N neo11 skrev:
Du krånglar till det lite tycker jag, enklast är att putsa med A bruk och måla med sockelfärg.
Vattenglas används i silikatfärger, och diffisionsöppenheten är åt båda hållen.
Det är inte ett data program man programmerar att det bara går åt ett håll.
Och man går inte och bara köper vattenglas varsomhelst, eller likvärdigt.
Nämn gärna en affär som säljer det, men jag kanske har fel.
https://panduro.com/sv-se/produkter...=554ed881240c9d5f90759853a29b7ccc&fo_s=gplase

Så svårt var det. Också en viss skillnad på att vara diffusionsöppet och vattenavstötande.
 
N neo11 skrev:
Du krånglar till det lite tycker jag, enklast är att putsa med A bruk och måla med sockelfärg.
Vattenglas används i silikatfärger, och diffisionsöppenheten är åt båda hållen.
Det är inte ett data program man programmerar att det bara går åt ett håll.
Och man går inte och bara köper vattenglas varsomhelst, eller likvärdigt.
Nämn gärna en affär som säljer det, men jag kanske har fel.
Är väl inget alternativ om man vill behålla sin tegelfasad men skydda den mot väta och nedsmutsning.
Med A-bruk och sockelfärg har man ju fördärvat fasaden, om man inte är ute efter att ändra husets kulör för då kan de vara ett alternativ.
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Är väl inget alternativ om man vill behålla sin tegelfasad men skydda den mot väta och nedsmutsning.
Med A-bruk och sockelfärg har man ju fördärvat fasaden, om man inte är ute efter att ändra husets kulör för då kan de vara ett alternativ.
Ja, jag tänker inte ändra fasaden , så det alternativet är inte aktuellt ;)
 
N
Jag pratar ju om att göra
R roli skrev:
Är väl inget alternativ om man vill behålla sin tegelfasad men skydda den mot väta och nedsmutsning.
Med A-bruk och sockelfärg har man ju fördärvat fasaden, om man inte är ute efter att ändra husets kulör för då kan de vara ett alternativ.
Nu pratar jag ju om att göra en sockel nere vid altanen som alla hus i sverige har, om dom är byggda efter hus ama.
Att du lurar på TS något han inte förstår är ju något annat.
 
N
A Arga ingenjörn skrev:
[länk]

Så svårt var det. Också en viss skillnad på att vara diffusionsöppet och vattenavstötande.
Ja du hitta en flaska att köpa. imponerad. Men du får nog förklara för mig vilken skillnad det är på diffiosöppet
och vattenavisande för mig. Din länk förtydligar ingenting
 
N neo11 skrev:
Ja du hitta en flaska att köpa. imponerad. Men du får nog förklara för mig vilken skillnad det är på diffiosöppet
och vattenavisande för mig. Din länk förtydligar ingenting
N neo11 skrev:
Jag pratar ju om att göra

Nu pratar jag ju om att göra en sockel nere vid altanen som alla hus i sverige har, om dom är byggda efter hus ama.
Att du lurar på TS något han inte förstår är ju något annat.
N neo11 skrev:
Ja du hitta en flaska att köpa. imponerad. Men du får nog förklara för mig vilken skillnad det är på diffiosöppet
och vattenavisande för mig. Din länk förtydligar ingenting
jag tycker du ska jobba på din ton, alternativt sluta trolla. Det som ligger närmast till hands. Lycka till!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N
Ska jag sluta trolla?
Som du gjorde med att hitta en nitor vattenglas på nätet?
Utveckla dina kunskaper om vattenglas, annars trollar du.
 
N
ankan1-3-2- ankan1-3-2- skrev:
Ja, jag tänker inte ändra fasaden , så det alternativet är inte aktuellt ;)
Man har alltid en sockel vid grunden på alla hus, även vid altaner. 10-30 cm för att skydda mot snö på vintern.
Bara för att man gör en sockel vid altanen för att skydda huset behöver inte det betyda att man förstör huset.
Men om man inte inser det får man väl skylla sig själv efter ett par år.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Att du lurar på TS något han inte förstår är ju något annat.
Var har jag lurat TS? Kanske är du som inte förstår och citerar fel....
 
