Måste nog ringa banken och kika ifall det går att lösa på något sätt I samband med mitt husköp för 350" förde en släkting först över köpeskillingen till mig, maxbelopp på 150" per dag från SBAB till Swedbank så det tog nästan en vecka innan pengarna var hos mig...
 
  • Gilla
FkYkko
  • Laddar…
Jag fick problem då jag skulle flytta ett större belopp, kunde inte göra en överföring utan fick ringa in för att kunna få flytta mina egna pengar.

Sen för några månader sen fick jag för mig att betala bort ett lån som vi hade, men det var nästan korsförhör angående vart jag fått pengarna ifrån.

Samtidigt så lyckas en del banker göra skumma transaktioner på 100-tals miljoner utan att det ringer varningsklockor.
Men fan om Svensson vill flytta lite pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
C
wildeside wildeside skrev:
Både jag och ett flertal av mina bekanta har krävts på en förklaring och kopior på kvitton m.m. när vi har fört över/tagit emot pengar mellan konton allt från ett par tusen till några hundra tusen.
SEB blockerade en "misstänkt" överföring på 300 spänn till min morsa. :thinking:

Swish verkar vara favoriten just nu för halvstora belopp bland så väl hederliga som kriminella.
Annars vanlig banköverföring för lite större belopp.
Kontanttillträden har jag gjort via SEB, övriga banker verkar vara knepiga med detta enligt vad som postats här. I värsta fall får man löjligt nog ta ett lån och lösa det direkt.
 
Enda gången jag tar ut kontanter är vid semester och då euro, brukar bli ca 500-1000 euro i automat, nu är det två år sedan och man kanske får göra två uttag då maskinen inte klarar det.
Måste ju vara något alldeles speciellt som triggar system om 300 kr blir stoppat.
 
Men att man behöver ringa banken känns väl lite tryggt också.
Min bror förde över drygt en miljon till mig i samband med ett arv.
Ett snabbt samtal till Skandiabanken och sedan var det bara att föra över.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
De som lyckas lura personer med mobilt bankID verkar inte ha problem att flytta pengar.
Jag är mycket frågande till att det skulle vara så svårt att flytta pengar!
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Inte hellre jag har haft några problem att föra över relativt stora summor till andra personer. Begränsningarna har varit 150000:- per överföring men då är det bara att föra över 150000:- två ggr efter varandra för att föra över 300 000:- Att gränserna finns på 15 000:- är i alla fall en bekant till mig glad för, han blev i Turkiet "lurad" och miste sitt kreditkort. Innan han kom tillbaka till hotellet och kunde spärra kortet hade det försvunnit just 15 000:- för mer kunde dom inte ta ut.
Spärrarna är satta för att försvåra för obehöriga att göra överföringar.
 
  • Gilla
Kire_78 och 6 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Jag åkte på granskning och behövde bilagor med skuldebrev m.m på 116 olika transaktioner. Att skriva skuldebrev med en vän jag fick en swish för en lunch 2019 lönns skapligt olämpligt
Vet inte men låter spontant som att du gjort väldigt många stora överföringar och granskas, eller så trollar du lite på forumet? Aldrig hört om någon som råkat ut för så många problem som du när det gäller bankernas kontroller för att förhindra penningtvätt.

Det är även helt rimligt att en bank ifrågasätter var pengarna kommer ifrån om man får in stora summor och investerar dessa i fastigheter med mera. Tycker nog vi som sköter oss ska vara glada över det.
 
  • Gilla
dd88 och 5 till
  • Laddar…
Det är väl ändå lite fult att skylla på bankerna när det är lagstiftning (och bakom den EU-direktiv) som ligger bakom det hela. Visst är bankerna lite olika nitiska i sin tillämpning av reglerna, men det är inte i grunden deras fel att staten gjort dem till våra förmyndare.
 
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Jag köpte begagnad bil hos bilhandlare och det var rätt så omständligt att betala beloppet på ett par hundra tusen. Det verkar upplagt för att man ska låna hela beloppet och byta in en bil som motsvarar minst 20% av beloppet så slipper man hantera pengar alls.

Jag kunde inte Swisha beloppet ens om jag begärde förhöjd maxgräns.
Mina två kort hade båda maxgräns och verkade inte gå att höja tillräckligt mycket.
Banköverföring hade maxbelopp, och för att kunna göra större överföring var jag tvungen att leta fram koddosan och minnas koden. Sedan hade bilhandlaren en annan bank så överföringen gick inte momentant utan nästa dag. Lyckligtvis en stor märkeshandlare så jag vågade skicka pengarna innan jag fick nycklar och bilen i min hand. En mindre handlare eller privatperson så hade jag inte gjort så. Säljaren vill ju omvänt inte ge mig bilen innan pengarna är på plats.

För länge sedan när jag sålde en beg bil fick jag betalt i en stor bunt med hundralappar:D Sen fick jag frågor från banken så jag t.o.m. hem pengarna och använde att betala saker med till de var slut. Det var när alla accepterade kontanter.
 
En i familjen köpte en lägenhet och betalade med sitt kreditkort helt utan problem (över 600000:) han ringde banken någon dag innan och höjde gränsen och såg till att pengarna fans på kontot.
 
  • Gilla
CKOS
  • Laddar…
nordea har ingen gräns på deras visakort det är bara saldot som styr
 
  • Gilla
Lello7
  • Laddar…
sir_erken sir_erken skrev:
Vet inte men låter spontant som att du gjort väldigt många stora överföringar och granskas, eller så trollar du lite på forumet? Aldrig hört om någon som råkat ut för så många problem som du när det gäller bankernas kontroller för att förhindra penningtvätt.

Det är även helt rimligt att en bank ifrågasätter var pengarna kommer ifrån om man får in stora summor och investerar dessa i fastigheter med mera. Tycker nog vi som sköter oss ska vara glada över det.
116 transaktioner under 1.5-2 års tid. Har för mig det blev drygt en var femte dag. Lånar jag 3000:- av en släkting behöver jag återkomma med ett skuldebrev undertecknat enligt konstens alla regler. Även ett bankomat på 2000:- och ett på 5000:- där jag behöver komma in med förklaring, och kvitto på det som köptes.

Även ett köp via elhandel på 569:- vill de ha kvittokopia av...
 
  • Arg
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En i familjen köpte en lägenhet och betalade med sitt kreditkort helt utan problem (över 600000:) han ringde banken någon dag innan och höjde gränsen och såg till att pengarna fans på kontot.
Låter smidigt! Tror inte det finns många mäklare som har en kortläsare och är villiga att betala transaktionsavgiften bara
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
116 transaktioner under 1.5-2 års tid. Har för mig det blev drygt en var femte dag. Lånar jag 3000:- av en släkting behöver jag återkomma med ett skuldebrev undertecknat enligt konstens alla regler. Även ett bankomat på 2000:- och ett på 5000:- där jag behöver komma in med förklaring, och kvitto på det som köptes.

Även ett köp via elhandel på 569:- vill de ha kvittokopia av...
Något i dina köp har triggat något kontrollsystem, dvs det avviker mycket från det "normala". Kanske planera lite mera långsiktigt eller slåss mot "väderkvarnarna".
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.