Hej JonJen

Att bygga hus kan ta längre tid än att få barn och det är lite dumt att bygga ett hus för två när man tänker bli fler.
Bygg du för den familj du tror du får men gärna så det går att anpassa om barnen inte kommer som ni vill (barn är inget man beställer).
Kan vara bra att ha ett rum som kan bli både sovrum och matrum/bibliotek alltså rätt centralt liggande. Gillar man att pula kan man lägga ett rum mindre centralt där man kan ha verkstad/musikrum alt. bullrig tonåring. Då har du huset anpassat efter tiden då barnen flyttat ut också.
Bara lite tips från en som vet hur hiskeligt fort tiden går.

/Cian
 
Josefinan skrev:
Hej alla!

Jag och sambon funderar på att bygga nytt och har fastnat för Myresjöhus.
Tänkte bara kolla med er andra som har anlitat dem, hur ni har upplevt dem som entreprenörer jämfört med andra. Är de dyra? Är de pålitliga? Flexibla och hjälpsamma?

Alla svar är hjärtligt välkomna! :D

Vi Är jättenöjda med hur allt fungerar, vi har fått mkt hjälp och när något blivit fel eller vi missat i ritningarna så har dom ändrat det till oss utan problem.
Vi har velat fram och tillbaka med tex badrumsinredning, det löste dom också.
Man får ändra fönster och väggar utan kostnad. Det är jättebra tycker jag, det kan man ju inte med tex. Älvsbyhus, hjältevadshus och andra som kommer nästan helt färdiga.
Vi har superbra byggare, kan prata och ändra lite i efterhand... det är ju så när man står där att det dyker upp nya ideer.
Det enda vi har haft problem med är tomten som var för hög jämfört med resten av gatan men dom ordnade det också, med kommunen.
Vi får inte heller telefon indraget, det trodde jag var en självklarhet, men det är ju kommunens fel inte Myresjöhus.
Det är ganska lång byggtid, men det är för att det står och torkar så länge, dom mäter fukten i huset innan dom sätter igång med något annat och det är ju jätteviktigt.
Om knappt två månader ska vi flytta in och vi längtar jättemycket.

Jag kan rekommendera Myresjöhus!!!
 
S
JonJen skrev:
Hej

Vi är intresserade av Myresjöhus 1,5- 2 planshus. Vi vill gärna ha ett hus som passar in på landet. Öpnna planlösningar tycker vi om. Vi är en familj på två personer men vi skall väl bli fler vad det lider ;)

Är det någon som har bilder och tips på vad man bör bör ha och inte ha?.. Kommer du på något så skriv så får du en guldstjärna på himlen....

Har någon byggt i Växjöområdet? Hur var säljaren?... Trivs ni?..

Väntar med spänning....

J ::)

Hej!

Vi har byggt ett Villa Växa 2 i Växjö. Trivs superbra! Är färdiga med nedervåningen och har nu börjat bygga på ovanvåningen.
Skulle vi bygga ett hus till skulle det nog dock bli ett Huvudskär :)
http://www.myresjohus.se/House/ListSubItemPage.aspx?SectionId=2734&attribvalid=#

Säljaren inne på Myresjöhus är helt ok, men man måste ligga på hela tiden för att det ska hända något!

Golvvärme i alla rum är ett måste tycker vi!
Lycka till med ert husbygge!

// Sandra & Robert
 
S
kungkokos skrev:
[länk]

Villa växa 2 - finns den kvar på hemsidan? Hittar inte huset...
Det finns kvar om man frågar efter det på Myresjöhus, de sparar ritningar i flera år framåt. Det "nya" Villa Växa finns under enplanshus på hemsidan, men det är mycket som är omgjort på det. Det är ju samma stil men det nya är t.ex. bara 111 kvm på nedervåningen och 61 uppe. Vårt har 121 kvm nere och 76 kvm uppe.

// Hälsningar Sandra och Robert
 
Ok, men antagligen bygger de på samma koncept? Vad tycker ni om er Villa Växa? Vi har funderat mycket på den som "bara" är 111 kvm. Vad är bra/dåligt? Kvalitét? Tips?

All info tages tacksamt emot!!

Fick svar idag från deras säljare - jubileumserbjudandet gäller bara jubileumshuset. Synd att de valde att göra ett så fult jubileumshus :-}

/Alex
 
Goois skrev:
Hejsan! Va kul att jag hittade dig hehe. Vi var nämligen och pratade med en försäljare i Falun igår och gick igenom en massa saker som tillval osv. Lite intresserad av vad ni har gjort för tillval och hur mycket ni fick betala för huset. Totalentreprenad eller delad entreprenad? Hur har ni modifierat planlösningen och fönsterna? Oj va nyfiken jag blev=)
Berätta gärna allt=)

Mvh Charlotte

Hej, bättre sent än aldrig?!
Jag läser inte så ofta längre...

