Grannens träd har fallit på min tomt,han har tagit den grova delen av trädet och lämnat reste får han göra så.Är han inte skyldig att ta bort allt.Är inte detta egenmäktigt förfarande?
 
Staffans2000
S smulan1288 skrev:
Grannens träd har fallit på min tomt,han har tagit den grova delen av trädet och lämnat reste får han göra så.Är han inte skyldig att ta bort allt.Är inte detta egenmäktigt förfarande?
Nej.
Jo.
Vet ej.

Vad säger grannen?

Staffan
 
Han är inte skyldig att ta något utan det är som löven ungefär..
Dock gjorde han nog fel att gå in på er tomt egentligen. Är det värt att bråka över tycker du?

Edit, bortse från det här svaret. Rättsmässigt inser jag att det nog är fel.
 
Redigerat:
M Martin_ skrev:
Han är inte skyldig att ta något utan det är som löven ungefär..
Dock gjorde han nog fel att gå in på er tomt egentligen. Är det värt att bråka över tycker du?
Blev utskälld av min granne härom året när jag tog två steg in på hans tomt för att plocka upp ris från vår häck. Förstår inte folk som blir rasande över sådana skitsaker. Till OP: om du har hans mobilnummer kan du skicka ett sms och skriva att grannen har tillåtelse att beträda er tomt närhelst han vill för att röja upp resten av sitt träd.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Martin_ skrev:
Han är inte skyldig att ta något utan det är som löven ungefär..
Dock gjorde han nog fel att gå in på er tomt egentligen. Är det värt att bråka över tycker du?
Är det så. Då kunde han låtit hela trädet ligga kvar.

Staffan
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det så. Då kunde han låtit hela trädet ligga kvar.

Staffan
Jag var nog för snabb på att svara och får pudla ordentligt tyvärr. Rättsmässigt sett kan det vara så att trädet är grannens faktiskt. Jag tänkte på att överhängande grenar osv har grannen inte skyldighet att ta bort men han behöver få chansen till det.

Huvudansvar att städa tolkade jag som att han då inte var tvungen, men om det kan jämföras med att parkera en bil på en annans tomt är vi i ett annat läge.
 
Det låter ju helt sjukt!

Om mitt träd fall på min grannes tomt så får jag lämna högvis med grenar kvar där efter ha tagit det som jag tycker är värt att göra ved av?
Låter helt sjukt!
 
K
S smulan1288 skrev:
Grannens träd har fallit på min tomt,han har tagit den grova delen av trädet och lämnat reste får han göra så.Är han inte skyldig att ta bort allt.Är inte detta egenmäktigt förfarande?
Med tanke på hur din granne hanterat detta finns det nog ingen grannsämja att vara rädd om för han skiter uppenbarligen i den tråkigt nog. Antar att det inte går att prata med honom om detta? Bra vore nog att skriftligt ge honom chansen att ta hand om detta innan man gör något annat. Skriftligt pga att då har du bevis att du gjort det ifall det blir problem senare
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Trädet är fotograferat,men min granne försöker att göra livet surt för mig,sen jag gav upp att hjälpa honom han gör allt för att djävlas med mig!
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
H
S smulan1288 skrev:
Trädet är fotograferat,men min granne försöker att göra livet surt för mig,sen jag gav upp att hjälpa honom han gör allt för att djävlas med mig!
Ge honom chansen inom en viss tid ta bort sitt skräp från din tomt, t.ex. 14 dagar i annat fall forslas det på grannens bekostnad. Att slänga skräp på någons annans tomt måste väl ses som egenmäktigt förfarande. Ring Hallo konsument och kommun och fråga vilket sätt som är bäst.
 
Ts, skulle du beskriva dig själv som en smidig el osmidig person? Råkar du ofta ut för människor som jävlas med dig? Jag är mest nyfiken.

Angående trädet så är det klart som tusan att det måste vara din grannes ansvar att flytta detta i sin helhet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag skulle säga att det här inte är en juridisk fråga. Den är för liten och oviktig. Huvudsakligen är ett träd som faller på din mark ditt problem även om det har stått på grannens mark. Undantag finns, som om du har klagat på att ett ruttet träd lutar över ditt tak.

Med det sagt beter sig grannen ohyfsat och illa. Naturligtvis borde hen ta hand om sitt ris även om det fallit på din tomt. Men det är ett moraliskt imperativ, inte ett rättsligt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
K
Jag missförstod situation. Jag trodde en stor del av trädet var kvar , alltså grova delar, men gäller det ris och mindre rester av det? Hur mycket är det cirka vi pratar om? En släpkärra full?
 
K
S smulan1288 skrev:
Trädet är fotograferat,men min granne försöker att göra livet surt för mig,sen jag gav upp att hjälpa honom han gör allt för att djävlas med mig!
S smulan1288 skrev:
Trädet är fotograferat,men min granne försöker att göra livet surt för mig,sen jag gav upp att hjälpa honom han gör allt för att djävlas med mig!
Jag missförstod situation. Jag trodde en stor del av trädet var kvar , alltså grova delar, men gäller det ris och mindre rester av det? Hur mycket är det cirka vi pratar om? En släpkärra full?
 
Karlia
Som jag tolkar det, är det om grannen har varit vårdslös med trädet, att det är därför det fallit, så kan du transportera bort resterna på hans bekostnad.

Tycker att det är lite märkligt med trädreglerna, borde vara på hans ansvar men är det bara om han varit medveten om att trädet är dåligt och riskerar att falla.

Blir glad om någon har ett bättre och tydligare svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.