Telefonen ringde i morse och det var polisen som hittat våran bil kvaddad i ett dike. Den visade sig ha blivit stulen ur vår carport någon gång under natten och därefter körd ner i ett dike en bit längre bort... :(

Finns det någon enkel och billig lösning på övervakningskamera av exempelvis en carport?
Lämpligtvis kopplat till en dator som ändå står och jobbar dygnet runt. Det får gärna vara en kamera med nattseende (IR?) om nu inte utebelysningen skulle fungera.

Förslag?
 
Finns kameror på bla. kjell o co som man bara kopplar till befintligt nätverk och drar igång ett program på datorn som sedan kan spela in när något på bilden rör sig. Vet inte om just dessa de har klarar att sitta ute och hur lagligt detta är dock.
 
Reglerna som gäller är att man får sätta upp kameror på områden som allmänheten normalt inte har tillträde till (tomtmark, trappuppgångar etc) utan tillstånd. Man måste dock ha en skylt som talar om att det finns.
Om det bara är en kamera du skall använda så skulle jag skaffa mig ett TV kort med composit video ingång. Normalt ger kamerorna ut denna typ av signal. Det finns ett antal program på Internet som man kan använda sig av för att sedan låta datorn spela in. Oftast kan man ställa in i programmen om man skall spela in hela tiden eller bara när datorn känner av att det finns förändringar i bilden.

Själv har jag ett system med 7 kameror som övervakar min gård. Kamerorna sitter både inne och ute. Kamerorna på Kjell har jag ingen bra erfarenhet av.

Om du skall ha en kamera med IR, se till att du har en som redan är kapslad så att du inte behöver ett separat kamerahus till den. Problemet med ett separat hus är att IR kan reflektera i fönstret på huset och på det sättet försämra bilden.
Kjell har en kamera som är kapslad men har inte lyckats titta på den någon gång eftersom de inte haft en inne när jag varit där.
 
Jesca_j skrev:
Telefonen ringde i morse och det var polisen som hittat våran bil kvaddad i ett dike. Den visade sig ha blivit stulen ur vår carport någon gång under natten och därefter körd ner i ett dike en bit längre bort... :(

Finns det någon enkel och billig lösning på övervakningskamera av exempelvis en carport?
Lämpligtvis kopplat till en dator som ändå står och jobbar dygnet runt. Det får gärna vara en kamera med nattseende (IR?) om nu inte utebelysningen skulle fungera.

Förslag?
En fråga...

VAD är det du vill göra/vart vill du komma?

Förebygga stöld av bilen?

Identifiera/lagföra den/de som stjäl bilen?

En övervakningskamera är nog i första hand något som du har nytta av för att

1. Till viss del avskräcka någon som ser att "hmmm, bilen är övervakad. OK, jag går någon annanstans...".

2. Underlätta polisens arbete dvs ha bilder på den/de som gjort sig skyldiga till inbrott och/eller stöld; dvs bilder -> bevis.

3. Du själv kan se hur det står till med bilen "när som helst".


Kommentarer:

Vill någon stjäla bilen kommer en kamera inte att stoppa dem...

Vidare gäller att bilderna måste vara tillräckligt bra för att kunna fungera som bevis/identifikationsunderlag....

Att själv kunna se hur det står till med bilen är sannolikt rätt bra/kul.

Vad händer om du helt enkelt sätter upp en skylt med "kameraövervakning" och/eller även sätter upp en attrapp?

Vidare... Vad sägs om en enkel "fälla" dvs t.ex. en fotocell kopplad till en lampa som tänds när någon närmar sig bilen och/eller kopplas till en siren eller högtalare som "hälsar inkräktaren välkommen"...?

(beror naturligtvis på var ni har carporten och hur nära denna ligger huset...)

/pe123
 
Det är dina punkter 2 & 3 som är av intresse. 1an också iofs, men skyltar man så kanske de bara börjar med att paja kameran?

De stjäl inte min bil för att den är värdefull utan för att den är lättstulen. :p (SAAB 900).
Fotocell och lampa är redan installerat och det hindrade inte tjuvarna den här gången..

