Hejsan!

Bygger om en toalett under ett snedtak med lågt i tak och inser att jag gjort bort mig med utrymmet där den vägghängda toaletten ska stå.

"Bild före flytspackling"
Renoverat toalettgolv under snedtak med flytspackel och synlig fixturram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Såhär ser det ut nu efter flytspackling"
Träramkonstruktion runt avloppsrör och golv före flytspackling under renovering av toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom fixturen inte fick plats under taket så byggde jag en ram där den kunde få plats.
Mina frågor:
1. Går det fixa tätskikt på något bra sätt utan att plocka bort?
2. Går det att plocka bort och flyspackla där ramen stod i efterhand eller kommer det förstöra och ge sprickor i det jag redan flytspacklat?
3. Tips tack
 
Redigerat:
Schwen92 Schwen92 skrev:
[länk] kan vara en räddning i ditt fall annars bör man tätsiikta inuti boxen också (y)
Ja du. I en wc ska du även kunna täta runt avloppsrör. Ser på tillverkarens hemsida där dom bygger in den i vägg och skriver att inget tätskikt behövs. Men säger egentligen branschreglerna om denna lösning? Det kan ju börja läcka runt avloppet. Är det verkligen byggt enligt gällande branschregler då? Lämnar försäkringsbolaget ersättning?
 
Fast hur långt ska man gå? Avloppsrör kan det gå mest överallt i en huskonstruktion. Inte har man väl tätskikt utmed dessa dragningar?

Nu har jag ingen aning om huruvida man löser ts sak men man måste ju kunna tätskikta "utbyggnaden" ihop med övriga väggar och golv och det som är i den får vara som det är?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast hur långt ska man gå? Avloppsrör kan det gå mest överallt i en huskonstruktion. Inte har man väl tätskikt utmed dessa dragningar?

Nu har jag ingen aning om huruvida man löser ts sak men man måste ju kunna tätskikta "utbyggnaden" ihop med övriga väggar och golv och det som är i den får vara som det är?
Problemet med just vägghängda wc fixturer är att dom orsakat mycket skador. Därför har branschreglerna ändrats. Idag finns tydliga instruktioner om hur utförandet ska göras. Ts bild visar egentligen helt motsatsen till dagens branschregler. Om sedan fixturer som det hänvisas till löser problemet och är en godkänd lösning vet jag inte. Därav rekommenderar jag att man kollar med sitt försäkringsbolag vad dom säger så man får ersättning vid en skada.

Annars kan jag spontant tycka. Gör om gör rätt. Så mycket jobb är det faktiskt inte
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Problemet med just vägghängda wc fixturer är att dom orsakat mycket skador. Därför har branschreglerna ändrats. Idag finns tydliga instruktioner om hur utförandet ska göras. Ts bild visar egentligen helt motsatsen till dagens branschregler. Om sedan fixturer som det hänvisas till löser problemet och är en godkänd lösning vet jag inte. Därav rekommenderar jag att man kollar med sitt försäkringsbolag vad dom säger så man får ersättning vid en skada.

Annars kan jag spontant tycka. Gör om gör rätt. Så mycket jobb är det faktiskt inte
Så tänkte jag också, tar inte lång tid att plocka ner och fylla igen och dra tätskiktet under och upp på vägg bakom. Min enda tanke där var att om jag plockar bort reglarna på golvet och fyller igen med flytspackel om det kan bli några problem med att det befintliga spricker.
 
S skumarsomgan skrev:
Så tänkte jag också, tar inte lång tid att plocka ner och fylla igen och dra tätskiktet under och upp på vägg bakom. Min enda tanke där var att om jag plockar bort reglarna på golvet och fyller igen med flytspackel om det kan bli några problem med att det befintliga spricker.
Gör rent. Prima och flyt upp. Det kommer inte pricka. Kör fiberförstärkt spackel.
 
Plockade bort allt nu och det gick bra. Betonggolv med borttagna plattor och en gul svart pump i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Behöver man göra någon lutning eller räcker det med att det är samma eller högre höjd ?
 
S skumarsomgan skrev:
Behöver man göra någon lutning eller räcker det med att det är samma eller högre höjd ?
Kan du göra lite lutning utåt så är det såklart bra. Men blir det en läcka kommer du se vattnet ändå. Nu ska du alltså göra golvet helt klart. Sen monterar du fixturen och klär in med tex luxskivor. Vi brukar bara borra ett litet hål längst ner vid luxskivan under själva muggstolen så att vattnet kan rinna ut om det börjar läcka.
 
  • Gilla
skumarsomgan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.