Hej.

Vi är mitt i processen att bygga ett hus och har kikat lite på en enlansvilla från Eksjöhus som landar på ca 4.1 mille nyckelfärdigt.

Skulle det finnas någon vinst i att låta en lokal byggfirma bygga samma hus i lösvirke och anlita hantverkare för de delar jag behöver hjälp med istället för att låta hustillverkaren göra allt minus det jag vill göra själv?

Någon som nyligen byggt på det förstnämnda viset och vill dela med sig av en kalkyl?

mvh
 
I ipppe skrev:
Hej.

Vi är mitt i processen att bygga ett hus och har kikat lite på en enlansvilla från Eksjöhus som landar på ca 4.1 mille nyckelfärdigt.

Skulle det finnas någon vinst i att låta en lokal byggfirma bygga samma hus i lösvirke och anlita hantverkare för de delar jag behöver hjälp med istället för att låta hustillverkaren göra allt minus det jag vill göra själv?

Någon som nyligen byggt på det förstnämnda viset och vill dela med sig av en kalkyl?

mvh
En lokal byggare kan även den anlita alla underlev som behövs och ta ansvar för att leverera ett helt hus till dig.

Om det lönar sig eller inte beror på, du måste begära in offerter.

Däremot så tror jag att resultatet kan bli bättre med en lokal byggare, som verkar i området, har många bra referenser och är mån om sitt rykte.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Om du hade valt att gå med en lokal byggare så tycker jag ni ska frångå Eksjöhus helt och hållet. Ta med tilltänkt planlösning till en arkitekt och få ut så mycket mer av ytor, tomt och hus istället för att vara låsta i nyckelleverantörens utformning. Då kan ni även få referenser från arkitekten på lokala firmor de tidigare använt sig av.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Ja för tusan!! När jag tog exakt samma hus från eksjöhus och gick till en lokal byggfirma och jämförde med exakt samma utsikter så va min lokala erkännt duktig byggare som bygger mycket hus, 750.000kr billigare!! Jag höll på och tappa hakan och trodde inte det stämde, men det gjorde det så vi skrev på kontraktet förra veckan
Elsjöhus säljaren va nog inte lika glad.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
W william123 skrev:
Ja för tusan!! När jag tog exakt samma hus från eksjöhus och gick till en lokal byggfirma och jämförde med exakt samma utsikter så va min lokala erkännt duktig byggare som bygger mycket hus, 750.000kr billigare!! Jag höll på och tappa hakan och trodde inte det stämde, men det gjorde det så vi skrev på kontraktet förra veckan
Elsjöhus säljaren va nog inte lika glad.
Intressant... Vilket nivå valde ni då? alltså från nyckelfärdigt till stomrest? inkl platta eller inte? Berätta gärna mer

mvh
 
PeterFalun
själva fick vi ett hus ritat och stommen levererad av Dalahus. Dom gör "bara" stommen till vädertätt sen får du själv eller din snickare bygga färdigt invändigt.

dom kan leverera med träfiberisolering om det är intressant
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
själva fick vi ett hus ritat och stommen levererad av Dalahus. Dom gör "bara" stommen till vädertätt sen får du själv eller din snickare bygga färdigt invändigt.

dom kan leverera med träfiberisolering om det är intressant
Vi har fått en offert från Dalahus för stommar till vädertätt som du säger. Men enligt våra beräkningar så lönar det sig inte jämfört med hustillverkarens offert där det mesta material ingår.
Tyvärr, vi hade höga förhoppningar om Dalahus, men det lönar sig inte när inte ens takpannor ingår.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Intressant... Vilket nivå valde ni då? alltså från nyckelfärdigt till stomrest? inkl platta eller inte? Berätta gärna mer

mvh
Vi fick offert från eksjöhus på ett nyckelfärdigt inflyttningsbart hus minus allt material och arbete som har med VVS och el att göra, eftersom jag ska göra allt det själv. Och samma premisser från min lokala byggare.
Jag är så sjukt förvånad att det är så många som bygger med husfirmor, jag menar jag sa till min byggare och pekade på huset på eksjöhuset vi vill bygga, sen tog det 2 veckor och offerten kom, jag sparade 750.000kr, men det kanske är många som inte vet om eller tror att en vanlig byggfirma kan bygga husfirmornas hus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.