjen. Med långpass blir det en del plockande fram och tillbaka.
*Ordna lämpligt fall på dräneringsrör
*Väga av ett mindre däck
*Planera ett däck i anslutning till klippor
*Montera en 5 m lång kertobalk i en befintlig konstruktion
 
Snailman
Tack, den känns fortfarande lite i dyraste laget för mig bara... (ca 7400kr?)

Ok de passar alltså inte ihop, här har de några billigare med mottagare, undrar om nån av dem duger?

http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser-mottagare.html

tyvärr är det visst plus moms.. man kan kryssa i visa med moms uppe i vänstra hörnet, så skulle de gå på under 4500kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.