G Gabbe1 skrev:
Med tillgång till internetbank i valfri större bank så ska det inte vara något problem att föra över några hundra tusen. Även maxbeloppet på swish kan man själv enkelt justera efter sitt behov i sin internetbank.
A August Eriksson skrev:
116 transaktioner under 1.5-2 års tid. Har för mig det blev drygt en var femte dag. Lånar jag 3000:- av en släkting behöver jag återkomma med ett skuldebrev undertecknat enligt konstens alla regler. Även ett bankomat på 2000:- och ett på 5000:- där jag behöver komma in med förklaring, och kvitto på det som köptes.

Även ett köp via elhandel på 569:- vill de ha kvittokopia av...
Fick du tyst på kräken på banken? Dom hade nog bestämt sig för att du är en skurk innan och hoppades att du skulle avsluta dina konton. Hoppas du skaffade ett släp fullt med gödsel och spred utanför bankkontoret :) Glad påsk!
 
  • Gilla
TommyFIN och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Något i dina köp har triggat något kontrollsystem, dvs det avviker mycket från det "normala". Kanske planera lite mera långsiktigt eller slåss mot "väderkvarnarna".
Nja, fick min lilla swish granskning i samband med att mäklaren skulle boka ett kontanttillträde. Omsatt säkert en miljon via Swish senaste fyra åren utan granskning.
 
  • Wow
  • Haha
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fick du tyst på kräken på banken? Dom hade nog bestämt sig för att du är en skurk innan och hoppades att du skulle avsluta dina konton. Hoppas du skaffade ett släp fullt med gödsel och spred utanför bankkontoret :)

Haha nä, och 116 bilagor från vänner, bekanta, före detta kollegor och mitt ex är inte tekniskt genomförbart. Blir till att byta bank i samband med att jag blir spärrad
 
A August Eriksson skrev:
Nja, fick min lilla swish granskning i samband med att mäklaren skulle boka ett kontanttillträde. Omsatt säkert en miljon via Swish senaste fyra åren utan granskning.
Men då fungerar ju Swish eller banköverföring för 99,999% av betalningstillfällen. :D
 
P Pin skrev:
Jag köpte begagnad bil hos bilhandlare och det var rätt så omständligt att betala beloppet på ett par hundra tusen. Det verkar upplagt för att man ska låna hela beloppet och byta in en bil som motsvarar minst 20% av beloppet så slipper man hantera pengar alls.

Jag kunde inte Swisha beloppet ens om jag begärde förhöjd maxgräns.
Mina två kort hade båda maxgräns och verkade inte gå att höja tillräckligt mycket.
Banköverföring hade maxbelopp, och för att kunna göra större överföring var jag tvungen att leta fram koddosan och minnas koden. Sedan hade bilhandlaren en annan bank så överföringen gick inte momentant utan nästa dag. Lyckligtvis en stor märkeshandlare så jag vågade skicka pengarna innan jag fick nycklar och bilen i min hand. En mindre handlare eller privatperson så hade jag inte gjort så. Säljaren vill ju omvänt inte ge mig bilen innan pengarna är på plats.

För länge sedan när jag sålde en beg bil fick jag betalt i en stor bunt med hundralappar:D Sen fick jag frågor från banken så jag t.o.m. hem pengarna och använde att betala saker med till de var slut. Det var när alla accepterade kontanter.
Jo, det där känner jag igen. Sist när jag köpte bil från en privatperson så hade hen en annan bank än jag, och det skulle ta ett dygn. Givetvis ville ingen av oss riskera att bli lurade. Som tur var hade säljaren en god vän med samma bank som jag, så jag förde över pengarna till denne istället, som via telefon fick bekräfta till säljaren att pengarna var på plats och jag kunde ta med mig bilen hem...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men då fungerar ju Swish eller banköverföring för 99,999% av betalningstillfällen. :D
Fast det orimliga är att banken kn kräva skuldebrev mellan familjemedlemmar. Troligen blir det lite griniga av att jag väljer att inte ta bolån, banken får inte heller betalt att vara med under ett kontanttillträde. Tydligen ka även banker neka dessa, vilket innebär att lån inte kan lösas och bostaden inte kan köpas.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Banker får inte ta emot kontanter om de inte vet var de kommer ifrån.
 
