Jag kan inget om jordkällare, men tittar på ett torp utan el och skulle behöva att den jordkällare som finns fungerar. Behöver obviously bygga ny dörr, tänker mig en yttre och en inre, det har jag förstått är bra. Källaren står vid vägkanten bland träden, och några växer ovanpå den. Är som en liten kulle där inne i skogen.

Tycker den ser fin ut invändigt. Men den saknar ventilation, om man inte räknar den bortruttnade dörren förstås. Tänker väl mest förvara lite kylvaror där så ventilationen är kanske inte så avgörande, men OM jag nån gång odlar lite potatis skulle jag ju vilja ha dem där också. Hur göra då med ventilationen?

På ett stället i taket hade man petat in lite sten och murat på. Antingen har det rasat lite och man lagat, eller så har det suttit ett rör där. Svårt att säga. Tror inte jag skulle våga börja riva i det där dock.

Det är väldigt isigt på golvet. Verkar ju bli blött där inne, eller är det att vänta i en källare som stått öppen sådär många år? Marken var liksom "luftig". Inte som en iskaka, mera som om luft letat sig in och marken stigit när det frusit. Svårt att förklara.

I ingången var det dock en massiv iskaka. Där har det uppenbarligen varit stående vatten. Kanske har vattnet runnit bakåt, in i källaren? Då borde det ju bara vara att gräva ur i "diket" framför för att få vattnet att leda bort.

Jordkällare täckt av snö, inbäddad i skogen, med en gammal skadad dörr och växter ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig bild på en jordkällare med flagnande puts på väggarna och stenig, ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte alla som har ventiler, jag har en i ungefär motsvarande skick fast med en gigantisk buske på toppen.

Möjligen kan en ventil i dörren lösa problemen om de ens uppstår.
 
Får du dit typ 2 st dörrar, då får du en luftsluss som isolerar mot kylan. Montera en tallriksventil i varje dörr, montera ett 100mm rör i taket på jordkällaren, då får du de bästa förutsättningarna för en bra jordkällare. Med tallriksventilerna i dörrarna så styr du luftfuktighet o temp.
Kom ihåg att en jordkällare skall vara fuktig, så att det nästan droppar från taket. Om inte så kommer allt att torka och skrumpna bort.. Det är lite känsla med att sköta en jordkällare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.