Har en Milwaukee M12 bdd på jobbet som jag ofta belastar så att den blir ganska varm. Nyligen så belastade jag den hårt en längre tid och tyckte den kändes väldigt varm. Så jag mätte hur varm den var utanpå och termometern visade 47 grader. Utgår från att den var betydligt varmare inuti. Började fundera på hur varm kan en skruvdragare bli innan den går sönder. Någon som vet hur mycket elektroniken och övrigt tål?
 
Kör tills den går sönder.

Är det för snabbt så köp en större nästa gång.
 
Blir svårt att komma åt med större men den jag har håller bra ännu.
 
N Niq skrev:
Har en Milwaukee M12 bdd på jobbet som jag ofta belastar så att den blir ganska varm. Nyligen så belastade jag den hårt en längre tid och tyckte den kändes väldigt varm. Så jag mätte hur varm den var utanpå och termometern visade 47 grader. Utgår från att den var betydligt varmare inuti. Började fundera på hur varm kan en skruvdragare bli innan den går sönder. Någon som vet hur mycket elektroniken och övrigt tål?
Max 20 grader enligt lag
 
Över 20 grader räknas det som heta arbeten. Därav gränsen
 
H
Ja du, jag vispade betong med min Bosch. den blev så varm så den smälte i plasten.
Luktade apa och oljud i lager när man körde men fungerade gjorde den.
Men den maskinen har vispat mycket betong så den hade rätt att få dö.
 
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Över 20 grader räknas det som heta arbeten. Därav gränsen
Men "heta" kvinnliga hantverkare, som Marie Ekorre, fick kunskapen med mordersmjölken. Så de behöver inget certifikat.

th
Staffan søltoft
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Max 20 grader enligt lag
Jag menar alltså maskinen.
För det är väl inget aprilskämt du berättar :rofl:.

Är det faktiskt lag på att om maskinen man använder blir över 20 grader varm så måste man ha heta arbeten kortet för att få använda den yrkesmässigt ? Kan ju inte vara många maskiner man får använda på en arbetsplats då utan heta arbeten.

Nu har jag inte haft heta arbeten licens på många år men när jag hade det var det inte krav på att ha det för att kunna såga och borra odyl. Reglerna har säkert ändrats sen jag hade det men 20 grader låter väldigt lågt.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det är helt knäppt, men det är nån EU-standard som kom för några år sen i samband med att man satte gemensamma nivåer för bla vibrationer. Sverige var som vanligt snabba på att ratificera (heter det väl) detta med hull och hår.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har en Milwaukee M12 bdd på jobbet som jag ofta belastar så att den blir ganska varm. Nyligen så belastade jag den hårt en längre tid och tyckte den kändes väldigt varm. Så jag mätte hur varm den var utanpå och termometern visade 47 grader. Utgår från att den var betydligt varmare inuti. Började fundera på hur varm kan en skruvdragare bli innan den går sönder. Någon som vet hur mycket elektroniken och övrigt tål?
Svaret är att haveritemperaturen skiljer från dragare till dragare.

Vill du veta exakt vad som gäller för din dragare så kör du sönder den (tex mha hålsåg med stor dimension upprepade gånger), sedan mäter du temperaturen på höljet på den trasiga dragaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.