Värmekamerabild på en hörna i en kattvind där väggen visar tecken på värmeläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamerabild som visar hur värme läcker från en isolerad vägg med mörkare kalla områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamerabild som visar kyliga områden i en kattvind isolerad med kutterspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som rubriken lyder så har man isolerat mitt och sambons hus med kutterspån. Huset är byggt på 40-talet och består av källare, bottenvåning och övervåning. Övervåningen består av två rum, en toalett och fyra kattvindar.

Vi planerar att riva två väggar i ena rummet, väggarna är vägg i vägg med kattvindarna.
Men det är kyligt ute i kattvindarna trots att ytterväggarna och tak är isolerat med kutterspån.
Jag tog bilder med en värmekamera i ena kattvinden och fick se att väggen läcker en del (se bifogade bilder).Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499390 Visa bilaga 499391 Visa bilaga 499393 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499390 Visa bilaga 499391 Visa bilaga 499393 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499390 Visa bilaga 499391 Visa bilaga 499393 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499393 Visa bilaga 499391 Visa bilaga 499390 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499388 Visa bilaga 499393 Visa bilaga 499391 Visa bilaga 499390 Visa bilaga 499388

Nu till frågan; hur gjorde man förr så att kutterspånet i taket inte skulle falla ner och lägga sig som en enorm och kompakt massa i ytterväggen?
Jag tänker på luftspalten i taket så det inte uppstår fukt t.ex och hur man byggde förr?

Är nyligen husägare och vill lära mig hur man byggde förr.
 
Sågspån och kuttersån var standardisolering i bjälklag och snedtak långt in på 1950-talet. Det är relativt tunga och hygroskopiska material som har ungefär halva isoleringsförmågan jämfört med mineralull. Nackdelen med att använda dessa material i snedtak är att det packas av egenvikten så att det uppstår oisolerade fläckar. Ångspärrar blev inte vanliga förrän på 1960-talet. Luftspalter förekom sporadiskt. Man isolerade i första hand för komfortens skull. Att spara energi var en sekundär fråga. Energi var billigt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Sågspån och kuttersån var standardisolering i bjälklag och snedtak långt in på 1950-talet. Det är relativt tunga och hygroskopiska material som har ungefär halva isoleringsförmågan jämfört med mineralull. Nackdelen med att använda dessa material i snedtak är att det packas av egenvikten så att det uppstår oisolerade fläckar. Ångspärrar blev inte vanliga förrän på 1960-talet. Luftspalter förekom sporadiskt. Man isolerade i första hand för komfortens skull. Att spara energi var en sekundär fråga. Energi var billigt.
Tack för ditt svar!
Om man tittar på bilderna, hade du valt att riva ner panelen och isolera om, använda isolerskivor istället? Eller om man bevara det som det är, hur kan jag förbättra isoleringen?
 
Det är svårt att ge bra svar utan att ha sett det på plats. Hur man än gör tenderar det att bli stökigt. Man kan komplettera med lösull av cellulosa som har likvärdiga egenskaper. Att byta till mineralull eller annat icke-hygroskopiskt material förutsätter hela kitet med luftspalt, ångspärr etc. En bra idé är att ta det lite lugnt och känna in förhållandena. Det är inte alltid som det lönar sig att göra något. Vissa åtgärder bör kombineras med en takomläggning.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är svårt att ge bra svar utan att ha sett det på plats. Hur man än gör tenderar det att bli stökigt. Man kan komplettera med lösull av cellulosa som har likvärdiga egenskaper. Att byta till mineralull eller annat icke-hygroskopiskt material förutsätter hela kitet med luftspalt, ångspärr etc. En bra idé är att ta det lite lugnt och känna in förhållandena. Det är inte alltid som det lönar sig att göra något. Vissa åtgärder bör kombineras med en takomläggning.

Tack för dina svar! En annan fråga, vet du om det är inneväggarna eller ytterväggarna på övervåningen som är bärande om man ska utgå från hur man byggde hus förr? Takstolarna är av formen Ramverk.
 