  • Gilla
MiTi och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Banker får inte ta emot kontanter om de inte vet var de kommer ifrån.
Det stämmer, lite oklart varför banken har rätt att veta vad jag ska göra för 2000:- som jag tar ut ur en bankoma dock.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
lite oklart varför banken har rätt att veta vad jag ska göra
Det är inte en rätt, det är en skyldighet. Staten kräver att banken övervakar dina transaktioner.
 
  • Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en tomt och förde över 1.53 miljoner till mäklaren via internetbanken (SEB) utan problem, behövde inte ringa dem ens. Jag använde dock BankID på kort för vilket de tillåter större överföringar.
 
  • Gilla
GoranCa och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jag fick problem då jag skulle flytta ett större belopp, kunde inte göra en överföring utan fick ringa in för att kunna få flytta mina egna pengar.

Sen för några månader sen fick jag för mig att betala bort ett lån som vi hade, men det var nästan korsförhör angående vart jag fått pengarna ifrån.

Samtidigt så lyckas en del banker göra skumma transaktioner på 100-tals miljoner utan att det ringer varningsklockor.
Men fan om Svensson vill flytta lite pengar.
När handelsbanken körde en sån intevju med mig när jag skulle lösa ett litet lån på 20-25000 kr för en båt jag sålt så sade jag upp allt med de direkt efter lånet var löst. De hade byggt på det genom att förnedra mig med att bara bevilja 350 000 kr i huslån.

Gick raka vägen över till länsförsäkringar. De har aldrig någonsin frågat vad jag handlar eller vad jag gör med pengarna.
Har lånat ut 100-150 tusen till min bror vid bilköp då han inte kunde ändra sitt swishbelopp men jag kunde göra det smidigt som fan, kommer inte ihåg om jag själv ändrade beloppet i internetbanken eller om jag ringde in. De bytte till lf de med när de skulle lägga om lånen då deras swedbank strulade.

Konstigt att vissa här i tråden måste bevisa exakt varenda öre medans jag inte behöver göra ett skit?
Kan förstå att banken undrar vad man hittar på om man har hög trafik på swish inkommande.
Vilka banker har alla?
 
  • Gilla
lidholmen
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Banker får inte ta emot kontanter om de inte vet var de kommer ifrån.
Tar nån bank emot pengar ?
Innan handelsbanken la ner sin verksamhet så tog de emot.
Han som tog emot de var verkligen en trög jävel. Lånet jag skulle betala var en båt, båten hade jag sålt. Men han trodde inte på det :p
 
Problemet tror jag är lagen om penningtvätt och terrorfinansiering. Banken bryr sig knappast om våra affärer utan vill undvika miljardsmällar som uppstår när dom åker dit för att inte gjort tillräckligt för att förhindra penningtvätt.

Har själv varit avstängd från swish en sväng i samband med ett
husbygge. Gick fint så länge jag bara gjorde tvivelaktiga betalningar via swish men när jag i samma veva sålde några prylar och fick in några större betalningar var det stopp.

En gång behövde jag 32tkr kontant för att betala en ljusskygg leverantör. Jag mejlade min lokala bankman som föreslog att jag skulle låna fruns kort och ta ut 6x5 trk i bankomat. De sista 2k föreslog han att jag skulle låna av en polare och swisha tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
Husvagnsthord och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
En gång behövde jag 32tkr kontant för att betala en ljusskygg leverantör
Staten vill inte gärna att du betalar svart, en av anledningarna till att bankerna måste kolla upp.
 
  • Gilla
RoRos och 1 till
  • Laddar…
Ett av problemen är att bankerna blivit opersonliga, jag har fortfarande kvar min "bankperson". Ett meddelande via internetbanken om jag skulle behöva något "extra", däremot har jag misslyckats via generella kundtjänsten då de enbart fokuserar på det specifika ärendet och inte verkar att kunna se min kundbild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.