Carporten sitter ihop med garaget som sitter ihop i vinkel med huset.

Saken är också den att där vi bor är det så lugnt så den förmodade sannolikheten att samma sak kommer att hända igen är obefintlig.....det kanske är smidigast att bara köpa ett rattlås som man låser fast i ratten.....
 
Jesca_j skrev:
De stjäl inte min bil för att den är värdefull utan för att den är lättstulen. :p (SAAB 900).
Fotocell och lampa är redan installerat och det hindrade inte tjuvarna den här gången...
Tänk på att om du sätter upp kamerar utomhus så representerar även de ett stöldbegärligt värde. Och kameror har förut blivit stulna, även med väktarövervarkning på andra sidan.

Det går att motarbeta även detta genom att larma kamerorna, dvs. om de klipper kabeln så går larmet.
 
En Saab 900 startar ju de med en glasspinne. Ett ordenligt larm till bilen så är väl problemet ur världen. En rattkrycka är ju också ganska ointressant för "pundare" att ge sig på. Verkar ju vara en "omväg" att övervaka bilen?

(vän till tre st 900-ägare som parkerat i visst område i GBG där vi bodde tidigare. Att det ORKADE ha kvar denna bil...) :)
 
Finns fan inget värre än folk som inte kan skilja på mitt och ditt. Personligen skulle jag föredra att få chansen att komma på tjyven på bar gärning framför att få en inspelning av medioker kvalite som antagligen inte ens håller rättsligt. Sen är ju inte folk dummare än att man skyler sitt ansikte om platsen är skyltad som " kameraövervakad".
En rörelsesensor kopplad till en summer/röd lampa på sängbordet. Därefter är det samvetet i komination med lagen som avgör vad man beslutar sig för att göra när denna ljuder. Jag skulle i alla fall inte vilja vara biltjyv...:)
 
Lånar tråden lite, hoppas det är ok?

Någon som kan tipsa om ett vettigt program för att lagra bilderna från en kamera (ej USB ansluten) där det endast lagras om någon rörelse har varit inom bilden? Vill helst hitta ett som är gratis eller mycket billigt.

Hittade ett mycket kompetent gratisprogram men det hade bara stöd för kameror som var USB anslutna, den jag har är ansluten till ett TV-kort.
 
Pake skrev:
kolla hos SDL System
Vi köpte ett gäng SDL System - KC-U 3148E till jobbet, fungerar klockrent dag som natt.
Deras kameror kan även jag rekommendera, plus att dom är både billiga och trevliga att ha att göra med. 2 kameror, kort och program för runt 3000 spänn är faktiskt inte dyrt och man kan välja mellan 4 olika brännvidder på objektivet när man beställer kamerorna. Deras grejer bara går och går och går,,,,,,,,,,,,,,,
 
jeppeknaster skrev:
Finns fan inget värre än folk som inte kan skilja på mitt och ditt. Personligen skulle jag föredra att få chansen att komma på tjyven på bar gärning framför att få en inspelning av medioker kvalite som antagligen inte ens håller rättsligt. Sen är ju inte folk dummare än att man skyler sitt ansikte om platsen är skyltad som " kameraövervakad".
En rörelsesensor kopplad till en summer/röd lampa på sängbordet. Därefter är det samvetet i komination med lagen som avgör vad man beslutar sig för att göra när denna ljuder. Jag skulle i alla fall inte vilja vara biltjyv...:)
Så är det en steroidstinn amfetaminpundare!! Då vill man inte vara jeppeknaster...:)

Ontopic: Jag tror mer på krycka och elektroniska startspärrar än billarm som ingen ändå bryr sig om.
 
larsson1 skrev:
Så är det en steroidstinn amfetaminpundare!! Då vill man inte vara jeppeknaster...:)

Ontopic: Jag tror mer på krycka och elektroniska startspärrar än billarm som ingen ändå bryr sig om.
Precis! Det viktigaste måste väl ändå vara att få ha sin bil i fred, inte att använda stackars vilsna själar ("biltjyvar") som en ursäkt för att man inte orkar gå till gymmet och boxas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.