På en övervåning med snedtak är takstolarnas högben som vilar på ytterväggarna och stödbenen som finns i kattvindsväggarna bärande. Andra innerväggar brukar inte vara bärande.
 
J justusandersson skrev:
På en övervåning med snedtak är takstolarnas högben som vilar på ytterväggarna och stödbenen som finns i kattvindsväggarna bärande. Andra innerväggar brukar inte vara bärande.

Så även om kattvindsväggarna är av stående plank så kan de fortfarande vara bärande? Så river jag ner dom väggarna, vilket är planen, så måste jag sätta dit limträbalk mellan ändarna för att taket in ska hänga inåt?
 
Du kan inte ta ner kattvindsväggarna i sin helhet. Normalt är det bara ett stödben som är gömt i kattvindsväggen som är bärande, men utförandet kan variera. Vill du få mer respons på detta får du dokumentera hur det ser ut inifrån kattvinden. Att ersätta med en limträbalk på hela sträckan är antagligen inte praktiskt. Ytterligare en sak att ta hänsyn till är skillnaden i avstånd mellan takstolarna å ena sidan och golvbjälkarna å den andra. I gamla hus brukar takstolarna sitta med ca 1 meters avstånd och golvbjälkarna med ca 0,75 meters avstånd. Takstolarnas stödben brukar därför landa på en balk som ligger ovanpå golvbjälkarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du kan inte ta ner kattvindsväggarna i sin helhet. Normalt är det bara ett stödben som är gömt i kattvindsväggen som är bärande, men utförandet kan variera. Vill du få mer respons på detta får du dokumentera hur det ser ut inifrån kattvinden. Att ersätta med en limträbalk på hela sträckan är antagligen inte praktiskt. Ytterligare en sak att ta hänsyn till är skillnaden i avstånd mellan takstolarna å ena sidan och golvbjälkarna å den andra. I gamla hus brukar takstolarna sitta med ca 1 meters avstånd och golvbjälkarna med ca 0,75 meters avstånd. Takstolarnas stödben brukar därför landa på en balk som ligger ovanpå golvbjälkarna.

Tack för dina svar! Jag återkommer med fler bilder
 
Jag kan berätta hur jag gjorde för ca 25 år sen när jag bodde i ett spånisolerat hus byggt-47
Vi hade sovrum på övervåningen och där tog vi bort väggen mot kattvinden.
Det var sågspån som isolering och öppet från väggen upp i snedtaket och till vindsbjälklaget.
Jag satt glasulls isolering i snedtaket och plastfolie och isoleringen blev bra, men det
blev mera kondens på insidan av fönstret upplevde jag så ökad ventilation kan krävas.

//AA
 
S saiter skrev:
Jag kan berätta hur jag gjorde för ca 25 år sen när jag bodde i ett spånisolerat hus byggt-47
Vi hade sovrum på övervåningen och där tog vi bort väggen mot kattvinden.
Det var sågspån som isolering och öppet från väggen upp i snedtaket och till vindsbjälklaget.
Jag satt glasulls isolering i snedtaket och plastfolie och isoleringen blev bra, men det
blev mera kondens på insidan av fönstret upplevde jag så ökad ventilation kan krävas.

//AA

Var inte den väggen bärande då? För jag hittar ingen regel i min vägg som skulle kunna vara bärande..
 
Vet faktiskt inte, men mycket virke samverkar ju i ett hus. :p
Väggreglarna från takstolarna och ner till bjälklaget kanske hjälper litegrann men det var bara 3meter och huset står kvar.

//AA
 
S saiter skrev:
Vet faktiskt inte, men mycket virke samverkar ju i ett hus. :p
Väggreglarna från takstolarna och ner till bjälklaget kanske hjälper litegrann men det var bara 3meter och huset står kvar.

//AA

Okej, jag tror att kattvindsväggarna är byggda efter att själva huset byggdes.. Men ska kolla lite på det så får jag se vart det hamnar..
Tack för svaren!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.