N
Ja, jag har aldrig föreslagit något mot tegelfasaden, bara nere vid sockeln.
Som är tegelfasaden, men du tyckte inte det jag sa var bra vilket var fel.
 
Som flera redan påpekat så finns ingen anledning att krångla till det med socklar eller liknande utan ställ altanen på plintar eller plattor utan låt bara bli att sätta en bärlina i huset. Anledningen till att man inte vill göra det är att mexitegelfasader inte tål så mycket belastning på grund av att vidhäftningen mellan sten och bruk inte är särskilt stark. Det är därför man ofta ser lösa stenar i mexitegelfasader. Kramlorna som fäster tegelfasaden mot stommen bakom kan också vara dåliga och då kan det bli riktigt illa med lite otur.

Vidare ser det inte ut som fasadsten(halvsten) utan riktiga mexistenar, men det går inte helt att avgöra från bilderna. Men det spelar ingen roll för din fråga.

Jag misstänker dessutom att du har ett ganska bra takutsprång som är vanligt på hus från den tiden, det skyddar också mot regelbundet regnstänk. Fasaden klarar ju av att bli blöt, det är inte papper vi pratar om. Men ha ändå i åtanke när du bygger att den delen av fasaden som hamnar under trallen inte blir helt tät så stenen kan torka upp.

Att behandla med vattenglas är ingen dum idé, men är inte alls nödvändigt och det är inga som helst problem att få tag i som privatperson. Det går ju att applicera även efter att du byggt altanen om du skulle anse att det behövs.
 
  • Gilla
ankan1-3-2-
  • Laddar…
N
Du skriver att altanen ska ställas på plintar
mexitegel mexitegel skrev:
Som flera redan påpekat så finns ingen anledning att krångla till det med socklar eller liknande utan ställ altanen på plintar eller plattor utan låt bara bli att sätta en bärlina i huset. Anledningen till att man inte vill göra det är att mexitegelfasader inte tål så mycket belastning på grund av att vidhäftningen mellan sten och bruk inte är särskilt stark. Det är därför man ofta ser lösa stenar i mexitegelfasader. Kramlorna som fäster tegelfasaden mot stommen bakom kan också vara dåliga och då kan det bli riktigt illa med lite otur.

Vidare ser det inte ut som fasadsten(halvsten) utan riktiga mexistenar, men det går inte helt att avgöra från bilderna. Men det spelar ingen roll för din fråga.

Jag misstänker dessutom att du har ett ganska bra takutsprång som är vanligt på hus från den tiden, det skyddar också mot regelbundet regnstänk. Fasaden klarar ju av att bli blöt, det är inte papper vi pratar om. Men ha ändå i åtanke när du bygger att den delen av fasaden som hamnar under trallen inte blir helt tät så stenen kan torka upp.

Att behandla med vattenglas är ingen dum idé, men är inte alls nödvändigt och det är inga som helst problem att få tag i som privatperson. Det går ju att applicera även efter att du byggt altanen om du skulle anse att det behövs.
Vill inte vara sådär mexitegel, men.
En sockel behövs efter att man höjt altanen, och har du personligen eller haft någon vän som behandlat något med vattenglas?
 
Du får gärna förklara vilka fördelar sockeln som du föreslår skulle ha då de inte är uppenbara för mig.

Och, ja jag har behandlat med vattenglas - hurså?
 
Redigerat:
N
Jo jag skulle ju uppskatta dina erfarenheter efter ett par år med behandlingen av vattenglas. Har du något fakta på det och visa? Skulle uppskattas.
Vet att mexitegel inte suger vatten, men kan ändå frysa sönder med tiden. Och det vita teglet kommer garanterat bli smutsigt med åren. Och det kommer se bättre ut med en sockel vid trallen än mexitegel hela vägen ner.
 
Hur menar du att torrt Mexitegel skulle kunna frysa sönder? Det korta svaret är att det gör det inte. Det fungerar precis som vilken annan tegelfasad som helst i det avseendet.

Självklart kan mexiteglet bli skitigt, precis som en sockel kan bli. Vad är skillnaden?

Att en sockel skulle bli snyggare är högst subjektivt och där står det var och en fritt att tycka vad man vill. Jag tror det är snyggare utan - och enklare.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.