Grundutförande 2050` för harmoni.
Vi har bytt plats på kök och sovrum.
Utökat golvytan uppe.
Vi har gjort köksfönstren mindre och har stora sovrumsfönster.
Citronfönstret är utbytt mot två stora takfönster.
Tillval:
Contura 660C
Köket...
Aluvitvaror
Golvvärme
Klinkers i entre´
Ektrappa
Bubbelkar och massa nischer och uppkaklad vägg i badrum.
Annan duschinredning nere med vikdörrar samt annat handfat.
Dyrare kakel.
Trädäck
Dubbeldörr samt glasad dörr i groventren
Ut med alla garderober
Extra VVB
Ut med alla inredning i tvättstuga.

Oj det var det jag kom på nu...

Vi har byggt på totalentreprenad.
Väldigt skönt med facit på hand.
MH har skött sig överlag bra.

Lycka till, och hojta till om du undrar något mer!

Catrin
 
var på myresjöhus hemsida hittar jag mer info om jubileumshuset?
 
Testa adressen: HouseItem

Verkar vara samma hus som Sjögården i modern stil, men erbjudandet gäller bara för Aria.
 
Hej på er...

Ni som har öppen planlösning mot övervåningen?... Ångrar ni er? Någon skrev att de ångrade att de inte skaffade extra stegljudsisolering...?..

Berätta lite för oss

Är sugna på "Skärgården"...

Vill gärna höra med er om era erfarenheter...

Mvh

J
 
Var har ni tagit vägen Myresjöhusägare....?

Behöver er....


Mvh

J
 
Inte ägare än, men snaaaaaaaaaart :p . Vad kan jag stå till tjänst med???

Vi börjar bygga ett mästergården om en månad. Öppet mellan våningarna.
Vi tog isolerade innerväggar samt stegljudsisolering. Det kostade inte allt för mycket i den allmänna konkursen ;) .

Ett helt underbart hus. Det öppna mellan våningarna (volymen) gör att huset känns betydligt större än de 170 kvm det är. Och ja.....det blir lite mer ljud i huset jämfört med ett hus som inte har öppet mellan våningarna men med lite pli på ungarna så....!!??
 
Grattis på er.....!! Vi skall bestämma oss i veckan.... En del varnar oss för den öppna planlösningen.... Men det blir så himla mysigt tror vi...

Vad har ni valt mer att lägga till?.... Hur har ni tänkt?

Tänker ni välja golvvärme?....

Vi funderar lite på golvet i köksdelen?.... Om man skall ha klinkers?... Hur ser brytningen ut uppifrån?... (Kvinnor tänker då på allt...)

Hoppas du tittar in ibland så vi kan ställa fler frågor....

Har du inget att gör så skriv av dig vet jag.....

"Tummen upp"

Jonas
 
Mera tillval, ungefär så här:

* Contura 660 braskammin
* Extra i köket;
Frihängande fläkt
"bardisk"
Lavastensgrill
Ekluckor
Rostfria vitvaror
* Golvvärme BPL, Vattenradiatorer ÖPL
* Dold balk mellan hall och vardagsrum
* Klinker i hall och under kamminen
* Frontespis
* Halvrunda fönster i två gavlar
* Klädkammare under trappen
* Centraldammsugare
* Färgglada ytterdörrar

Det jag kommer ihåg just nu!!

JonJen, Har ni varit inne i ett mästergården? Om inte, hitta ett hus i närheten och fråga om ni får kika in.

Vi tänker inte ha klinker i köket. Bara i hallen, under kamminen och i våtutrymmena. Vi har idag klinker i kök och matdel, väldigt jobbigt tycker vi. Det är hårt att gå på eftersom de ligger mot en betongplatta (=ont i benen). Fastnar matrester i fogarna. Kan bero på att ägaren innan oss som la in golvet gjorde 15 mm fogar. Nej klinker i kök har vi tröttnat på!!!
 
Du ser, ett tips till att lägga på minnet.... Vi bugar och tackar

Vi är väl inne på Skärgården då det skulle passa bättre in i omgivningen. Finns inte så mycket bilder dock, men vi får fråga säljaren..

Braskamin kommer vi också välja då vi kommer bygga på landet

Fläkthistorien där?.... Är det bättre drag i en frihängande?... Eller är det bara snyggare?....*snåltarmen*

Bardisk?.... Den ingår då inte nej?.... *suck*

Mvh

J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.